2014. 03. 03.

Zsúfoltságkezelés két ütemben

A berlini városvezetés úgy tűnik, hogy bizonyos tekintetben érzi az idők szavát: a minap röppent fel a hír ugyanis, hogy egyre zsúfoltabbak a berlini tömegközlekedési járatok, bár a BVG szerint csak a menetek elenyésző részén jelentkezik tényleges utaslemaradás. Ennek ellenére most sűrítik a járatokat a megrendelő kérése nyomán. Két ütemben, áprilisban és augusztusban korrigálják a menetrendeket.


A RegionalBahn olvasói már ismerhetik a tényeket: számos metró-, villamos- és autóbuszvonal jelentős mértékben zsúfolt a német fővárosban – még akkor is, ha a tényleges utaslemaradással csak a menetek néhány százaléka küzd. Mindezek miatt pedig a közösségi közlekedési közszolgáltatás megrendelője, Berlin városa (amely nem mellesleg önálló tartományi jogokkal bír) többletszolgáltatást rendelt meg a BVG-től. A korrekció a zsúfoltság csökkentését célozza és két ütemben, április és augusztus végén vezetik majd be. A többletmenetekre a 2013 decemberében elfogadott tartományi/városi költségvetés biztosít anyagi fedezetet.

Számos buszvonalon zsúfoltak a járatok, ám ez relatív, hiszen az emeleteseken egy-két megállóért csak kevesen másznak fel a felső szintre. Mondjuk, pont a 100-as vonal nem ilyen, ez inkább városnéző járat a turisták számára, ám a helyi forgalma sem elhanyagolható
(fotó: Magyarics Zoltán)

A járatsűrítés és menetrendi korrekció célja, hogy a zsúfolt csúcsórákban a lehetőségekhez mérten többletkapacitásokat nyújtanak az érintett vonalakon, ráadásul nem máshonnan elvonva a teljesítményt, hanem érdemi többletet biztosítva. Az intézkedés emellett munkahelytereméssel is jár: a többletmeneteknek köszönhetően a közösségi közlekedésben félszáz új munkahely nyílik majd meg, hiszen a menetekhez többlet személyzetet is biztosítani kell majd a BVG-nek, illetve alvállalkozójának, a Berlin Transportnak.

A mostani megrendelői döntések sok tekintetben számítanak tabudöntésnek. Ilyen például a metróvonalakon az 5 perces ütem kiterjesztése hétvégén napközben vagy éppen a késő esti órákban
(fotó: Halász Péter)

Komoly változásokra, számos esetben tabudöntésekre (például a hétvégi közlekedési rendek változására) is kell számítani, így érdemes végignézni tételesen a változásokat. A részletek előtt azonban érdemes megjegyezni néhány sajátosságot: a közlekedési hálózaton a leginkább terhelt részek esetében betétjáratok indításával segítik a közlekedést Berlinben. Ez azt jelenti, hogy külön számjelzést ugyan nem kap a járat, azonban a menetrendi lapokon és a kijelzőkön természetesen a betétjárat végállomás szerepel. Emellett egy törzsviszonylaton akár több betétjárat is közlekedhet, akár több különböző szakaszon. A betétjáratok üzemideje ráadásul a törzsvonalétól jelentősen eltérhet, előfordul, hogy a törzsvonal csak 6 és 20 óra között üzemel, de egy rövidített szakaszon akár már hajnali 4-től és akár éjjel 1-ig jár közlekedhetnek a járatok.
Az sem ritka, hogy egy viszonylat elágazik, erre jó példa az M4-es villamos, amelynek két, viszonylag komoly hosszúságú, különálló ága van: Falkenberg, illetve a Zingster Straße felé mehetnek a Hackescher Marktról a villamosok. A különálló szakaszokra tartó villamosok csak a vonal nagy részén biztosítanak közösen egy viszonylag sűrű követést, az önálló szakaszokon általában 10-20 perces járatkövetést biztosítanak.

Az M4-es vonalán közlekedő két Flexity fog közre egy felújított GT6-ost a falkenbergi ág végállomásán
(fotó: Halász Péter)

Emellett pedig alapvetés, hogy a Metro-járatoknál a törzsviszonylat követési ideje napközben jellemzően 10, éjszaka 30 perc. A nem Metro-járatoknál ez az érték 20 perces és nincs éjszakai forgalom. A metrók a csúcsidőszakokban általában 5 percenként, néhány esetben 4, ritkábban 3 percenként járnak. A csúcsidőszakon kívül 5, késő este és hétvégéken általában 10 percenként indulnak a metrószerelvények az alapelvek szerint.

Az első ütem: április 27.


Az első ütemben, 2014. április 27-étől a busz- és villamoshálózaton vezetnek be új menetrendet. Az intézkedések nyomán Berlin északnyugati részén, Spandauban, Heiligenseeben és Tegel egy részén is változik több buszjárat menetrendje, amelyek ráadásul egymással hangolva is vannak, így a többi járatra is kihatással lesz majd a változás. A 136-os (Heerstraße–Hennigsdorf) a forgalmas csomópont, Rathaus Spandau (itt metró és S-Bahn is végállomásozik, valamint megállnak a regionális és távolsági vonatok, valamint a városrész buszvonala is itt találkoznak) és a Werderstraße között hétköznap 14 és 18 óra között betétjáratok közlekednek majd, 5 perces követést biztosítva az alapjárattal közös szakaszon. Emellett a Heerstraße és az Aalemannufer között hétköznap esténként tovább tart a tíz perces ütem, ezt 20:30-ig tartják majd fenn. A kapcsolódó 236-os járaton (Heerstraße–Haselhorst) hétköznap 6:00 és 20:30 között hangolás miatt tíz perces követést vezetnek be, emellett sűrűbben, 20 helyett tíz percenként járnak a buszok szombaton 12 és 20 óra között a vonalon. A 236-os kapcsolódik az X33-as (Rathaus Spandau–Wilhelmsruher Damm) gyorsjárati busz is: itt szombaton 10 és 20 óra között ugyancsak 20 helyett 10 percenként járnak majd a buszok.

A 136-os vonalán új betétjárat szervezésével biztosítanak a legforgalmasabb szakaszon sűrű járatkövetést. Képünkön éppen a Gatower Straßéról fordul a Heerstraßéra egy csuklós autóbusz
(fotó: Halász Péter)

A Märkisches Viertel térségében az ottani lakótelepet kiszolgáló 220-as busz üzemidejét 22 óráig tolják ki a teljes vonal üzemidejét. A 120-as vonalon hétköznap a teljes vonali üzemkezdet 6-ról 5 órára, vasárnap 10-ről 8 órára kerül majd és egész héten 22 óráig járnak a teljes vonalon a buszok. A 122-es busz esetében hétköznap a hétköznapi csúcsidőszak kezdete korábbra kerül: 14 helyett már 13 órától 5 percenként indulnak a buszok a vonalon.

A Märkisches Viertel környékén közlekedő buszokon is komoly zsúfoltság tapasztalható, így a járatok sűrítésével itt is igyekeznek javítani a helyzeten
(fotó: Halász Péter)

Pankow térségében a 250-es buszon is jön a menetrendváltás: hétköznap egész nap 10 perces követést biztosítanak a vonalon. Az M27-es autóbusz esetében, amellyel Jungfernheide S-Bahn-megállóhoz lehet eljutni, kiterjesztik a 6-7-7 perces követési időszakot, a buszok 6:30 és 20 óra között járnak majd ilyen sűrűséggel.
Jungfernheide térségében a 309-es busz a Wilmersdorfer Straße és a Schlosspark-Klinik között egy órával tovább, 20 helyett 21 óráig jár majd egész héten. A 245-ös busz vonalán (Zoologischer Garten–Nordbahnhof) a Franklinstraße és a moabiti lakóterületek felé reggel fél tízig minden hétköznap 5 perces követést biztosítanak.
A belvárosban az M2-es villamos vonalán Heniersdorf és az Alexanderplatz között hétköznap este 20 helyett 21 óráig járnak 5 percenként a villamosok. Szombaton előbb, 12 helyett 10 órakor állnak át a tíz percesről a sűrűbb, 6-7-7 perces követésre és péntekről szombatra, valamint szombatról vasárnapra virradó éjjel 0:30 és 1:30 között 30 helyett 15 percenként indulnak a villamosok.
Ugyancsak a belvárosnál maradva: az M27-es busz vonalán hétköznap 7:00 és 20:30 között folyamatosan 5 perces indítási időközt biztosítanak majd a napközbeni 10 perc helyett. Az M41-es esetében kiterjesztik a csúcsidőben érvényes öt perces ütemet és szombaton este 20 óráig járnak majd ilyen sűrűn a buszok a vonalon.
A 256-os busz esetén Lichtenberg térségében hétköznap bővül az üzemidő, a járatok 5:00 és 0:30 között járnak majd a teljes vonalon. Az ugyancsak főleg Lichtenberg térségét kiszolgáló 194-es esetében reggel 8 helyett 9:30-ig és délután 15-18 óra helyett 13 és 20 óra között járnak majd a buszok 10 percenként. A 296-os esetében ugyancsak kiterjesztik a csúcsidei követési időszakot.

A 61-es villamos esetén napirenden van a külső szakasz megszüntetése, de ennek ellenére nyáron kitolják az üzemidejét a Friedrichshagen térségében működő strandok és vízisport-telepek miatt
(fotó: Halász Péter)

Köpenick térségében a villamosok menetrendjéhez is hozzányúlnak: a 62-es vonalán 20 óráig biztosítják a 10 perces követési rendet, míg a vonalrövidítés rémével fenyegetett friedrichshageni 61-esen a nyári időszakban kiterjesztik az üzemidőt 22 óráig. A 269-es busz vonalán a csúcsidei követést hétköznap reggel 10-ig biztosítják majd, szombaton pedig ugyancsak tíz perces követés lesz a húsz perces helyett 10 és 18 óra között, valamint minden nap 0:30-ig kiterjesztik a járat üzemidejét.

A Gropiusstadt egy részét kiszolgáló, Rudow és Lichtenrade között ingázó 172-esen szombat délutánonként sűrűbben járnak majd a buszok
(fotó: Halász Péter)

Berlin déli részén, a Gropiusstadtban a 171-es busz szombaton délután 12 és 17 óra között 10 percenként jár majd. A járat a helyi lakóterületek ellátása mellett kiszolgálja a schönefeldi repteret is, így komoly tehermenesítés lesz ez majd a többi arra járó busznak, többek között az X7-esnek is. A 172-esen Rudow és Lichtenrade között szombaton 13 és 20 óra között 20 helyett 10 percenként indulnak majd a buszok.
Lichterfelde térségében a 282-es busz esetén szombaton 9 és 20 óra között végig 10 perces követést biztosítanak majd. A 184-es estében a hétköznap délután csúcsidei 10 perces követést 18 helyett 19 óráig garantálja az új menetrend. Az X83-as esetében a csúcsidei követés (5 perc) hétköznap 19 óráig tart majd; szombaton pedig 21 óráig biztosítják a 10 perces ütemet a járaton.

Az áprilistól érvényes változások áttekintő térképe
(forrás: Senatsverwaltung für Stadtentwicklung und Umwelt)

A második ütem: augusztus 24.


A menetrendi változások második része 2014. augusztus 24-étől lép majd életbe. Számosságát tekintve kevesebb járatot érint, de mivel a metróhálózaton lesz ekkor a legtöbb változás, mégis sok utas számára jelent majd változást az új menetrend.
Az U1-es metró (Warschauer Straße–Uhlandstraße) esetében hétköznap 21:15-ig, szombaton 22:45-ig biztosítják az 5 perces vonatkövetést. A hétvégi változás oka, hogy a vonal átszeli Kreuzberget, amely Berlin jelentős „bulinegyede”, ezen az esetén a metróvonal is komoly utasforgalmat bonyolít a késői órákban.

A metróhálózat nagy részén kibővítik a 5 perces követési rendet az esti időszakban. A kreuzbergi bulinegyedbe tartók számára is vonzóbb lehet a sűrű járatkövetés az erre tartó U1-es vonalon. Képünk a Warschauer Straße végállomáson készült
(fotó: Halász Péter)

Az U2-es vonalán hétfőtől csütörtökig Pankow és a Theodor-Heuss-Platz közötti 4 perces követési rendet 19:15-ig, pénteken 18:45-ig biztosítják majd. Ebben az időszakban Ruhelben felé 8 perces ütemet biztosít a BVG. Az 5 perces követést a Pankow és a Theodor-Heuss-Platz között (ahol minden második metrószerelvény végállomásozik) hétköznap 21:15-ig, szombaton 22:45-ig biztosítják, így garantálva az U1-es metróval való hangolást és a vonatok csatlakozását.
A hönowi és marzahni lakótelepeket kiszolgáló U5-ös vonalán hétköznap már 4 órától 10 percenként járnak majd a vonatok, az 5 perces követési rendet pedig 6 helyett már fél hattól élvezhetik az utasok. A délutáni időszakban hétfőtől csütörtökig az 5 perces ütemet Hönow felé 18:45-ig, pénteken 17:45-ig biztosítják. Az Alexanderplatz és Kaulsdorf Nord között a betétjáratok, amelyek 5 perces közös követést biztosítanak hétköznap 21:15-ig, szombaton 22:45-ig járnak majd.

A marzahni és a hönowi lakótelepeken élők számára is jobb lesz az új menetrend, hiszen este tovább tart majd a sűrű járatkövetésű időszak az U5-ös vonalán is
(fotó: Halász Péter)

Az U7-es vonalon, amely a város egyik leghosszabb metróvonala, a hétköznap reggeli csúcsban érvényes 4 perces ütemet 9:45-ig biztosítják, az öt perces vonatkövetési rend pedig hétfőtől szombatig 20:30-ig lesz érvényben.
Az U8-as esetében az Osloer Straße és a Hermannstraße között közlekedő betétjáratok, amelyek 5 perces közös követést biztosítanak, hétköznap 21:15-ig, szombaton 22:45-ig járnak majd.
A villamoshálózaton is lesznek változások augusztus végén. A 67-es vonalon hétköznap 7 és 19 óra között Schöneweide és Wuhlheide között betétjáratokkal 10 perces követést biztosítanak majd. Ez azonban nem biztos, hogy megvalósul augusztus 27-éig, a bevezetés ideje függ a betétjárati végállomás kiépítésének időpontjától. Érdemes megjegyezni, hogy nem emiatt épül a FEZ előtt végállomás, hanem eredetileg a terv az volt, hogy az operatív sűrítésekhez használható kocsik fordulhassanak itt vissza, lévén a közelben található az 1. FC Union stadionja, amely bár nem a Bundesliga első osztályában játszik, mégis rengeteg nézőt vonz a hazai mérkőzéseire.
A 12-es villamos vonalán hétköznap 7:00 és 19:30 között 20 helyett 10 percenként követik egymást a járatok augusztustól.

A zsúfolt M4-es villamoson is bővítik a kínálatot, igaz, a két ág közös szakaszán lesz csak igazán attraktív a járatkövetés
(fotó: Halász Péter)

Az M4-es villamoson is komoly váltások lesznek. A Prerower Platz és a belvárosi Hackescher Markt között a hétköznap reggeli csúcsban 8:30-ig, délután pedig 14:30 és 19:00 között biztosítják a 3-4-4 perces járatkövetést, a megfelelő sűrítésekkel a két külső végpont, Falkenberg, illetve a Zingster Straße felé. Szombatonként a közös 5 perces követést a két ág járatai 20 óráig biztosítják majd. Hétfőtől szombatig az esti 6-7-7 perces ütemet 21:30-ig tolják ki. Péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjjel az M2-eshez hasonlóan és hangolva 1:30-ig 15 percenként járnak a villamosok a belvárosi végállomás és a Sulzfelder Straße között.
Azonban nem csak pozitív változások lesznek: az igényekhez igazodva változik több másik metróvonal menetrendje: az U9-esen hétköznap reggel 6 és 7 óra között 4 helyett 5 percenként járnak majd a vonatok, míg az U1-es esetén reggel 6:30-ig tart majd a 10 perces követési időszak. E lépéseket azzal indokolta a város, hogy érdemi hatása nem lesz a változásoknak az utasok számára, viszont kevesebb felesleges teljesítményt rendelnek majd meg ezekre az időszakokra a közlekedési szolgáltatótól.

Az augusztus végétől érvényes változások áttekintő térképe – néhány rosszul irányított szövegbuborékkal
(forrás: Senatsverwaltung für Stadtentwicklung und Umwelt)

A közlekedését felelős szenátor, Michael Müller a változásokat ismertető sajtótájékoztatón jelezte: a mostani lépések részét képezik a 2014-2018-as időszakra szóló közlekedési keretterv felülvizsgálatának. Egyben jelezte: ha szükséges, további lépéseket is megtesznek majd a tömegközlekedési járatok menetrendi korrekciója ügyében, ha ezt a mérések igazolják majd.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.