2013. 08. 26.

Éles üzemben a német vonatkövető

Elindult a német vasút vonatkövető rendszere, az osztrák vasúthoz hasonlóan Zugradar névre hallgató szolgáltatást az ÖBB után néhány hónappal indították útjára. A még csak bétatesztként működő oldal komoly előrelépés az utastájékoztatásban a DB AG részéről.


Ulrich Homburg, a DB AG személyszállítási vezetője úgy fogalmazott a program bemutatóján: az utasok egy pillantás alatt felmérhetik a vasúti közlekedés helyzetét, az aktuális eseményeket, vonatok helyzetét az alkalmazásnak köszönhetően. Ez egy régi igénye volt az utasoknak, akik eleddig csak a menetrendi keresőn keresztül és csak szövegesen, meglehetősen körülményesen tájékozódhattak például a lehetséges csatlakozásokról vagy éppen vonatuk hollétéről.
Az immáron bárki számára elérhető alkalmazás egyelőre csak asztali gépeken működik. A tervek szerint októberben jelenik meg az iPhone és a Windows Phone operációs rendszereire szabott önálló változat, míg az androidos változat decemberben érkezhet – érdekesség, hogy a DB AG mobilos alkalmazásainak felhasználói túlnyomó többségében (mintegy 80 százalékban) androidos készüléket használnak. A DB Navigatorba bekerül hamarabb a funkció: az iPhone-osba már augusztus utolsó hetében, az androidos változatba pedig az ősz folyamán kerül be a vonatkövető funkció.

Komoly hiányosság, hogy a magánvasúti járatok nem kerültek fel a térképre, holott pályavasútként a DB AG-nak ezek mozgásáról is van információja. Így viszont sok vonal, vagy akár komolyabb térségek sem profitálhatnak az új alkalmazásból, mivel számos vasútvonalon ezek a DB AG-tól független társaságok közlekedtetik a személyvonatokat. Ez a megoldás érdekes jogi kérdéseket is felvet, hasonlóan a Westbahn Management GmbH és az ÖBB-konszern menetrendkönyv kapcsán vívott csatájához. Az elmúlt hónapokban szép csendben a Westbahn-vonatok valós idejű adatai is beköltöztek az ÖBB hivatalos mobiltelefonos alkalmazásába – könnyen elképzelhető, hogy idővel német oldalon is olvad a jég, vagy közbelépnek a hatóságok.

Egy pillantás Berlinre: az S-Bahn-szerelvények és a magánvasúti járatok nem kerülnek fel a térképre, ez komoly hiba, pedig az számottevő mennyiségű ODEG regionális járatot közlekedtet a térségben

A Münchenből érkező ICE 598-as némi késéssel tart a berlini főpályaudvar felé

A hamburgi ICE csak éppenhogy késik, de megnézhetjük a járat útvonalát és követhetjük is a szerelvény útját, ha úgy szeretnénk

Ha egy vonatot követünk, akkor lekapcsolhatjuk és vissza is tehetjük a térképre a többi járatot

A Hungária EC közel húsz perces késéssel pihent meg Drezdában

A müncheni S-Bahn – és a többi gyorsvasúti hálózat – vonatai egyelőre (?) nincsenek fent a térképen. Münchennek jelenleg külön vonatkövetője van a gyorsvasúti vonatokhoz

Az alkalmazás a www.bahn.de/zugradar címen érhető el.
Az ÖBB alkalmazásáról – mely hasonlóan működik a DB-s változathoz – már korábban bővebben írtunk. Ennek a funkcióit átvette a német vasút keresője is. Fontos hasonlóság az ÖBB és DB AG Zugradarban, egyúttal különbség a hazai, MÁV-START által üzemeltetett vonatkövető rendszerhez képest, hogy a DB AG vonatkövetője sem mozdonyfedélzeti GPS-vevők adatai alapján dolgozik, hanem az üzemirányítási rendszerből szerzi a pontszerű adatokat a vonatok áthaladásáról egyes állomásokon vagy csomópontokon. A két pont közötti mozgást a jármű tervezett menetrendje illetve alapsebessége alapján szimulálják. A módszer egyértelmű hátrányai mellett előnye, hogy különösebb bűvészkedés nélkül működőképes alagutakban is – az ÖBB és a DB AG hálózatán ez gyakran felmerülő eset, ahogy a müncheni S-Bahn példáján is láthatjuk.
Érdekesség az is, hogy – igaz, csak a távolsági vonatokra szűrve – a Süddeutsche Zeitung már tavasszal elindította a vonatkövető oldalát. Akkor a DB AG még csak fejlesztette a most élesre kapcsolt alkalmazását. Magyarországon a MÁV hálózatán közlekedő vonatokat az ELVIRÁ-ra alapuló keresővel követhetjük. Ez a rendszer alapvetően a mozdonyfedézeti berendezés (MFB) helymeghatározási adatait alkalmazza, ám az idegen vontatójárművek továbbította vonatoknál (például a Railjet-ek) itthon is az üzemirányítási rendszer pontszerű adatai adják a megjelenítés alapját.

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.