2012. 05. 07.

Nem gördülnek tovább

Június 15-ével megszűnik az étkezőkocsi, mint szolgáltatás a belföldi IC-ken. Legalábbis lapértesülések szerint erről döntött a MÁV-START Zrt. A vasúttársaság szerint veszteségesek, de a becslést mások pontatlannak tartják. De vajon valóban szükség van e szolgáltatásra?




Amíg az osztrákoknál például egyetlen egy vállalkozó, a németeknél pedig maga az állami vasúttársaság működteti az étkezőkocsikat és általában a fedélzeti gasztronómiai szolgáltatásokat, addig a Magyarországon számtalan cég, vállalkozó érdekelt e szolgáltatásban. A meglehetősen kétes hírű magyar belföldi szolgáltatás azonban tett érte, hogy ne nagyon legyen népszerű: drága és sokszor azért a pénzért teljesen eltérő szolgáltatást kap az utas két különböző kocsiban, viszonylaton.
A Népszava információi szerint a MÁV-START döntése értelmében a 18 belföldi étkezőkocsi-járat, figyelembe véve a szerződésekben rögzített egy hónapos felmondási időket, június 15-én közlekedik utóljára.
Két IC-étkező és egy Bp sorozatú IC-kocsi társaságában várakozik az M62 120-as a Keleti pályaudvaron, 2006 nyarán, hogy a műhelybe vigye a járműveket. Idén nyáron végleg eltűnhet a kínálatból az étkezőkocsi belföldön
A lap szerint InterCity Vendéglátó Kft. ügyvezetője, Veres Tibor azonban a MÁV új vezetőjében, Dávid Ilonában bízik: hátha mégis visszakozik a vasúttársaság. Azonban a jelenlegi számítások szerint aligha fognak, hiszen a lap szerint a MÁV kimutatásában a következő adatok állnak: a szolgáltatás éves költsége 655,7 millió forint, míg az üzemeltetési jog átadása után a vállalkozó csak 10,3 milliót fizet. Az arányt azonban torz. A veszteséget ugyanis jelentősen mérsékelné a vállalkozók szerint, ha a számításnál az IC-pótjegyekből tavaly befolyt mintegy 1,7 milliárd forintnak legalább egy részét figyelembe vették volna. Ráadásul az 560 forintos pótjegyből csak 150 forint a helyjegy, a többi a pluszszolgáltatások díja, melyben 1991 óta más mellett benne van az étkezőkocsi-szolgáltatás. Ezt a napilap szerint a MÁV is elismerte, de jelezte, hogy „a felárakból adódó bevételek motivációs tényezőiről nincsenek adatok, egy becslés pedig torzítaná a számításokat”.
Még volt respektje a „gördülő kocsmának”: a Budapestről Nyíregyházára tartó IC-k még a 120-as vonalon jártak 2006-ban. A vonatba egy 88-81-es sorozatú járművet soroztak (utolsó előtti kocsiként), amely talán még közlekedhet – nemzetközi forgalomban
(fotók: Halász Péter)

A napilap hozzáteszi: a MÁV-csoport úgy mond le a szolgáltatásról, hogy közben a bővítésére legyen igény. A MÁV azonban jelezte: bár van igény Szeged, Szombathely, Sopron vagy éppen Zalaegerszeg felé, azonban a fedélzeti gasztronómia tekintetében ebben a formában biztosan nem működik újra az étkezőkocsis szolgáltatás és legfeljebb csak tartalmazhat ilyen szolgáltatást az új elképzelés. 
Ne felejtsük el azonban: Németországban, Ausztriában és Csehországban is (hogy csak három példát említsünk) az államvasút maga vagy egyetlen vállalkozó látja el e szolgáltatások működtetését. A fedélzeti gasztronómia e helyeken bár drága, de mindenhol egységes szolgáltatást nyújtanak, azonos színvonalon és ehhez mérten azonos árakon. Az ottani jövedelmek fényében kifejezetten átlagos árakon fogyaszthatunk az étkezőkocsikban. Ott ugyanis nem a nyerészkedés, a lehúzás a cél, hanem az utazóközönség színvonalas kiszolgálása. Ráadásul ezekben az országokban nem kell pótjegyet váltani az InterCity-járatokra, ellentétben Magyarországgal, így a plusz díj nem jelentkezik motivációs tényezőként az utasoknál, mint ahogyan azt a MÁV gondolná.

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Nem drága belföldi forgalomban a szolgáltatás - teljesen elfogadható lenne, ha nem csökkenne közben a színvonal. Immár átlag éttermi áron lehet étkezni, mert egy ideje nem nagyon mernek, árat emelni. De több, mint nyilvánvaló, hogy csökkenő színvonalon és marketing nélkül ez nem elég. Sajnos még mindig az van a fejekben, hogy "vasúton nem étkezünk, mert méregdrága..." - ami valamikor igaz volt, amikor drasztikusan emeltek árat.
    Jelenleg nagyon sok a személyzeten múlik, és a jobb cégek úgy kikoptak a rendszerből, mint az öreg profik, akik még értették a dolgukat.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.