2014. 10. 15.

Megint sztrájkolnak a németek

Ismét munkabeszüntetésre hívta fel a szervezett tagjait a német mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL. Nem elégedettek a DB AG ajánlataival a bértárgyalásokon.


Újra munkabeszüntetésre hívta a vasutasokat a Claus Weselsky vezette a szakszervezet. A GDL most október 15-én, szerdán 14 órától 16-án, csütörtökön hajnali 4-ig tenné le a munkát a teljes német hálózaton, tehát a regionális és a távolsági személyszállításban sem mennének a vonatok és a teherforgalom is megállna az elképzelésük szerint. Hogy a délutáni csúcsban ezt hogyan fogadják majd az utasok, az erősen kérdéses. A DB AG azt ígéri, hogy korlátozott kapacitásokkal, de fenntartja majd a vasúti forgalmat.
A DB AG közölte: a munkabeszüntetés miatt számos vonat elmaradására kell számítani, azonban az aktuális helyzet ezúttal is követhető lesz a www.bahn.de/ris webcímen keresztül és megtöbbszörözik az információs munkatársak számát is.
A munkabeszüntetés kapcsán a vasúttársaság jelezte: úgy vélik, a GDL igazán nem akar tárgyalni, hanem a munkabeszüntetés a céljuk és nem pedig egy lehetséges eszköz a szakszervezet kezében. Az érdekvédők viszont azt mondják, hogy a DB AG által tett ajánlat továbbra sem tartalmaz érdemi előrelépéseket a vonatszemélyzet számára – a szakszervezet ugyanis, felrúgva a korábbi, a többi érdekvédővel kötött megállapodást, nem csak a mozdonyvezetők, hanem valamennyi, a vonaton dolgozó munkatárs számára próbál meg külön bérmegállapodást kicsikarni. Korábban erről nem volt szó, a GDL a mozdonyvezetőket, az EVG nevű szakszervezet pedig a többi, vonaton dolgozó munkatársat képviselte. A GDL most úgy véli: a DB AG alapvetően időt húz addig, amíg megszületik a törvény arról, hogy egy szakmacsoportban csak egy szakszervezettel kell bérmegállapodást kötni – ez most elvileg megvan – és ez automatikusan érvényes lesz a többire is.
Amint arról már korábban írtunk: a GDL alapvetően kevesebb munkáért kér több bért: a heti munkaidőt a mozdonyvezetők esetében 39-ről 37 órára csökkentené és emellé kérnek 5 százalékos béremelést.
A munkabeszüntetés a magyarországi vonatokat a legutóbbi sztrájk alatt nem érintette. A MÁVINFORM nevében Both Ferenc adott ki egy semmitmondó közleményt, amelyben jelzik, hogy a nemzetközi forgalomban közlekedő vonatok is érintettek lehetnek – ám részletes tájékoztatást ezúttal sem adott a magyarországi vonatokkal kapcsolatosan a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságához tartozó MÁVINFORM.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.