2014. 11. 13.

Többen lesznek Berlinben, sűrítik a járatokat

A közelmúltban döntöttek Berlin rövidtávú közlekedésfejlesztési tervéről. A számítások szerint 2018-ig legalább 190 ezer és legfeljebb 300 ezer új utassal számolnak a városi közlekedésben a német fővárosban, ugyanis ennyivel növekedhet Berlin lakossága. Ezt pedig le kell követni a tömegközlekedési hálózaton is.


A közelmúltban fogadták el a német főváros rövidtávú közlekedésfejlesztési tervét, amely szerint a következő négy év során 190000-300000 lakossal lesz több a szövetségi főváros népességszáma, ez pedig azt jelenti, hogy legalább napi 147 ezer és legfeljebb napi 460 ezer utazással többet kell elviselnie a berlini közlekedési hálózatnak. Ekkora terhelés a jelenlegi modal split arányok mellett is 27 százalékos utasszám-emelkedést jelent – jelezte a városvezetés. A buszok esetében 4,5; a gyorsvasút és a regionális vasúti közlekedés esetben 6; a metró és a villamoshálózaton pedig 3 százalékkal nagyobb teljesítményt kell biztosítani a tervek szerint.

A gyorsvasúti hálózaton hat százalékkal több teljesítmény kell majd a megnövekvő mennyiségű utas szállításához

A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy elsősorban a kötött pályás ágazatokban kell biztosítani a kapacitásbővítést. A tervek szerint az átépülő Ostkreuz esetében mindenképpen sűrűbb vonatközlekedésről kell gondoskodni és számolni kell azzal, hogy két viszonylat is visszatér a várost kelet-nyugati irányban átszelő Stadtbahnra: az S3-as most pont az Ostkreuz átépítése miatt kvázi szigetüzemként közlekedés az Ostkreuz és Erkner között; míg az S9-es vonatok az építkezés miatt a keleti Ringbahnon át jutnak el Pankowba, miután jó öt éve felszámolták az építkezés miatt a Stadtbahnra vezető vágányokat. A jövőben ezek a vonatok visszatérnek majd a Stadtbahnra, ám azt egyelőre nem tudni, hogy mi lesz a nyugati végállomások: korábban mindkét járat egészen Spandauig járt.
Ez egybevág azzal az elképzeléssel, hogy a közeljövőben az S-Bahn Berlin a Stadtbahnon öt perces ütemet vezetne be egész nap, betömve a meglévő ütembeli lyukakat. A december 14-étől érvényes menetrendben már hétvégéken is sűrítenek az S75-ös viszonylat sűrítő menetei a Stadtbahnon; az S1-esen pedig fél órával, 22:10-ről 22:40-re tolják ki a 10 perces ütem végét minden nap.

Az S9-es viszonylat az Ostkreuz átépítése után visszakerül majd a Stadtbahnra a mostani tervek szerint

Ezen felül az S-Bahn-hálózatot segíti majd a Weddigből és Westhafenből a Hauptbahnhofhoz vezető S21-es munkacímen futó kapcsolat kiépítése is, ez a korábban a kötött pályás hálózattal el nem érthető területek és irányok közlekedését javítja majd. Korábban számoltak a Ringbahn üzemeltetési tenderének jótékony hatásával is, ám ez elolvadni látszik a mostani elképzelésekben – hiszen az üzemeltetési tender sorsa is bizonytalan, miután a National Express is kiszállt a pályázók köréből és a DB AG maradt az egyedüli ajánlattevő.
A tervek szerint folytatják a négy perces ütem kiterjesztését a metróhálózaton is és ennek a programnak a része az M5-ös, az M8-as és az M10-es villamosok vonalának hosszabbítása a Hauptbahnhofhoz is. Nem mellesleg a villamoshálózaton is folytatják a csúcsidei sűrítést és a csúcsidőszaki követés kiterjesztését.

A legjobban bevált sűrítés: az M41-es betétjáratainak segítségével a legterheltebb szakaszon napközben is 5 perces követést biztosítanak

A buszhálózat esetében a már most bevezetett kapacitás-bővítések is szerepelnek a programban, ennek része az M41-es viszonylat sűrítése a Hallesches Tor és a Hermannstraße között. De a zsúfoltságkezelésen felül az új lakóterületek tömegközlekedési hálózatba való bekapcsolása is fontos feladat: Friedrichshain-Kreuzberg és Karlshorst kerületben vannak ebben a tekintetben fontos feladatai a BVG-nek.
A városatyák csak 2014-re 4 millió euróval, míg 2015-re további 7,5 millió euróval több támogatást nyújtanak a közlekedési szolgáltatóknak a sűrítésért cserében. 2018 összesen 20 millió euróval emelkednek a tömegközlekedésnek nyújtott költségtérítések.

A metróhálózaton bővítenék a csúcsidei négy perces követésű időszakot. A finanszírozási hátteret a város biztosítja
(fotók: Halász Péter)

A nagyobb lélegzetvételű hálózatfejlesztési projektek azonban kívül esnek a mostani program időszakán: az U5-ös metró legkorábban 2020-ban indulhat el az Alexanderplatz és a Brandenburger Tor között és az S-Bahn-hálózat bővítése Spandauban is csak a nagyon távlati tervek között szerepel.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.