2012. 08. 21.

TRAXX-ot a DB-nek!

A Bombardier TRAXX mozdonycsaládja kifejezetten sikeresnek tekinthető a német vasútnál. A DB AG részéről ennek jele, hogy a korábban már emlegetett emeletes IC-khez tartozó gépeken felül további harminckét mozdonyt rendelt a 2005 óta gyártásban lévő típusból.




A TRAXX 2-eseket 2005 óta gyártja a Bombardier, a DB AG által regionális személyvonati forgalomban használt P160AC2 változatból 2005. júliusában állt forgalomba az első darab (megjegyezzük: a MÁV-TRAKCIÓ 480-asai is e típusba tartoznak). A német pályaszámozási rendszer szerint 146.2 sorozatként ismert gépek Dél-Németországban, Baden-Württemberg és Rajna-Pfalz tartományban szolgálnak. Egyik jellemző feltalálási helyük a Fekete-erdőn átvezető, festői szépségű Schwarzwaldbahn. Itt a vonatok Offenburg, Villingen és Konstanz között velük egykorú emeletes ingavonatokat továbbítanak. Ugyancsak számos példány megfordul Stuttgart környékén, itt is a regionális forgalomban segédkeznek a gépek.
Az utolsó gép, a jelenleg legmagasabb pályaszámot viselő 34073/2006 gyári számú 146 247-2-es 2006. március 24-én állt forgalomba.
Az első generáció legalacsonyabb pályaszámú képviselője, a még a 145-ösökön alapuló (tehát nem egészen a TRAXX-családba sorolt) 146.0-s sorozat első példánya, a 146 001-es Düsseldorfból tolja emeletes vonatát Koblenz felé

A TRAXX-ok igazi első gerenációjába sorolják a 146.1-es sorozatot. A 146 121-9-es éppen ingavonatával készül Frankfurt am Main főpályaudvaráról Mannheim felé
(fotók: Halász Péter)

A 146.2-esek, azaz a P160AC2 típus képviselő a második generációs TRAXX-család tagjai. Ide sorolható a MÁV-TRAKCIÓ 480-asa és pár évvel korábban ilyen gép „haknizott” a legnagyobb titokban kishazánkban is. A 146 220-9-es a DB Regio színeiben Baden-Württemberg tartományban húzza-tolja a vonatokat. Dél-Németországban csak eme altípus képviselői szolgálnak. Magyarics Zoltán felvétele a stuttgarti főpályaudvaron készült

A DB AG most úgy döntött, hogy további harminckét mozdonyt vásárol, az erre vonatkozó kontraktust augusztus 16-án írták alá a megrendelő és a gyártó képviselői. Ez a rendelés azonban nem tévesztendő össze a távolsági forgalom számára készülő TRAXX-okkal, amelyekből 27 darabot rendelt a DB AG és 2013-tól állnak forgalomba. A most rendelt sorozat a korábbi szerződések opcióiban szerepel és összesen 108 millió euróval, mintegy 30,2 milliárd forinttal könnyíti meg a német vasúttársaság bankszámláját. A regionális forgalomban jeleskedő masinákat 2014-2015 során állítja majd szolgálatba a DB Regio. Pontos bevetési helyük még nem ismert, nagyban függ ugyanis a folyamatban lévő közszolgáltatási szerződésre vonatkozó tenderektől, de az bizonyos, hogy az NSZK-eredetű 110-es és 111-es sorozatú gépeket és az NDK járműiparának remekét, az egyébként csak 120 km/h-s sebességre alkalmas 143-asokat szoríthatja ki az újabb széria. Ez utóbbiak például az idén 125 éves Höllentalbahnon is jeleskednek, ahonnan minden bizonnyal hamarosan búcsúzhatnak a kósza hírek szerint.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.