2013. 03. 20.

Gyorsvonati ormányos

Elővárosi motorvonatokat vezényel gyorsvonati fordába a cseh vasút. A ČD-nél úgy gondolják, hogy még a modern elővárosi vonatok is komfortosabbak a régi gyorsvonati kocsiknál, így kihasználják a rendelkezésre álló szabad kapacitásokat.


Idehaza pár éve újdonság volt, hogy egyes elővárosi forgalmú motorvonatok (FLIRT-ek, Talentek, Desirók) hétvégén, amikor kevesebb járműre volt szükség az elővárosban, a modern járművek átkerültek gyorsvonati, távolsági fordákba.
Most a cseh vasút is hasonló megoldásokat vezet be: április 8-ától hétvégente a Prága és Děčín között közlekedő gyorsvonatokat a hagyományos személykocsik helyett a 471-es sorozatba sorolt, háromrészes emeletes motorvonatokból állítják ki.

A CityElefant-motorvonat első osztályú utastere

A ČD szerint még a másodosztály is kényelmesebb, mint a régi gyorsvonati kocsik

Petr Štáhlavský, a ČD szóvivője az iDnes.cz online lapnak elmondta: hétvégén jóval kevesebb járműre van igény az elővárosokban, emiatt döntöttek úgy, hogy az egyébként kihasználatlan szerelvényekkel a kevésbé komfortos, régi gyorsvasúti kocsikat váltják ki. Összesen kilenc pár gyorsvonaton jelennek majd meg a motorvonatok szombaton és vasárnap, emellett pedig a pénteken közlekedő 1485 számú, Prága–Třinec és a vasárnap közlekedő 1484-es számú, Třinec–Prága viszonylatú gyorsvonatokon is megjelennek a CityElefant-motorvonatok.
Elővárosi elefántok
A ČD 1999-ben szerezte be a 471-es sorozatszámmal jelzett motorvonatok prototípusait, majd 2001-től állította sorba a sorozatban készült járműveket. Jelenleg 82 motorvonat áll a cseh vasút rendelkezésére, 70 motorvonat szolgál Prága környékén, míg tizenkettő a bohimíni fűtőház állományában Ostrava elővárosi forgalmát segíti.
A háromrészes, egy motor-, egy pót- és egy vezérlőpótkocsiból álló, ütközők között 79,2 méter hosszú, 158 tonna szolgálati tömegű motorvonatok a ČD 3 kV-os egyenárammal villamosított hálózatán közlekedhetnek. A Bo'Bo'+2'2'+2'2' tengelyelrendezésű motorvonatokban 310 másod- és 23 elsőosztályú ülés található.
A motorvonatok a ČKD Vagonka Praha, a Škoda Transportation Plzeň és a Moravskoslezská vagonka Studénka konzorciuma gyártotta a ČD számára.
A cseh CityElefantokon alapuló emeletes ingavonatokat és kétáramnemű motorvonatokat vásárolt a szlovák ZSSK a közelmúltban, illetve rendelt hasonló, de széles nyomtávú szerelvényeket a litván és az ukrán vasút is.
(a képek forrása: Wikipedia)

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.