2015. 01. 30.

Berlin Ostbahnhof, végállomás, viszontlátásra!

Újabb berlini pályaudvar vesztheti el a távolsági vonatok egy részét: a Zoologischer Garten 2006-ban teljesen elvesztette az ICE- és IC-járatokat; most viszont az Ostbahnhof jöhet, ugyanis a DB AG a következő menetrendi évadban a Rajna-Ruhr-vidék felől érkező ICE-járatokat a Stadtbahn és az Ostbahnhof helyett az észak-déli nagyvasúti alagútba és a főpályaudvarra alsó szintjére terelné.


Schöneweidében már réges-régen nem állnak meg a távolsági vonatok és pár éve a regionális járatok is megszűntek; Berlin-Lichtenbergen a Zoologischer Gartenhez hasonlóan 2006 óta nincs érdemi távolsági vonat, igaz, Lichtenbergről indul még manapság is egy-két éjszakai vonat, ám ezek inkább csak meghirdetett szerelvénymenetnek tekinthetők, hiszen innen viszik karbantartásra a járműveket egy-egy forduló jután. Most viszont egy komolyabb érvágás következhet: a decemberi menetrendváltással a DB AG a Berlint Hannoverrel és Rajna-Ruhr-vidékkel összekötő ICE-vonatokat venné el a Stadtbahnról és így az Ostbahnhofról. Az óránként legalább egyszer közlekedő járatok a tervek szerint ugyanis a Hauptbahnhofra kerülnének, ám az alsó szintre, a föld alá és a rummelsburgi telephelyet jóval hosszabb útvonalon, az észak-déli alagúton át érnék el.

„Garázsmenet” a Warschauer Straßénál. A rummelsburgi bázisra tartó vagy onnan érkező vonatok Berlin Ostbahnhoftól már utasokat szállítva haladnak tovább

A változtatást a vasút azzal indokolja, hogy a Nauen és Schönefeld között közlekedő RB14-es regionális vasúti viszonylat menetvonalai ütköznek a távolsági vonatokéval és a várost kelet-nyugati irányban átszelő Stadtbahnon ez komoly forgalomszervezési gondokat okoz. Így választani kellett, melyik vonat legyen a nyerő és a regionális vonatok lettek azok, a döntést ráadásul a városi szenátus is támogatja, mert több utast érint előnyösen ez a döntés, miközben a Berlin és Köln közötti vasúti kapcsolat sem szűnik meg. Ráadásul az indoklásban szerepel: a Hauptbahnhof a kelet-berlini területek felől kényelmesen elérhető S-Bahnnal és a a regionális vonatokkal is.
Felmerül a kérdés: miért nem lehet egyszerűen eltolni az ICE-vonatok menetvonalát? A válasz is viszonylag egyszerű: a teljes ország menetrendjére kihatással lehet egy ilyen döntés, hiszen komplex rendszerben közlekednek ezek a járatok, még ha nincs is szó országos integrált ütemes menetrendről. Így hát marad a mostani megoldás, hogy a vonatok a Hauptbahnhof mélyállomásán végállomásoznak a jövőben. A Stadtbahnon csak a Berlin–Frankfurt am Main ICE-vonatok és az amszterdami InterCity-járatok maradnak meg.

A Rajna-Ruhr-vidék felől érkező ICE 2-es szerelvény halad át Berlin Alexanderplatz állomáson az Ostbahnhof felé menet. A mostani az utolsó menetrendi évadja ezeknek a vonatoknak a várost átszelő Stadtbahnon
(fotók: Halász Péter)

Az intézkedésnek azonban több érdekes részlete van: az Rajna-Ruhr-vidéki ICE-járatok elvétele a Stadtbahnról feleslegessé teszi a Zoologischer Garten újbóli távolsági megállóhellyé való fokozását, amiért nem mellesleg a jelenlegi városvezető koalíció is küzdött néhány éve és a helyiek most is támogatják a terveket. Ráadásul a mostani döntés Kreuzberg és Neukölln városrészek számára is nehezebbé teszi a távolsági közlekedés elérését.
A dolog másik vetülete, hogy a Hauptbahnhofról csak kisebb-nagyobb kerülővel érhető el a rummelsburgi ICE-bázis, ahol a Rajna-Ruhr-vidék felé közlekedő ICE 2-es vonatokat tartják karban. Az Ostbahnhofról ugyanis egyenes út vezetett ide, viszont a Hauptbahnhof irányából csak kisebb-nagyobb kerülővel, vagy Gesundbrunnen és a Ringbahn érintésével; vagy pedig a hosszabb úton, a Berliner Außenringen át, „hátulról”, kelet felől érkezve érhető el a telephely, ami mindenképpen több üresfutást, hosszabb szerelvényvonati utazásokat jelent majd a DB AG számára.
Nem szabad elfelejteni azt a tényt sem, hogy várhatóan 2015-2016 során kerül sor majd a Hauptbahnhof hídszerkezeteinek javítására, ami miatt amúgy is el lesz vágva a vasúti közlekedés a Hauptbahnhof térségében a Stadtbahnon. Emiatt pedig mindenképpen lekerülne a pincébe a legtöbb távolsági járat, sőt, valamennyi távolsági vonat oda érkezne és indulna a vágányzár idején.
Viszont azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a volt NDK területének nagy részéről és most így Kelet-Berlinből látványosan vonult ki és vonul ki az elmúlt bő másfél évtized során a DB Fernverkehr: Drezdában és Lipcsében ugyan még vannak távolsági vonatok, ahogy mutatóban akad Rostock térségében is, ám érdemes megnézni a Berlin–Drezda viszonylatot vagy a Berlin–Rostock vonal kínálatát a távolsági vonatok tekintetében. Ráadásul a Warnemünde–Rostock–Berlin–Drezda vonaltól keletre gyakorlatilag nincs távolsági közlekedés, leszámítva a Frankfurt an der Odernél kilépő nemzetközi járatokat. Az elmúlt évtizedben ugyanis látványosan leépült az IC-hálózat ebben a térségben és az InterRegio-vonatok megszűnése is komoly érvágás volt a végek számára.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.