2013. 03. 25.

Lassulnak a buszok

Berlinben egyre lassabbak lesznek az autóbuszok. Persze, nem a végsebességük változik, hanem egyre kevesebb helyen részesítik előnyben a tömegközlekedési járműveket.


Elvileg kilencszáz lámpánál részesítik előnyben a tömegközlekedési járműveket Berlinben. Elvileg, ugyanis ezek közül legalább félszáz esetében nem működik az autóbuszokat előnyben részesítő rendszer.
Az ötven berendezésből 29-et a központi forgalomirányító központ kapcsolt le, tíz pedig a berendezések átprogramozása miatt nem működik. Nyolc csomópontban felújítási munkák miatt, két esetben egyéb építési munkák miatt nem működik a rendszer, négy esetben pedig nem nevezett meg senki semmilyen indokot.
A berlini utasjogi érdekvédő szervezet, az IGEB szerint ez az érték elfogadhatatlan. Úgy fogalmaztak: eurómilliókat önt a város vezetése a tömegközlekedésbe, ennek ellenére a buszok a dugóban vánszorognak – pedig lenne lehetőség arra, hogy kikerüljék azt.
Sajtóhírek szerint Berlinben az 1990-es évek óta eddig összesen ötvenmillió eurót fordítottak a tömegközlekedés előnyben részesítésére, a forgalom gyorsítására. Érdekes, hogy egy tavaly nyári felmérés szerint harminc helyen kapcsolták le az előnyben részesítő lámpaprogramokat. A szövetségi kormányzat adatai szerint pedig mindennemű gyorsítási, előnyben részesítési projekt ellenére mindösszesen 0,08 km/h-val nőtt a buszok átlagos sebessége.
Korábban beszámoltunk róla: a 2011 szeptemberében átadott adlershofi villamosvonal mentén a lámpák beállítása olyan gyatrára sikerült, hogy a villamosok minden egyes csomópontnál megállásra kényszerültek: a három megállós szakaszon öt lámpa kényszerítette megállásra a tujákat. De ugyancsak 2011-ben számoltunk be arról is, hogy jelentős késésekkel közlekednek egyes berlini autóbusz-viszonylatok a forgalomszabályozás tökéletlensége miatt.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.