2012. 08. 03.

Készülnek a ritkításra

Úgy tűnik, egyre komolyabban kell venni a terveket, ami szerint alaposan átalakítanák a berlini közösségi közlekedési hálózatot. A BVG a racionálisabb gazdálkodás keretében kevesebb buszt és villamost indítana, így növelnék a járművek kihasználtságát. Kérdés persze, hogy ez meddig fokozható?




Különösen a német főváros külső részein számíthatunk a jövőben jelentős átalakításokra a tömegközlekedési hálózatban, ha mindenki áldását adja a BVG terveire. A racionálisabb gazdálkodás érdekében ugyanis több autóbuszviszonylatot összevonnának, illetve pontosabban hangolnának egymással, hogy a meglévő eszközparkot jobban kihasználhassák. Emellett komolyan hozzányúlnának az üzemidőkhöz is. Mindezt tennék úgy, hogy közben, augusztus 1-jével megemelték a viteldíjakat is. Persze, az alulfinanszírozottság nem új téma, a RegionalBahn oldalin is többször foglalkoztunk ezzel. Azonban eddig nem tűnt ennyire komolynak, az utasok által is érezhetőnek a helyzet.
A BVG hálózatán a város minden pontjára el lehet jutni. Lehet, hogy ez hamarosan változik? A képen az M45-ös viszonylat külső végállomása, Spandau, Johannesstift

Civil szervezetek jelezték: Berlin egyik jellegzetessége, hogy reggeltől késő estig a város legtávolabbi pontjaihoz is el lehet jutni a tömegközlekedési eszközökkel, ezt a lehetőséget pedig nem szabad veszni hagyni. Azonban úgy látszik, mégiscsak eltűnhet ez a berlini sajátosság, ugyanis Sigrid Nikutta, a BVG első embere úgy nyilatkozott: „elégedett utasokat és nem levegőt akarunk szállítani”. Hozzátette: az elmúlt évben 17,2 százalékos volt a férőhelyek összességére vetített kihasználtság. A vezérigazgató asszony hozzátette: azt tapasztalta, hogy sok buszon csak egy-egy utas utazik. Ez még a fiának is feltűnt, ahogy a sajtónyilatkozatát idézik és az ifjú azt kérdezte: vajon ez környezetbarát megoldás?
Sok buszon alig vannak, a teljes férőhelykapacitás kihasználtsága évek óta csökken – emelkedő utasszámok mellett. A felvételen egy vadonatúj Mercedes-Benz Citaro busz a 347-es és a 104-es viszonylat Tunnestraße-i végállomásán

A BVG első embere tudja, mi történik az alsóbb szinteken. Maga is jobbára a tömegközlekedési eszközöket használja és szabadidejében is sokat utazik a BVG járataival, testközeli tapasztalatokat szerezve a szolgáltatási milyenségéről.
A BVG évente mintegy ötven millió liter gázolajat használ, ehhez képest azonban az alacsony férőhely-kihasználtság luxusnak számít. A vezérigazgató jelezte: ott, ahol alacsony a járatok kihasználtsága, megvizsgálják, hogy miért lehet így és az utasoknak megfelelőbb szolgáltatást kínálnak, hogy minél többen vegyék igénybe a BVG járatait.
A csekélynek tűnő kihasználtság csalóka: a főbb vonalakon alaposan kitömik a buszokat. Képünkön a csuklós kocsikkal közlekedő M11-es Lichterfelde Süd állomásnál végez teljes utascserét
A folyosói pletykák szerint az erre vonatkozó anyag már készen is van. A külső területeken jelentős átszervezésre kell készülni eszerint. Ráadásul a BVG-nél nem elégedtek meg azzal, hogy egyes meneteket kihúzzanak a menetrendből, hanem komplett viszonylatokat szüntetnének meg. Szakértők szerint igazi „Streichenkonzert” várható.
A „streichen” a németben éppúgy jelent törlést, kihúzást mint valamit húzni. A vonós hangszerekkel adott koncerteket is a „Streichenkonzert” névvel illetik, így adódik a szó kétértelmű alkalmazása.
A 118-as autóbusz külső végállomása a Berlinhez tartozó, Potsdam területébe ékelődött Steinstückenben. A potsdami ViP járatai is kiszolgálják ezt a térséget, így lehet, hogy rövidítik a 118-as útvonalát?

Ezt az ideát alapozza meg az is, hogy Berlin pénzügyminisztere, a financiális szenátor, Ulrich Nußbaum nemrégiben arra kérte Nikuttát, hogy a BVG minél több pénzt igyekezzen megtakarítani.
A most előkerült tervek ellen a civilek máris tiltakoznak. Az utasok érdekeit képviselő IGEB szerint az ökológiai kérdések csak az álcát jelentik, valójában arról van szó, hogy a BVG jóval kevesebb pénzt kap a várostól (és egyben tartománytól), mint korábban, így szűkosebb keretből kell gazdálkodniuk. Az éves alulfinanszírozottság mértéke nagyjából 44 millió euró. A hírek szerint augusztusban indul majd a közszolgálati szerződésben megrendelt szolgáltatások felülvizsgálata.
Az IGEB szerint a teljes, száz százalékos kihasználtság azt jelenti, hogy valamennyi állóhelyen is utaznak utasok, azaz egy négyzetméternyi felületre 4 utas jut. Ez véleményük szerint tarthatatlan zsúfoltságot eredményezne. A civil szervezet véleménye szerint a jelenlegi kihasználtsági adatok jók, az utasszámok pedig folyamatosan emelkednek.
44 millió euró hiányzik a BVG költségvetéséből. Ez pedig a beruházások, a meglévő infrastruktúra karbantartása és a szolgáltatási színvonal csökkentésének rovására spórolható meg. A képen a tavaly nyáron átadott adlershofi villamospálya és az ott közlekedő járművek
(fotók: Halász Péter)

De nézzük végül a számokat. A BVG az elmúlt évben 936,5 millió utast szállított, ez 14,5 millióval több, mint 2010-ben. Tavaly az összes ülő- és állóhely 17,2 százaléka volt foglalt éves átlagban, ez 2010-ben még 17,3% volt, 2009-ben pedig 18,4%. A BVG évente 250 millió eurót (70 milliárd forintot) kap évente; ezen felül a buszos és kötött pályás szolgáltatásért további 75 millió eurót, mintegy 21 milliárd forintot kap. A pályafenntartásra és egyéb létesítmények karbantartására 175 millió eurót (49 milliárd forintot) kap a cég. Ehhez jön még a különféle jegyek utáni árkiegészítés, ez 2011-ben 97 millió euró, átszámítva 27,2 milliárd forint volt. Mindezek mellett évi 44 millió euró (12,3 milliárd forint) hiányzik a nullszaldós finanszírozáshoz. Ennek leküzdéséhez a közlekedési szolgáltatásokért a szenátustól 107 millió eurót (29,96 milliárd forintot) kellene kapniuk, míg a infrastruktúra fenntartásához 187 millió euróra (52,36 milliárd forintra) lenne szükség. Egyelőre azonban spórolni fognak. a szolgáltatásokon évi 20 millió eurót (5,6 milliárd forintot), az infrastruktúra karbantartásán 15 millió eurót (4,2 milliárd forintot) fognának. A belső átszervezések nyomán előálló megtakarítást 9 millió euróra (2,52 milliárd forintra) taksálják.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.