2014. 04. 03.

Indul a „Százlábú” felújítása

Április első felében kezdődik a Keleti pályaudvar bejárati vágányai felett átívelő „Százlábú híd” felújítása. Az első ütem április 6-án este indul, ekkor a tömegközlekedés és a közúti közlekedés tekintetében kell változásokra számítani. A vasúti forgalom korlátozására később kerül sor.





A RegionalBahn szerkesztőségének információi szerint április 6-án, vasárnap este 20 órától kezdődik majd a Kerepesi utat a Keleti pályaudvar vágányai felett átvezető két hídszerkezet, azaz a „Százlábú híd” felújításának újabb szakasza, ami már komolyan érinti a közlekedőket is – legyen szó autósokról vagy éppen a tömegközlekedést választókról.
A tervek szerint kifelé két, a városközpont felé azonban csak egyetlen egy sáv áll majd a közúti forgalom rendelkezésére, emiatt a 80-as és a 80A trolibuszok forgalmában komoly fennakadásokra számít maga a BKK is. Főleg azért, mert a buszsávot megszüntetik kifelé is. Ráadásul április 6-án este 20 órától üzemzárásig – avagy ahogy a BKK-nál aposztrofálják mostanában: „az utolsó járatindulásig” – a trolik ismét csak a Puskás Ferenc Stadionig járnak majd, onnan pótlóbusz viszi az utasokat a Keletihez. Másnaptól pedig a tű fokán kell átkelniük, ha nem is a tevéknek, de a trolibuszoknak mindenképpen.
A BKK részletes tájékoztatást – úgy tudjuk – a közeljövőben tervez a témában.

A nem éppen jó állapotú hídszerkezet cseréje tagadhatatlanul szükséges, ám alaposabb előkészítést igényelne a forgalomkorlátozás

A MÁV-START vágányzári menetrendje április 13-ától lép majd életbe. Ennek menetrendi részleteiről már szóltunk korábban, írásunk ide kattintva olvasható.
Azóta kiderült: a MÁV-csoporton belüli viták miatt tolnak ki az utasokkal, pedig a pályavasút vállalta volna a változatlan, vagy csak jelentéktelen mértékben, pár perces eltérésekkel módosított szerinti közlekedést, ám a MÁV-START szakemberei ebbe nem mentek bele. Pedig a pályavasútnak csak az az egy kérése volt, hogy ne FLIRT motorvonatok közlekedjenek ebben az időszakban – ezeket egy esetleges megálláskor nehezebb „kicsalogatni” az építkezés miatt feszültségmentesített felsővezetéki szakasz alól, mint egy hagyományos ingavonati szerelvényt. A motorvonatokat ugyanis nem lehet csak egyszerűen kitolni egy dízelmozdonnyal a feszültségmentesített szakasz alól (annak ellenére, hogy a FLIRT-eknek van sarokütközője, bár ezek meglehetősen jelképes eszközök a hagyományos kivitelhez képest), hanem csatolni kell őket segéd-vonókészülékkel a mozdonyhoz és így lehet őket elvontatni. Ez pedig meglehetősen időigényes feladat ahhoz képest, hogy mennyivel egyszerűbb és gyorsabb egy kapcsolatlan tolómozdonnyal kitolni a megfeneklett szerelvényt.
A MÁV-START szakemberei ennek ellenére kötötték az ebet a karóhoz és így született meg az a vágányzári menetrend, amely látványosan kitol az utasokkal, mégpedig a vasúttársaság egyes szakembereinek önös, önző hozzáállása miatt – tájékoztatta szerkesztőségünket több, egymástól független, a témát jól ismerő forrásunk.
Az előkészítő munkák során – és ez már csak igazán érdekességként érdemes említésere – már április elejétől az éjszakai órákban végeznek munkákat a Keleti pályaudvar felsővezetéki rendszerén, többek között szakaszszigetelőket építenek be, oszlopokat építenek és bontanak és ennek megfelelően alakítják át a felsővezeték felfüggesztését is. Általában hajnali három óra környékén 30 perces teljes feszültségmentesítés is kapcsolódik ezekhez a munkákhoz, ám ez a vonatközlekedést érdemben nem befolyásolja, hiszen az utolsó személyszállító vonat 00:15-kor érkezik Szolnokról és ugyanoda 04:10-kor indul az első vonat.

A látványt szokhatják a FLIRT-hez szokott utasok – feltéve, ha a vonatuk bejön a Keletibe és nem a kies Ferencvároson át jut el Kelenföldre
(fotók: Halász Péter)

Így tehát mennek a kelebiai vonatok a kapacitásgondokkal küzdő Kőbánya-Kispestre, míg a XVII. kerületből érkező, rendkívül terhelt reggeli személyvonatok a kies Ferencvároson át Kelenföldre közlekednek és délután onnan indulnak majd a nagykátai gyorsított személyvonatok a vasútfotósok nagy örömére és az átszálló vagy éppen a vágányzári menetrend miatt a vasúttól (véglegesen?) elpártoló utasok bánatára.
Természetesen szerettük volna a MÁV-START és a MÁV-csoport véleményét is megtudni, ám ismételt megkereséseinkre (február 27. és március 27.) e sorok megjelenéséig sem kaptunk választ, de még csak visszajelzést sem. Az első kérdéseink feltétele óta eltelt több mint egy hónap alatt biztosan nem sikerült egyeztetni a szakembereknek a minden szempontból megfelelő válaszokat. Reméljük csak, hogy a kommunikáció nem szökik majd a Hackl Mónika regnálása alatt tapasztalt magasságokba. Ha válaszuk megérkezik, az abban foglaltakról természetesen olvasóinkat is tájékoztatjuk majd.
Az ügyben keressük a XVII. kerület fideszes polgármesterét és – jelenleg még – országgyűlési képviselőjét, Riz Leventét is, akitől szeretnénk megtudni, hogy vele egyeztettek-e a vasúttársaság szakemberei és vajon kiállt-e a kerületből ingázó utasokat érdekei mellett vagy sem ezek a megbeszéléseken?
Ugyancsak kíváncsiak lennénk a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület véleményére, ám a VEKE facebook-oldalát elnézve éppen el van foglalva a Dorner Lajos vezette egyesület a BKK piszkálásával, így biztosan nem számíthatunk tőlük olyan csendes figyelemfelhívásra sem, mint 2010 júniusában, amikor a Kőbánya felső és Keleti pályaudvar közötti vágányzár miatt emelték fel szavukat. A mostani, sokkal több utast érintő és sokkal több utast hátrányosan érintő vágányzári menetrend kapcsán nem találtunk az oldalukon semmilyen megnyilvánulást.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. Vagy két hete maradtunk ott a híd alatt egy FLIRT-tel. A Százlábú alatt a bal vágánynál piszmogtak valamit a plafontapasztók, emiatt a 21:35-ös hatvani személy kitérőben járt ki, a 40km/h meg nem volt elég arra, hogy elguruljon a feszültségmentesített szakasz végéig. Mire egy segély-vonókészüléket előkerítettek, a 22:00-s miskolci is elzúgott mellettünk. Aztán a FLIRT fékeit nem sikerült oldani. A 22:35-ös hatvani személy már lassított mellettünk, és kürtölt, a mi vonatunkon meg lassan lincshangulat uralkodott el. A jegyvizsgálók nem engedtek senkit leszállni, a menetirányító meg nem engedte meg, hogy egy másik, a 80-ason közlekedő vonat megálljon, és mi átszálljunk.

    Így történt, hogy egy hétköznap este Budapest közepén, a Százlábútól cirka 100 mérette egy vonatnyi ember a MÁV fogságába esett 21:38-tól kb. 23:30-ig, mialatt legalább két, azonos útvonalon közlekedő vonat elzúgott mellettünk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rakták már felfelé az új szakaszszigetelőket és állítottak be új oszlopokat gondolom. Pont ma néztem meg, az alsó tároló felőli két vágánynál már fent vannak legalább Kőbánya felső/Ferencváros felől a szakaszszigetelők és mintha egy új oszlopot is ástak volna már be a tároló és a mosó felé vezető vágányokhoz, ahol a Százlábútól délre az első kitérő van.

      Törlés
    2. Ez kapitális sztori, igazi kreatív krízismenedzsment, amiért a MÁV-ot szeretjük. :)

      Törlés
    3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
  2. Úgy látszik, az nap estére elfogyott a hamburger.
    Különben jellemző a MÁV-ra, hogy nem az emberek kiszabadítását tekintik elsődleges feladatuknak. A kelenföldi szembemenesztéses esetnél is pont így jártak az utasok.
    Ezekről a modern vonatokról még illegálisan leszállni sem egyszerű.
    Azért kíváncsi lennék, hogy ha ilyenkor az egyik utas rosszul lenne, akkor mit csinálnának. Hagynák meghalni vagy valahogy csak megtalálnák a módját, hogy megközelítsék a vonatot?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.