2013. 12. 16.

Müncheni menetrendváltás új busz- és villamosvonalak új járművek nélkül

A müncheni MVG újabb alacsonypadlós csuklósokat szerzett be. A szállító az MAN, a 14 új autóbusz az ugyancsak új X30-as vonalon mutatkozik be. Emellett pedig új villamosvonalat is avattak: a 19-es villamos a pasingi állomásig viszi már az utasokat.


Az X30-as járat december 16-ától Sendling, Giesing és Haidhausen között segíti a városi közlekedést. A gyorsjárat fő szerepe, hogy ráhordjon a villamos- és gyorsvasúti hálózatra. Az X30-as segítségével a térségben működő metróvonalakat is tehermentesítik. A járat hétközben 6:00 és 22:30; szombaton pedig 7:00 és 22:30 között jár, csúcsidőszakban 5 percenként, azon kívül 6-7 percenként, este nyolc után pedig 10 percenként indulnak a buszok. Az új járaton a kisszakaszok úgy alakulnak, mint a metrón: a szakaszjegy mindkét esetben két megállóra érvényes.

Az új X30-as viszonylat miatt megnövekedő járműigény fedezésére 14 új MAN Lion's City G-t vett az MVG

Az MVG a decembertől érvényes új menetrendben meghatározott forgalom ellátásához 14 darab csuklós MAN Lion's City autóbuszt szerzett be, az új vonalra pedig 15 autóbuszt osztott be. Az újonnan beszerzett járművek 17,98 méter hosszúak, 48 ülő- és 98 állóhely van a kocsikban. A 320 lóerő (235 kW) teljesítményű dízelmotorok a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási normákat is teljesítik.

Az X30-as viszonylat tehermentesíti a metróvonalakat is a tervek szerint

Az MVG közlése szerint a csúcsidőszakokban mintegy 420 autóbusz közlekedik a bajor fővárosban. A mostani bővítéssel a közlekedési társaság azt üzeni: megéri autóbusszal, tömegközlekedéssel utazni, hiszen gyorsan, pontosan és a környezetet kevésbé terhelve érhetjük el úticélunkat.
Korábban már említettük: a kötött pályás hálózaton, a villamosok és a metrók esetén is le kellett mondani a tervezett menetrendi fejlesztések egy részéről, mert nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű vaskerekes jármű, az újonnan beszerzett járművek – a C2-es metrók és a Siemens Avenio villamosok – engedélyeztetési eljárása ugyanis alaposan elhúzódik.

Pasingban a belvárosból a vasútállomáshoz vezető új villamosvonalat adtak át szombaton

December 14-én pedig tovább bővült a müncheni villamoshálózat: átadták a 19-es villamos Pasing vasútállomáshoz vezető szakaszát, ezzel egy évszázados álom vált valóra, hiszen a villamosok megjelenése óta hiányzott a forgalmas nagyvasúti pályaudvarhoz vezető szakasz, ami gyaloglásra, más közlekedési módo választására kényszerítette az utasokat.
A villamosfejlesztések köszönhetően megújult a pasingi városközpont és az ide vezető villamosvágányok egy része is. A felsővezetéki hálózatot a lehető legkevesebb oszloppal és dróttal alakították ki, így a villamos jobban beleillik a városképbe. A mintegy 650 méternyi új pályán a zárt vágányok fűborítást kaptak. A megállóhelyeket akadálymentesítették. Az új szakaszt a tervek szerint napi átlagban 3000 utas használja, ám az első napon már 18 ezren voltak kíváncsiak az új villamosvonalra.

Nosztalgiavillamos a 19-es vonal hosszabbításának átadásán

Az új szakaszon napi 3000 utasra számít az MVG

A magasvágányok fűborítást kaptak, a szerelvények csendesebben haladnak ezeken a vágányokon

A menetrendváltás a menetjegy-értékesítésben is hozott újdonságokat: az MVG az iPhone-okra és Androidot futtató okostelefonokra fejlesztett alkalmazásában megjelent a mobilos menetjegy elérhetősége is. A jegyet nem kell kinyomtatni sem, az ellenőrök a telefon képernyőjéről olvassák le az érvényesítő kódot.

Az MVG mobiljegye iPhone-on és Androidon is elérhető december 15. óta
(fotók: SWM/MVG)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.