2014. 04. 28.

Új metrók Bécsben – sűrűbb lehet az U6-os

Újabb metrószerelvényeket állított forgalomba a Wiener Linien. A bécsi városi közlekedést működtető társaság az U6-os vonalon közlekedő járművek flottáját bővítette, hogy biztosítani tudják a megfelelő mennyiségű kocsit a csúcsidei sűrű követéshez.



Újabb öt, egyenként négy kocsiból álló metrószerelvényt állított forgalomba a Wiener Linien. A húsz T1-es sorozatjelű motorkocsi április 17-étől folyamatosan áll forgalomba, így biztosítva a megfelelő mennyiségű járművet, illetve tartalékot a csúcsidőszakban alkalmazott két és fél perces követéshez.
Az új járművek azonosak a legutóbb beszerzett T1-es sorozatú motorkocsikkal és a Bombardier floridsdorfi gyárában épültek. A járműpark bővítéséhez vásárolt húsz motorkocsi beszerzésére és a meglévő kocsik modernizálására összesen 60 millió eurót fordít a Wiener Linien.

Az új motorkocsikból összeállított első szerelvény az U6-os metró Michaelbeuern-AKH állomásnál lévő járműtelepén
(fotó: Thomas Jantzen / Wiener Linien)

A felújítás keretében a kocsik energiatakarékos LED-es lámpatesteket kapnak az utastér megvilágításához, így az utastérvilágítás energiaigénye pont a fele lehet a korábbiaknak és emellett hosszabb élettartamúak és kevesebb törődést igényelnek a korábbi neoncsöves megoldáshoz képest.
A Wiener Linien 2004-ben rendelte meg az első, T1-es sorozatú motorkocsikat az U6-os metró számára és az akkori szerződés a szállítandó 45 mellett további 42 kocsira vonatkozó opciót is tartalmazott, ezt további nyolc darabbal toldották meg 2007-ben, amikor az első T1-es motorkocsikat már szállította a Bombardier.
A járműsorozat az 1992 és 2000 között szállított 78 darab T sorozatú motorkocsi továbbfejlesztett változata. A 27300 milliméter hosszúságú, 2650 milliméter széles kocsiszekrényű járművek padlómagassága 440 milliméter, így biztosítják a szintbeni beszállást a peronoknál és az U6-os metró akadálymentességét. Érdekesség: a kocsik hajtásáról négy, egyenként 110 kW teljesítményű motor gondoskodik, az utasokkal együtt 56,9 tonna tömegű járműveket ezek a motorok akár 1,3 m/s2 gyorsulással is repíthetik a 80 km/h-s engedélyezett legnagyobb sebesség felé.

Pillantás a T1-esek vezetőállásába az U6-os magasvezetésű szakaszán
(fotó: Thomas Jantzen / Wiener Linien)

A kocsik elméletileg alkalmasak arra, hogy hagyományos villamoskocsiként közlekedjenek, ám erre többek között szélességük miatt sem sűrűn kerül sor Bécsben. Eddig csak egyetlen olyan alkalomról tudni, amikor utasforgalomban az U6-os vonalon kívül közlekedtek: 1999. szeptember 25-én a 2632 és a 2621-es pályaszámú kocsik a Zentralfriedhof, 3. Tor és a simmeringi főműhely között közlekedtek ingajáratban. A főműhely volt a helyszíne ugyanis a Wiener Ferienspiel egyik eseményének ekkor. Ezen kívül sem korábban, sem később nem tudni arról, hogy valaha is közlekedtek volna a kétirányú, egy vezetőállásos kocsik a városi hálózaton.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Erről a nem U6os közlekedésről van valahol képanyag?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos mi eddig még nem találtunk ilyen felvételt.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.