2015. 03. 04.

Csak húszan maradnak

Drasztikus mértékben csökkenti az állomási szolgálattevők számát a berlini gyorsvasút. A jövőben egyre kevesebb helyen lesznek majd személyesen jelen a vasutasok: a tervek szerint mindössze csak húsz helyszínen marad szolgálatban „Aufsicht”.





A berlini gyorsvasúti hálózat 166 állomásából jelenleg mintegy száz helyszínen időszakosan vagy állandóan nincs szolgálattevő. A magyarul talán térfőnöknek fordítható „Aufsicht” beosztásban dolgozók száma tovább csökken, hiszen az S-Bahn Berlin folyamatosan építi ki az immáron a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA által is engedélyezett vonatmenesztő rendszert. Az új rendszernek a lényege, hogy a vezetőálláson lévő monitoron jelennek meg a peronon lévő kamerák képei és így teljesülhet az elvárás, hogy a járművezető rátekintéssel meggyőződhet az utascsere végéről és az ajtók zárt állapotáról.

Az újépítésű állomások eleve személyzet nélkülinek lettek megtervezve. Ilyen a 2008-ban átadott Julius-Leber-Brücke megálló is

A ZAT-FM nevű rendszer elterjedésével viszont feleslegessé válnak az állomási szolgálattevők ott is, ahol eddig szükséges volt a jelenlétük. A jövőben az S-Bahn Berlin GmbH a hálózaton összesen csak húsz állomáson tartja fenn a továbbiakban a rendszert, százhúsz munkavállalót foglalkoztatva. További százhúsz munkatárs pedig mobil szolgálattevőként a fontosabb csomópontokon, nagy tömeget vonzó rendezvények idején vagy üzemzavarok esetén vethető be. Az elképzelések szerint nem kizárólagosan üzemviteli feladatuk lesz ezentúl ezeknek a munkatársaknak, hanem hangsúlyosabban részt vesznek majd az utasok tájékoztatásában is. A biztonsági szolgálat munkatársaival együtt összesen mintegy ötszáz, bárhol bevethető munkatárs áll a majd az S-Bahn Berlin rendelkezésére.

A Yorckstraße állomáson sokáig szolgálatot teljesítettek az állomási szolgálattevők – hamarosan itt sem lesz szükségük a munkájukra

Az új rendszert azonban számos kritika érte már most is. Az utasok érdekeit képviselő civil szervezet, az IGEB szerint ugyanis egyrészről komoly létszámcsökkentéssel jár a rendszer, hiszen mintegy 400 munkahely szűnik meg a szolgálattevői rendszer csökkentésével. Ebből százhatvan munkavállalót más beosztásban foglalkoztatnak majd. A többiek egy része nyugállományba vonulhat majd, mások pedig részmunkaidőben dolgoztak csak a vasútnál és szerződésüket a jövőben nem hosszabbítják meg.

A forgalmasabb állomásokon marad személyzet, de a kisebb forgalmú létesítmények esetében nem lesz személyes felügyelet a jövőben
(fotók: Halász Péter)

A mintegy 40 millió eurós beruházás keretében kiépítésre kerülő rendszert a jövően valamennyi S-Bahn-állomáson szeretné kiépíteni az S-Bahn Berlin. Érdemes azonban megjegyezni, hogy a rendszert korábban már 2014 végéig szerették volna mindenhol telepíteni és megszüntetni a szolgálattevői jelenlétet, amire azonban még mindig nem került sor.
Az „önindítós” rendszernek alapvetően kétféle változata létezik Berlinben. A cikkben említett változatban kis hatósugarú jelátvitellel jut el a peronon lévő kamerák képe a járművek vezetőállásán lévő képernyőre. Ez a jelátviteli megoldás már jó ideje működik a hamburgi gyorsvasúton és a metróban is. Az EBA Berlinben a rendszer használatát most engedélyezte.
A „hagyományos” rendszerben a járművezető a peronon állva felügyeli az utascserét és az ajtózárás megtörténtét, a vonat menetkész mivoltát.

Zehlendorf már jó ideje „önindítós” állomás – a vonat vezetője a peronon állva felügyeli az utascserét
(fotó: Halász Péter)
Abban az esetben, ha az állomáson szolgálattevő teljesít szolgálatot, akkor neki kell felügyelni az utascserét és rádión vagy éppen fényjelző kezelésével ad utasítást az ajtózására és ennek megtörténte után a vonat indítására. Az „Aufsicht” emellett utastájékoztatási tevékenységet is ellát és jelenlétével jelentősen javít az utasok szubjektív biztonságérzetén. Ennek egy némileg modernebb változata, amit többek között Rathaus Steglitz állomáson is alkalmaznak, az az, hogy az állomási kamerák képét egy máshol szolgálatot teljesítő vasutas felügyeli és rádión keresztül indítja a vonatokat.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.