2014. 11. 05.

Egy évet késik az U5-ös metró

Legalább egy évet csúszhat a berlini U5-ös metró új, Alexanderplatz és Brandenburger Tor közötti szakaszának átadása az egyre újabb váratlan események miatt. Ezúttal nem föld tört be az alagútba, hanem púposodik az aszfalt az Unter den Lindenen.


Egyelőre tisztázatlan okok miatt sűrű levegő szabadult el a berlini U5-ös metró építkezésén és a nyomás felpúposította az aszfaltszőnyeget az Unter den Lindenen. Emiatt a Brandenburger Tor felé vezető útpályát lezárták és leállt a metróépítés a vizsgálat és a helyreállítás idejére is.
Az U5-ös metró építését irányító projektcég közölte: egyelőre nem tudni, hogy mi történhetett, ezt szakemberek vizsgálják és azt is alaposan elemezni kell, hogy milyen esetleges veszélyeket rejt a metróalagutak további építése. Jelenleg az Unter den Linden 72-74-nél mérnökök elemzik a veszélyeket és próbafúrásokkal próbálják meg kideríteni, hogy mi okozhatta a meglehetősen ritka eseményt. Az eset egyébként nem volt előzmények nélküli: szombat este többen jelezték, hogy a BVG emeletes busza alatt besüllyedt az aszfalt, amint elhaladt a szóban forgó szakaszon.
A sűrített levegőt, vagyis a túlnyomást az építkezésen az alagút stabilizálására, a talajvíz és a földbetörések elkerülésére használják, írja tájékoztatójában a projektcég. Ez szabadult ki egyelőre tisztázatlan körülmények között és keresett utat magának a felszín felé.
Nem ez az első rendkívüli eset a metróépítés során: még a nyáron szakadt be mintegy hat köbméternyi homok az épülő alagútba, ami szintén gondokat okozott, de akkor még úgy nézett ki, hogy nem hátráltatja a metró 2019-es – már így is megkésett – átadását. Nem könnyű feladat a meglehetősen instabil talajon az építkezést és még mindenki előtt ott lebeg a 2009-es kölni katasztrófa, amikor egy földcsuszamlás miatt beszakadt az épülő alagút és a kölni levéltár épülete összeomlott. Az U5-ös metró projektcége ezúttal jelezte: valószínűleg csak 2020-ra készülhetnek el a mintegy 1,6 kilométer hosszú szakasszal és ekkor járhatnak majd a vonatok a Hauptbahnhof és a keleti városszél, Hönow között. 2019-ig készül majd el az alagút és az állomások és az alagutak szerkezete, a beépítés és a próbaüzem csak ez után következhet, emiatt legkorábban csak 2020 második felében indulhat meg az utasforgalom.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.