2013. 01. 30.

Csúcsidei tarifa

Tovább bonyolódik az IC-vonatokra érvényes pótdíjrendszer a MÁV-START-nál és a GYSEV-nél. Ezentúl bünteti a vasút azokat, akik hirtelen határozzák el magukat vagy netán „csúcsidőszakban” utaznak. De vajon ez a jó irány?





Március 1-jétől ismét változhat a minőségi távolsági vonatokon érvényes felárak rendszere. Mint emlékezetes: 2012. szeptember 1-je óta távolságfüggően fizetünk felárat azért, ami más országokban teljesen természetes szolgáltatás és szimplán a vasúti menetjegyért cserében kapjuk. Azonban ez nem elég: 2013. március 1-jétől ismét csavarnak egyet a rendszeren és három kategóriát vezetnek be: a vasúttársaság magasabb árakkal bünteti a jegyüket az utazás napján megváltókat vagy azokat, akik csúcsidőszakban utaznak, netán telefonon rendelik meg a pót- és helyjegyüket.

A legérdekesebb kategória a „csúcsidő”. Vajon mi számít annak? A vasúttársaság honlapja szerint „pénteki és vasárnapi közlekedési rend napjain 12-24 óra közötti vonatindulás esetén, a vásárlás időpontjától függetlenül alkalmazandó díj”. Azaz ennek értelmében többek között a kollégista diákokat, vidéli rokonlátogatásra utazókat bünteti a MÁV-START március 1-jétől. Igaz ez akkor is, ha már jóelőre megváltja az utas a jegyét, mert hát a csúcsidő az csúcsidő.

InterCity vonat érkezik 2012. november 2-án Debrecenbe. Halottak napja környékén komolyan drágul majd a vonatozás

Azonban nem csak a kombinált pót- és helyjegyes vonatokra lesz érvényes ez a tarifa: többek közötti a kifejezetten pénteken és vasárnap Szeged és Miskolc között közlekedő „Campus-Expressz” esetében is a magasabb tarifát kell alkalmazni – a csúcsidei és az utazás napján váltott helyjegy 300, az elővételben váltott, de nem csúcsidőre érvényes helyjegy 180 forint lesz március 1-jétől.

Az elővételben jegyet váltó utasok premizálásával alighanem egyet lehet érteni. Európában a legtöbb esetben kapnak valamilyenfajta kedvezményt az utasok, ha jóelőre meg tudják mondani, hogy melyik vonattal utaznak. Igaz, ez a kedvezmény – a semmiért megfizetendő pótdíj hiányában – a menetjegy árában jelentkezik és nem éppen pár száz forintos tétel, mint a MÁV-START-nál, hanem igen komoly értékű kedvezmény: ha valaki szemfüles, akkor a Berlin és Hamburg közötti ICE-vonatokra érvényes jegyét a teljesárú 76 euró helyett alig több mint húsz euróért megveheti. Jelentős különbség, nemdebár?

Rövidke IC-szerelvénnyel robog át Kőbánya-felsőn az Aranycsapat-mozdony. Vajon hány utast veszt az új rendszer miatt a vasút?

A március 1-jétől érvényes pót- és helyjegyárak hatása egyelőre nem kiszámítható. Vajon hány utas marad továbbra is a MÁV-START-nál? Vajon hány „azonnal döntő” utas szokik le az InterCity-járatokról? Milyen hatással lehet ez a december óta közlekedő egri és békéscsabai hibrid IC-k forgalmára? Vajon hány utast veszthet a vasúttársaság és vajon hányan szoknak át az elővételi menetjegyváltásra? És vajon mivel premizálják az interneten, a pénztárosok igénybevétele nélkül menetjegyet váltó utasokat? Akik ráadásul lehet, hogy nem is a vasúti infrastruktúra igénybevételével jutnának a jegyükhöz, hanem ők maguk nyomtatják ki a komoly értéket képviselő papírjukat és cserében még adott vonathoz is kötik magukat.

Igen jelentős áremelés párosul a „tarifareformhoz”: jelenleg Budapest-Nyugati és Debrecen között a pótdíj jelenleg (tényleges távolság: 221 km, díjszabási távolság: 240 km) 505 forint; március 1-je után csúcsidőben vagy éppen aznap megváltva 655 forint lesz – de még az elővételi jegy ára is emelkedik: 535 forint lesz. De ugyanez a helyzet Budapest és Miskolc között: jelenleg 445 forint az IC-pótjegy a 182 km-es úthoz (a díjszabási távolság 200 km), míg az új rendszer szerint 475, illetve 595 forintot kell majd fizetni.

Hibrid IC indul a Keletiből Békéscsabára. Az utazás napján jegyet váltó utasokat büntető rendszer miatt hányan ülnek vissza az IC-kocsiból a hagyományos vagonokba?
(fotók: Halász Péter)

A MÁV-START az alig egy hónap múlva életbe lépő változást írásunk megjelenéséig nem kommunikálta. Komoly változások lesznek a szabályrendszerben is és a tarifákban is. Az új tarifákat ide kattintva böngészhetik olvasóink.

Írásunk megjelenése után fél órával a MÁV Kommunikációs Igazgatósága a témában közleményt adott ki, amelynek tartalmáról itt olvashatnak részletesebben.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. " akkor a Berlin és Hamburg közötti ICE-vonatokra érvényes jegyét a teljesárú 76 euró helyett alig több mint húsz euróért megveheti." Vagy inkább a 20 eurós normál áru jegyet veszi meg büntetésből az indulás napján 76 euróért? Nézőpont kérdése!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem teljesen nézőpont kérdése. Ha a meghirdetett normál tarifa 76 euro, és ebből kedvezményt kapunk, az egy ösztönzés. Ha viszont a meghirdetett normál tarifa 20 euro, akkor a 76 tulajdonképpen büntetésként csapódik le. A kettő messze nem ugyanaz.

      Jobb helyeken ösztönzés van, nálunk pedig a számokat nézve inkább büntetés. Marketing-pszichológiai szempontból két teljesen eltérő üzenetről van szó, és szokás szerint sikerült fordítva megközelíteni a kérdést. Nyilván kényszerből, és nyilván messzire (=NFM) vezet, hogy milyen kényszerből.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.