2014. 10. 28.

TGV-követő

Újabb vonatkövető rendszert mutattak be: ezúttal a francia állami vasúttársaság, az SNCF tette elérhetővé vonatainak pozícióit az utasok és az érdeklődők számára. A valós idejű vonatkövető a német HaCon programjával, a HAFAS-al együtt működik.


Az ÖBB és a DB AG után újabb sikert könyvelhet el a német HaCon (a HAFAS menetrendi kereső rendszer fejlesztője), ugyanis immár a francia SNCF is elindította weboldalán a saját vonatkövető rendszerét, melyet szintén a HaCon fejlesztett. Az SNCF Maps néven futó szolgáltatás a vonatok helyzetének meghatározása alapján segíti az üzemirányítás munkáját és az utasok tájékoztatását is. A valós idejű menetrendi kereső az SNCF főoldaláról a „Géolocalisez votre train” linkre kattintva érhető el és a Franciaországban közlekedő valamennyi vonat helyzetét láthatjuk rajta.

Pályaudvari menetrendjegyzéket egyelőre még nem lehet lekérni a rendszerből. A képen a párizsi Gare de Lyon

Az SNCF és a HaCon közleménye szerint a rendszerben naponta 22 ezer vonat jelentik meg, több milliónyi pozíciójelzést dolgoznak fel a szerverek és mintegy 5000 menetrendi adatot dolgoz fel a HAFAS Live Fahrplan nevű rendszer. A vonatok helyzetét a GPS-es pozíciómeghatározás mellett az SNCF különféle üzemirányító és rádiós helyzetjelzései is segítik, ezek összevetésével jelennek meg az adatok a HAFAS Client Interface névre keresztelt felületen. Egy egyben komoly elvi újdonság is a vonatkövetők világában - a hasonló megoldások eddig vagy csak GPS, vagy csak üzemirányítási adatokat használtak. Az egyelőre még csak PC-n futó alkalmazás hamarosan elérhető el okostelefonokon és tableteken is.

Az RER C vonalán közlekedő vonat éppen elhagyja a Gare d'Austelitzet.

A HaCon az SNCF számára speciális adatfeldolgozó rendszert is programozott: ennek köszönhetően a vonatok adatait akár csak egy térképkivágaton vagy bizonyos vonatnemekre szűrve is meg tudja jeleníteni a különféle felületeken, így számos webes felhasználási lehetőséget biztosít a rendszer a francia vasút számára – például megoldható, hogy egy-egy állomáson akár monitorok segítségével vizuálisan is ábrázolják a vonatok helyzetét.

Calais környékén is nagy az élet: a TER vonatokról is pontos információt kaphatunk...

...a Csalagút járatai viszont nem szerepelnek a rendszerben, csak tervadatot jelenít meg róluk az oldal

Az utasok már a próbaüzem idején is örömmel fogadták az új alkalmazást: Julien Ducreux, az SNCF ügyfélszolgálati vezetője arról beszélt a sajtó képviselőinek, hogy ez az első olyan alkalmazás, amelynek segítségével Franciaország teljes egészét áttekinthetik az utasok – rendszer pontossága pedig egyedülálló, hála a fentebb említett kettős adatforrásnak.
Mindazonáltal a francia használta nagyban hasonlít az ÖBB Scottyjának vonatkövető rendszeréhez, ezt korábban már alaposan körül is jártuk a RegionalBahn oldalain.

Irány a Côte d’Azur! A Párizsból Avignonba tartó TGV robog dél felé

Michael Landwehr, a HaCon projektmenedzsere arról beszélt, hogy a három nagy európai vasúttársaság, az ÖBB, a DB AG és az SNCF rendszereivel szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy a német cég által fejlesztett rendszerek rugalmasak, könnyen kezelhetők és ami fontos: számos új ötlet megvalósítására is lehetőségük nyílt.

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. (A magyar nyelvben nincs -al rag, csak -val, és teljes hasonulás! Gondoljunk a székel/székkel, négyel/néggyel, árnyal/árnnyal szavak közti árnyalatnyi különbségre!)

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.