2014. 03. 24.

Múzeumba megy a metró

Egy szezonnyi kihagyás után idén tavasszal ismét megnyílik a közönség előtt a bécsi villamosmúzeum. Az egykori erdbergi kocsiszínben lévő gyűjtemény számos darabbal gyarapodik és komoly változások is lesznek a kiállítás filozófiájában is. Ráadásul múzeumba vonul egy „Ezüstnyíl” is.


Mindenféle túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a bécsi metró U sorozatú járművei élő legendák: az „Ezüstnyilak” nem csak szimbólumai a metróhálózatnak, hanem a kezdetek óta koptatják a síneket. Az első vonatot még 1972-ben szállította az SGP és a mai U4-es metró Heiligenstadt és Friedensbrücke közötti szakaszán tették meg első métereiket, a Stadtbahnból átalakított rendszeren. A sorozatból az utolsó 1997-ben készült el, azaz 25 évig gyártották a jellegzetes metrókocsikat. Persze, a járművek belső berendezései egyre korszerűbbek lettek, sőt a korábbi gyártású vonatokat is modernizálta a Wiener Linien. A jellegzetes formájú járműveket a neves dizájner, a 2012 augusztusában elhunyt Johann Benda álmodta meg, akinek a nevéhez más legendás járművek is kapcsolódnak, hiszen ő jegyzi a 4010-es sorozatú „Transalpin” motorvonatok és a 4020-as sorozatú elővárosi motorvonatok formatervét is.

Az utolsó üzemi állapotában megőrzött jármű különlegessége lesz, hogy láthatóvá válik a járműben rejtőző számtalan alkatrész, berendezés, így például az ülések alatt lévő elemek is

A Wiener Linien a metrókocsikat övező kultusz miatt is úgy döntött, hogy az egyik ikermotorkocsit az erdbergi múzeumban állítja ki. Az egyébként üzemképes járművet utolsó üzemi állapotában őrzik meg. A múzeumi átalakítás során számos fedelet, berendezési elemet cseréltek le átlátszóra, így a látogatók számára láthatóvá válik a motorkocsi belseje: a vezetőasztaltól kezdve az utastérben lévő ülések alatti eszközökön át a kocsi alatt elhelyezett berendezésekig minden látható lesz a járművön.

A vezetőasztal belsejébe is bepillanthatunk majd

A múzeum az átépítés után várhatóan 2014 őszén nyílik meg. Bár még hivatalosan nem erősítette meg, de nem is cáfolta a Wiener Linien azokat a pletykákat, hogy a 2014-es Tramwaytag keretében láthatják először a látogatók a megújult gyűjteményt. Ez a lépés egyébként abból a szempontból is formabontó lenne, hogy ebben az esztendőben helyszínként a rendezvénynek minden ötödik évben otthont adó simmeringi főműely lenne a „soros”. Természetesen az sem valószínűtlen, hogy a két helyszínen együtt rendezik majd meg a népszerű programot.

Ajtó működését is megismerhetjük

A kocsi alatt helyet foglaló gépészeti berendezések is láthatóvá válnak
(fotók: Manfred Helmer / Wiener Linien)

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Ez a két szövegrész valahogy nem passzol össze...

    "Egy szezonnyi kihagyás után idén tavasszal ismét megnyílik a közönség előtt a bécsi villamosmúzeum." – "A múzeum az átépítés után várhatóan 2014 őszén nyílik meg."

    Jelen állás szerint természetesen az utóbbi mondat igaz.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.