2012. 11. 23.

Visszatér a 25-ös!

Újabb villamosvonalakkal gyarapodik az osztrák főváros. A Duna bal partján lévő hálózat már idén decemberben új darabbal gyarapodik: még idén visszatér a 25-ös villamos! Mindeközben pedig gőzerővel halad a másik, hosszabb új villamosvonal építése és az U2-es metró seestadti szakaszának átadásakor már villamosokat is fotózhatunk a Hausfeldstraßénál.


A D villamos főpályaudvarig való hosszabbítása és a 6-os és 71-es villamosok átszervezése mellett még az idei esztendő egy újabb hálózati változást tartogat a bécsieknek. A Duna „pesti” oldalán ugyanis visszatér a 25-ös villamos! A visszatérés szó használata jogos: 2006-ban szűnt meg ez a járat az U1-es metró Kagran és Leopoldau közötti szakaszának átadásával. Most viszont újra ezzel a számmal indítanak villamost Floridsdorf és a 26-os villamos mai asperni végállomása között. Ezzel egyidőben a mai 26-os lerövidül: az új pálya átadásáig az Edmund-Hawranek-Platz és Kagran között járnak majd a szerelvények.
Komoly fejlesztések zajlanak Bécsben. Az új szakaszokat vastag csíkok jelzik
(grafika: Wiener Linien)

A Tokiostraßén már csak az utolsó simítások hiányoznak és december 21-én indulhat a 25-ös villamos!

A járat azonban nem a Kagraner Platz érintésével, hanem a Tokiostraßén épülő, 1,1 km hosszú új villamosvonalon keresztül éri el Kagran központját. Innen kelet felé a meglévő villamospályán halad majd a járat Aspern felé. A Tokiostraßén épülő, egy megállót magában foglaló villamospályára 12 millió eurót (mintegy 3,42 milliárd forintot) fordít a Wiener Linien.
Korszerű pályát építenek a Tokiostraßén. A közúti forgalomtól elválasztott síneken a villamosok versenyképesebb menetidőt produkálhatnak

Az 1,1 kilométer hosszú vonalon egy új megállót létesítenek

Ugyancsak gőzerővel épül a 26-os villamos hosszabbítása a Kagraner Platz és a Hausfeldstraße között. A 4,6 kilométer hosszú, tíz megállót magában foglaló pálya részben kiváltja a mai 23A jelzésű autóbuszt. Azonban az Am Heidjöchl térségében lévő lakótelepet máshogyan kerüli meg majd a vaskerekű, mint a jelenlegi autóbusz. A Wiener Linien komoly infrastruktúrát épít: Gewerbepark Stadlau megállóhelynél magasvezetésű pályát építenek és itt helyezik el majd a megállót – előkészítve egy későbbi gyorsvasúti vagy regionális vasúti átszállópont megépítésének lehetőségét. A Hausfeldstraßénál a villamosok végállomása átkerül a vasút déli oldalára.
Gőzerővel épül a 26-os villamos új szakasza is. A villamospálya nagy része a közúti forgalomtól elválasztva halad majd, de a lakótelepen a közúttal is osztoznak a villamosok

A Gewerbepark Stadlau megállónál magasvezetésű pálya épül a villamos számára
(fotók: Helmer / Wiener Linien)

A javarészt zárt pályás villamosvonal a jelenlegi buszos kapcsolatnál jóval gyorsabb közlekedési lehetőséget kínál majd a környéken élőknek. A 26-os villamosok 2013 végétől, az U2-es metró Aspern–Seestadt Aspern szakaszának átadásától az Edmund-Hawranek-Platz és a Hausfeldstraße között járnak majd, így ekkor megszűnik a villamosforgalom a Kagran és a Kagraner Platz közötti, az U1-es metróval párhuzamos szakaszon a villamosforgalom.
Az asperni új villamosvonal építésére 68 millió eurót, mintegy 19,4 milliárd forintot költ a Wiener Linien.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.