2013. 05. 25.

Boldog születésnapot, V43 1001!

Kereken fél évszázaddal ezelőtt, 1963. május 25-én vett tudomást hivatalosan a MÁV az akkor legkorszerűbbnek számító magyar mozdony létezéséről. Ezen a napon vette állományba a Magyar Államvasutak a V43 1001-est (gyári száma: 1963/4384) és társát, a V43 1002-es (gyári száma: 1963/4385) pályaszámú gépet.




A MÁV-nál az 1960-as évek elején már égető szükség volt egy korszerű és nagy darabszámú, megbízható villamosmozdony-sorozatra. A hazai ipar azonban ezek előállítására, kifejlesztésére nem volt képes. Gondoljunk csak a Bocóra vagy a Leókra: nem éppen korszerű kivitelük csak átmeneti megoldás volt a MÁV számára. A választás végül a német és francia tagokból álló „50 periódusú vasútvillamosítás fejlesztésére alakult nyugati munkaközösség” termékére esett. Ekkoriban már a vasútvillamosítás idehaza is 25 kV 50 Hz-el folyt, a korábbi 16 kV 50 Hz-es rendszer csak a hegyeshalmi vonalon és a Körvasúton működött.

Vasutasnapi meglepetés: a V43 1001-es a vasúttörténeti parkban 2010. július 9-én, a vasutasnapi rendezvények idején. Előtte az ugyancsak akkoriban elkészült, historizáló festésű MDmot-szerelvény, amelyet azóta is csak az idő vasfoga csócsál...

Az említett munkacsoport tagjai közül a Siemens az erősáramú berendezéséeket, a Krupp a járműszekrényt, az Alsthom (akkoriban még h-val írták) a jellegzetes forgóvázakat szállította. Az első hét mozdony (V43 1001–V43 1007 pályaszámok) a Krupp esseni gyárában készültak, itt a MÁV képviselői követhették a járművek építését. Érdekesség, hogy a vontatómotorok átvételénél hamarosan olyan problémák jelentkeztek, amelyek miatt a MÁV megtagadta az átvételt. A gondok abból adódtak, hogy az akkori források szerint a gépek nem teljesítették a kommutációs vizsgálati előírások követelményeit. Így hát azokat újra kellett tekercselni – ez a munkafázis végül a Ganz Villamossági Gyár számításai alapján készült el.

Akcióban: az eredeti színterv szerint festett mozdony a MÁV-TRAKCIÓ flottájának aktív tagja. Itt éppen Miskolc felől érkezik gyorsvonata élén a Keleti pályaudvarra 2010. augusztus 23-án

Érdekesség az is, hogy az eredeti szerződés megkötésekor a gyártók által vállalt vontatómotor-teljesítményt nem tudták biztosítani, így engedtek a járművek árából. Viszont e lépés következménye volt az, hogy a járművek lényegében csúcsra voltak járatva, ami nem tett jót a motorok állapotának.
Az sem elhanyagolható tény, hogy az első mozdonyok szállítását eredetileg 1962-re vállalták, az első mozdonyt azonban csak 1963. április 7-én szállították le a MÁV-nak. Az utolsó, Németországban szerelt mozdony az év végén került Magyarországra. A további mozdonyokat, amelyek a V43 1008 és V43 1379 közötti pályaszámokat kapták, már a Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Gyár építette a megvásárolt licensz alapján.

A közforgalmú vonatok mellett a mozdony rendszeresen megfordul a MÁV Nosztalgia Kft. vonatai élén is. A még makulátlan állapotban lévő mozdony 2010. szeptember 8-án várja a menesztést a Nyugati pályaudvaron

A sorozat robosztus mivoltát igazolja, hogy számtalan változtatáson, átalakításon estek át és mind a mai napig a MÁV-csoport villamosmozdony-flottájának alapját képezik az eredeti kivitelű vagy a különféle felújítások, átalakítások nyomait magukon viselő mozdonyok és láthatóan hosszú távon számol a gépek használatával a MÁV-csoport.

Ezen a 2012. október 21-én készült felvételen már látszik, hogy bizony az elmúlt évek során nem kímélték a gépet. Bár a festés messziről még makulátlan, de sajnos már repedezik a védőbevonat. Aki pedig figyelmes, láthatja, hogy lába kélt az újragyártott oldalsó pályaszámtábláknak – alighanem azért, mert egyes értelmezések szerint ez egy sokadik hatósági azonosító lenne

A V43 1001-es a sorozat 40. születésnapja alakalmából, 2003-ban visszakapta eredeti pályaszámtábláinak másolatát, azonban megőrizte szabvány szerinti fényezését. Végül a 2010-es vasutasnap alkalmából került sor a gép eredetihez közelítő minta szerinti fényezésére, azóta pedig a MÁV Nosztalgia Kft. vonatai élén is rendszeresen megfordul az első Szili.

A V43 1001-es 2003-ban visszakapta az eredetihez hasonlító homlokfali és oldalsó pályaszámtáblákat. A szabvány szerint festett gépen meglehetősen furcsán hat a régi és az akkor szabványos pályaszám-felirat

Oldalt csak az öntött tábla volt a ferencvárosi gép oldalán 2003-tól

A mozdonyvezető munkahelye az első V43-ason

A szépen rendben tartott mozdony vezetőasztala
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

6 megjegyzés:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=AP8KfTSBeqw

    VálaszTörlés
  2. http://www.youtube.com/watch?v=AP8KfTSBeqw

    VálaszTörlés
  3. Bizony, nem mai gyerekek már. De a nagyjavítás azért sokat dobott rajtuk, kár, hogy ma már olyat nem lehet, hiszen nincs hol...
    Egy biztos, én szívesen szállok egy jó állapotú gépre még ma is.

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. És még legalább 10 évig számíthatunk is rájuk... A honlapomon én is írtam pár rekorder (de nem világrekorder) öreg sorozatról, a V43 még a dobogóra sem kerülhetne fel! :) öreg vasúti jármű

    VálaszTörlés
  6. 35 évet dolgoztam rajtuk, de felfordul a gyorom tőlük. (azok a remekbe szabott forgóvázak, hurrá)

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.