2014. 08. 18.

Beszakadt a metróépítés

Vasárnap reggel hat óra körül tapaszták a berlini U5-ös metró Alexanderplatz és Brandenburger Tor közötti szakaszán, hogy mintegy hat köbméternyi homok került az alagútba az Unter den Linden alatt. A híres sugárutat lezárták a forgalom elől, mert attól tartanak, hogy a közúti pálya is beszakadhat.


Egyelőre még csak a leendő metróalagútba került be mintegy hat köbméternyi homok Berlinben, azonban a szakemberek attól tartanak, hogy beszakadhat az útpálya a híres Unter den Linen fasoron, ezért lezárták azt vasárnap reggel hat óra táján a Schadowstraße és a Wilhelmstraße között. Ám hamarosan kiderült: a közúti közlekedés nincs veszélyben, az útpálya biztonságosan használható – ezt már Heike Müller, a berlini U5-ös metró projekttársaságának szóvivője közölte a sajtóval.
Elmondta azt is, hogy mindezek ellenére lezárva marad a fasor érintett része a további vizsgálatok és biztonsági intézkedések miatt. A szakemberek azt is kutatják, hogy számíthatnak-e a térségben hasonló földmozgásokra, amelyeket a talajvízzel és annak szintjével hoznak összefüggésbe a hozzáértők, de még ehhez is megerősítő vizsgálatok szükségesek. A szóvivő jelezte azt is, hogy az érintett szakaszon a vonalalagút készen van, tehát nem munka közben történt az esemény. Müller hozzátette: a tervek szerint hétfőn reggel megnyílik a közúti forgalomban is komoly szerepet játszó történelmi sugárút.
A berlini talaj nem mentes a meglepetésektől: 2012-ben az U2-es metrót kellett leállítani a Potsdamer Platznál, mert egy építkezés miatt beázott az alagút. De nem csak most, hanem a régmúltban is okozott gondokat a talaj: 1935. augusztus 20-án az észak-déli S-Bahn-alagút Unter den Linden (ma Brandenburger Tor) és Potsdamer Bahnhof közötti szakaszának építése során a nyitott módszerrel épített alagút munkagödre szakadt be és 17 munkás életét vesztette. Az már csak szinte „mellékes”, hogy a náci propaganda kihasznált a tragédiát és hatalmas ünnepséget rendeztek a munkások búcsúztatásaként, ahol többek között az 1937-től a birodalmi közlekedési miniszter szerepét betöltő Julius Dorpmüller, mint a DRG vezérigazgatója és Berlin Gauleitere, a birodalmi propagandaminiszter, Josef Göbbels is felszólalt.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.