2014. 12. 13.

Viszlát, Südbahnhof!

Öt esztendővel ezelőtt, 2009. december 12-én este ment el az utolsó vonat a bécsi Südbahnhofról. A maradéka, az Ostbahnhof még három évet működött ideiglenes formájában. Ma már a környékről aligha mondaná meg bárki is, hogy ott valaha vonatok jártak. Megmutatjuk, mit láttunk öt éve a mostani csupa üveg irodaházak helyén!



Több mint másfél évszázadig jártak vonatok a Belvedere-palota közelében felhúzott vasúti pályaudvarra. Nevét nem véletlenül kapta: a bécsi belvárostól délre esett, de főképpen azért fontos a neve, mert a Déli Vasút, azaz a Südbahn kiindulópontja volt. Az 1841-től működő Südbahnhof legutolsó formáját a II. Világháború pusztításainak eltüntetésekor kapta és az ekkor felhúzott csupasz betonkocka 1957-ben nyílt meg az utasok előtt. Az átmenő főpályaudvar tervét régóta dédelgető osztrák fővárosban még a 2000-es évek elején mondták ki a szentenciát az Ostbahnhoffal (avagy Südbahnhof Ostseite néven is emlegetett résszel) együtt egy különös komplexumot alkotó pályaudvarra: megszűnik. Végül a Südbahnhof 2009. december 12-én, a 2008-2009-es menetrendi évad végén tűnt el a menetrendből, a Südbahn felé tartó vonatok másnap már Wien Meidling pályaudvaráról indultak és oda érkeztek. Az Ostbahnhof három évvel tovább húzta, 2012. december 8-án mentek el az utolsó vonatok a megcsonkított, ideiglenes pályaudvarról és másnap már a Hauptbahnhof egy része fogadta a vonatokat.
Mostani írásunkban, kapcsolódva a Hauptbahnhof teljes üzembe helyezéséhez, felidézzük az öt évvel ezelőtti eseményeket Magyarics Zoltán kollégánk képei segítségével. Hangsúlyozzuk: írásunk nem vasúttörténeti mélységű elemzés, inkább szeretnék visszaadni a hangulatát a korábbi Südbahnhofnak, az utolsó órák csendes gyászát megmutatni.

A Südbahnhof legutolsó felvételi épülete, amely közös volt az Ostbahnhoféval, 1957-re készült el Heinrich Hrdlička, Rudolf Maculan és Kurt Walder tervei alapján. A városi közlekedési kapcsolatot a villamosok biztosították – a képen éppen az 18-as vonalon (Schlachthausgasse–Burggasse, Stadthalle) közlekedő E1-es motor- és c3-as sorozatú pótkocsiból álló szerelvény indul a Südbahnhof előtt, a Wiedner Gürtelen lévő megállóhelyről

Az épület műemléki védettséget élvezett, ám ennek ellenére lebontották - védettség ide vagy oda, az 1950-es évek építészete valószínűleg nem hiányzik senkinek. A csarnok előtti tetőn látható Südbahnhof feliratot a Wien Museum kapta meg, a Karlsplatz melletti Resselpark szélén álló épületet díszíti napjainkban

A csarnokban jól látható a külön szintekről elérhető Ostbahnhof (1-9. vágányok, a szemben lévő homlokzat) és a Südbahnhof (a kép jobb széle felé eső 11-19. vágányok), ezen kívül pedig az, hogy mennyivel magasabban is voltak a vágányok a Gürtelhez képest

A két pályaudvart is kiszolgáló csarnok az 1950-es években jellemző nagy forgalomhoz épült. Az utolsó években már elenyésző volt az utasforgalom a Südbahnhofon, köszönhetően többek között annak, hogy a közeli Meidling pályaudvarnak látványosan jobbak voltak a városi közlekedési kapcsolatai. A kép a Südbahn vágányaihoz, a 11-19. vágányhoz vezető mozgójárdáról készült, ahol hosszú évtizedeken át egy különleges óra is mutatta a pontos időt – ami egy szemnek mintázott műalkotás volt tulajdonképpen

Az ÖBB pénztárai alighanem sok mindent láttak, sok mindenről és mindenkiről tudnának mesélni. A csarnokban még az utolsó napokban is rendületlenül működött a tizenkét ablak – a kép december 8-án készült

Az Ostbahn vágányai is magasabban voltak a bejáratnál, ám ennél is magasabban voltak a Südbahn peronjai. A középső szint elosztóként funkcionált: jobbra az Ostbahn, azaz az 1-9. vágányokhoz vezető kapuk, balra a pénztárcsarnokba vezető mozgólépcsők láthatók

Az előző képen látható bal oldali mozgólépcső túloldaláról nyílik a már korábban említett mozgójárda, ami a Südbahnhoz vezet

Az Ostbahn vágányaihoz vezető kijárat. A vágányok többségét már kintebb elvágták, a Schweizer-Garten-Straße vonalában már épült az ideiglenes Ostbahnhof, ahogy azt később még látjuk majd

A legmagasabb szinten, a Südbahn vágányainál így festett az elosztócsarnok, ahonnan már közvetlenül a vágányokhoz mehettünk ki

Az ÖBB Club Longe, az elsőosztályú utasok váróterme is helyet kapott a Südbahnhofon az utolsó pár évben. Az új szolgáltatás nem sokáig működött itt

Az utolsó évek jellemző képe: indulásra kész InterCity-szerelvények a Südbahnhofon. Az ÖBB járatai innen jellemzően Graz és Klagenfurt, Villach felé tartanak. Érdekes módon, a Südbahn volt az utolsó, ahol megjelenhettek a Railjet-szerelvények – a kép készítésének pillanatában már a budapesti Keleti pályaudvaron is jöttek-mentek a Railjetek, itt viszont még a klaszikus vasút hangulatát árasztotta a járműpark

A távolsági vonatok mellett innen indultak Sopron, Wiener Neustadt felé és azon túlra a regionális járatok is...

Az utolsó napok hangulatára jellemző volt, hogy a forgalomhoz nem feltétlenül szükséges vágányokat elbontották már – sőt, a régi tárolóvágányokat, műhelyeket is eltüntették. A háttérben pihenő Lange Schlierenwagenek helyén ma a Hauptbahnhof peronjai várják az utasokat

Már nem működik a vonatmenesztő rendszer...

A szélső vágányokon már nincs forgalom

A Südbahnhof egykor a Dél-Európa felé tartó, autószállító kocsikat is továbbító vonatok kiindulási pontja volt. Nem egy vágányon, hanem mindjárt három esetében volt lehetőség az autószállító kocsik rakodására. A képen a két vágányt kiszolgáló rámpa, amelynek felső része megfelelően mozgatható volt

Kilátás a peron végéről. A Lange Schlierenek helyén ma a Hauptbahnhof áll már, míg az előtérben épül az ideiglenes vasúti pálya, ahol a tároló alatti alagút helyett közlekednek majd a Břeclav és Hegyeshalom felé tartó vonatok

Az előbb látott terület a másik oldalról, az Ostbahnhofról nézve

Megszámláltattak napjai, de még működött a fűtőház az Ostbahnhofon 2009. december 8-án. A dízelgépek azóta Matzleinsdorfba és Stadlauba költöztek át, a mozdonyszínt elbontották... Az állomásról pedig a Győr felé tartó Euregio-vonatként közlekedő MÁV-START-os Talent húz kifelé. Bécs és Győr között ma már erősen kell keresni a végigmenős személyvonatokat...

Látkép a felvételi épület felé. Látszólag minden békés, ám már csak néhány nap van hátra a nemzetközi forgalomból... A kép jobb szélén a 1014 003-as készülődik a varsói EC élén az induláshoz; középütt két Talent pihen, míg balra, hátul egy 1216-os várja az indulást az egyik prágai EuroCity-vonattal

A vágányok egy részét már elvágták, épült a három évig ideiglenes jelleggel működő Ostbahnhof épülete...

...az ideiglenes épület mögött pedig már bontották a peronokat

Jellemző pillanat: az ÖBB hatékonyan tájékoztatja az utasokat, hogy hamarosan bezár a pályaudvar. Szórólapok és élőerős tájékoztatás is segítette az utasokat

A Südbahnhof épületében fedett folyosókon, aluljárórendszeren át el lehetett jutni az 1956-ban átadott Stammstreckén fekvő Schnellbahn-vágányokhoz. A gyorsvasúti peronok a 21-es és a 22-es számokat viselték

Az állomás a mai napig megvan és üzemel, igaz, 2012. december 9-étől Wien Quartier Belvedere néven működik. A kép a ma már nem létező, a Südbahnhof felől érkező lejáratból nézve mutatja a peronokat

Az akkor még baljáratú Stammstrecke Meidling felé vezető peronjára vezető lejárat az aluljárószintről nézve

A fenti kép 2009. december 8-án készült, míg a lejárat alját december 12-én mutatjuk: ekkor már lezárták a mozgólépcsőket, javában zajlottak a bontási munkák. Ez a kijárat megszűnt, a Schnellbahnhoz a Schweizer Gartenből új bejáratot építettek

Az utolsó napra az ÖBB meglepő módon viszonylag nagy bulit szervezett. Nemhiába, a Südbahnhof mindig is része volt a bécsiek életének, nem könnyen szakadtak el tőle a városlakók. Sokan bár talán évek óta nem ültek vonatra, az utolsó napon, 2009. december 12-én kilátogattak a búcsúzó állomásra.

A középső szinten színpad és büfé várta a látogatókat, ez a délelőtt folyamán még bőszen épült

Az Ostbahn megcsonkított vágányainak belső részén már javában zajlott a bontás

Jó ideig Bécs és Kijev között közvetlen hálókocsi-járat is üzemelt. Ez Pozsony és Bécs között az egyik határátlépő, marcheggi REX végén közlekedett, napközben pedig az Ostbahnhofon félrecsapva pihent a jármű. Télvíz idején a jellegzetes szénfűtés miatt különleges aromát árasztott a viharvert hálókocsi

Közeleg a menetrendváltás: az elavuló menetrendi anyagokat, szolgálati menetrendeket az ÖBB összegyűjti és bezúzza. Érdekesség: az osztrákoknál nem a mozdonyvezetők, hanem a járművek kapnak egy-egy országos készletet

A német nyelvterületen bizonnyal a legnagyobb példányszámban gyártott mozdonytípus az 52-es sorozatú „Kriegslok”. A II. Világháború idején épített mozdonyokat csak pár évre tervezték, de végül sok példány igen szép kort ért meg. Az 52.4984-es számú gép a mai napig aktív az osztrák nosztalgiavonatok élén. A Südbahnhofról 2009. december 12-én Puchberg am Schneeberg felé indult nosztalgiavonat

A Südbahnhofról induló utolsó gőzvontatású vonatot számtalan fotós várta a kijáratnál. A bal oldali irodaház a mai napig létezik, a peronok Südtiroler Platz felőli végénél, vagyis annak helyén pedig ma a városi buszok pihennek

A hosszú szerelvény továbbításához besegített a gőzös mögött a 2050.02-es dízelgép is

A pályaudvar csarnoka az utolsó estén a szombati naphoz képest egészen forgalmas volt, a vasútbarátokon kívül láthatóan sok átlagos városlakó is kijött elbúcsúzni az állomástól

A pénztárak java része már bezárt

A középső szinten már javában tartott a búcsúbuli

A vasútbarátok pedig az utolsó menetrend szerinti vonathoz igyekeztek...

A csendes peronokon szépen lassan megjelentek a fotósok

Visszatért a puchbergi nosztalgiavonat is

Érkezik a vonómozdony az utolsó menetrend szerint induló távolsági vonathoz

Műanyag tábla már nincs egy ideje, a pótlásképpen alkalmazott papír is felesleges lesz ebben a formában...

A 1144 123-as és a grazi InterCity indulásra kész

A jegyvizsgáló elmeneszti az utolsó távolsági vonatot... Ezzel lezárul egy korszak az osztrák vasúttörténetben

Elment az utolsó vonat, csendesek a peronok. Ma már itt hírmondója sincs a vasútnak, irodaház áll a vasút helyén. Csak arrébb, kicsivel messzebb a Hauptbahnhof várja a vasút utasait

képek: Magyarics Zoltán
szöveg: Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.