2014. 12. 05.

Jön az ingyen wifi

Pontosabb, jobb minőségű szolgáltatást ígért a DB AG első embere, Rüdiger Grube a minap. Ezen felül pedig felveszik a versenyt a különböző európai vasutakkal: jön az ingyen wifi a DB távolsági járatain.


Mintegy 200 millió euró értékű fejlesztési programot jelentett be a DB AG vezérigazgatója, Rüdiger Grube a Süddeutsche Zeitung számára adott interjújában. A cégvezető azt mondta, hogy szeretnél, ha a következő évek során a távolsági forgalom vonatai pontosabbak lennének, a fedélzeti szolgáltatások kör pedig bővülne majd.
A fedélzeti szolgáltatások fejlesztése magában foglalja a gasztronómiai kínálat bővítését is, amire ugyancsak szükség van: az étkezőkocsik helyett manapság közlekedő bisztrókocsik is sokszor szolgálatképtelenek, bedöglik a kávéfőző, a hűtő... Ilyenkor pedig az előírások szerint nem üzemelhet a büfé. Grube nem mellesleg kiemelte: pont a fedélzeti gasztronómia üzemeltetése az, amelyikkel a DB AG versenyezni tud például a liberalizált távolsági buszok piacával.

A DB AG a távolsági forgalomban a szolgáltatásokkal akar versenyezni, nem az árakkal

Érdemes megjegyezni: nem csak a vasútbarátok, hanem általában az utasok körében népszerűek az étkező- és bisztrókocsik. A viszonylag szolid árakkal dolgozó (bár ez nem mindig és minden termékkategóriára igaz) szolgáltatást sokan igénylik és sok kellemetlenséget okoz a meghirdetett büfékocsi hiánya a vonatokon. Ráadásul ez utóbbi a személyzetnek sem jó üzlet, mert a forgalom arányában részesedik a beosztott csapat a bevételből.

Sok a szolgálatképtelen bisztrókocsi, ennek ellenére ennek a szolgáltatásnak a fejlesztésétől várja a fellendülést a DB AG. Igény pedig bőséggel lenne a büfékocsira
(fotó: Rainer Garbe / DB AG)

Szó esett az ingyenes internet-hozzáférési lehetőségekről is. A DB AG még most is csak néhány vonalon és bizonyos járműtípusokon biztosít vezeték nélküli internet-hozzáférést és ezt is csak térítés ellenében. Rüdiger Grube most azt mondta, hogy 2016-ig valamennyi ICE-szerelvényen lesz majd ilyen szolgáltatás, ráadásul ingyenesen. Ráadásképpen már az biztos, hogy a műszaki feltételeket a flotta nagy részén, 231 vonaton még az idei évben megteremtik. A partner mobilszolgáltatóval együtt pedig vizsgálják annak módját, hogy miképpen biztosítsanak a vonatonként nagyájából kétszáz egyszerre netező felhasználó számára. Azt sem árt megjegyezni, hogy a decemberi menetrendváltástól a némileg drágább első osztályú jegyek mellé – ha van ilyen szolgáltatás – ingyenesen jár az ígéretek szerint a wifi használata.

Az ICE 3-as vonatokon, bizonyos szakaszokon már egy ideje van wifi, ám ez eddig fizetős szolgáltatás volt és most is csak az 1. osztályú utasoknak ígér egyelőre ingyenességet a DB AG. A teljesen nyitott rendszer 2016-ban jöhet

Akinek halálhírét keltik...

A fenti módon kezdődő mondás alighanem igaz a DB AG kedvezményt biztosító kártyájára is. A BahnCard-család népszerű, 50%-os kedvezményt biztosító kártyájának megszüntetéséről röppentek fel ismét hírek. Egyes értesülések szerint a DB AG emellett korlátozta is volna a kedvezmények használatát, azaz a frekventált pénteki és vasárnapi vonatokra nem lehetett volna ilyen módon olcsó(bb) vonatjegyeket váltani. Ám Ulrich Homburg, a DB AG igazgatóságának tagja cáfolta a híreket: a BahnCard-rendszer megmarad a jelenlegi formájában, sőt, a jövőben az elérhető kedvezményeket bővíteni is szeretnék. A legnépszerűbb kártyatípusok a DB-nél a 25 és az 50%-os kedvezményeket biztosító kártyatípusok. Homburg arról beszélt, a részletek mellőzése nélkül, hogy a meglévő kártyás kedvezményrendszer további elemekkel bővítve szeretnék átalakítani.

Grube arról is beszélt, hogy a következő évek során jelentős mértékű környezetterhelési díjat kell fiztetniük: a széndioxid-kvótáért 60 millió eurót, míg a megújuló energiák használatáért a korábbi 55 millió helyett 160 millió eurónyit fizetnek majd. Az elektromos energia adójára pedig 120 millió eurót fordítanak. Grube kritikus hangot ütött meg, amikor arról beszélt, hogy a közúti és a vasúti teherszállítás az adóterhek miatt nem versenyezhet fair módon, hiszen a tehergépkocsik útdíját éppenhogy csökkenteni akarja a szövetségi kormányzat.

Apró felirat egy ICE oldalán: zöld energiából nyert árammal közlekedik a vonat. Jövőre drágább lesz ez az energiafajta a rá rakódó adóterhek miatt
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

A távolsági buszok kapcsán Grube úgy fogalmazott: az árversenybe nem akarnak beszállni – erre nincs is módjuk különösebben, hiszen komoly költségeket kell fedezni az árbevételekből. Ellenben arra felhívta a figyelmet, hogy a szolgáltatások kapcsán igenis versenyképes a vasút és ezt szeretnék erősíteni, lényegében változatlan jegyárak mellett.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.