2015. 05. 29.

München: megújul a főpályaudvar

A vasútállomásokat üzemeltető DB Station & Service és München városának Várostervezési és Építéshatósági Referátusa bemutatta elképzeléseit a müncheni főpályaudvar épületének átépítésére. A komoly változásokat mutató elképzelések hamarosan meg is valósulhatnak.



Egyelőre még csak a tervezési fázisban van a projekt, de hamarosan valósággá válhat a müncheni főpályaudvar épületének teljes átépítése. A DB AG elképzelései szerint ugyanis a 27-36. vágányokat magában foglaló Stranberger Flügelbahnhof, valamint a csarnok előtti épületegyüttes újulna majd meg és kapna korszerű felvételi épületet a bajor főváros központi pályaudvara.
Az elképzeléseket a müncheni Auer Weber építésziroda vetette papírra, amelyek tetszenek a város főpolgármesterének, Dieter Reiternek is. Reiter szerint a koncepció jól kapcsolódik a második gyorsvasúti fővonal, a 2. Stammstrecke projektjéhez és mindenképpen meg kell valósítani. A projekt kapcsán amúgy is hozz kellene nyúlni a szűkös területhez a főpályaudvar környékén, így ezt könnyen összeköthetik az épületek újjáépítésével. A városépítési tanácsnok, Elisabeth Merk úgy fogalmazott a tervek kapcsán: remek elképzelés a Hauptbahnhof–Laim–Pasing vasúti tengely végpontjának, a főpályaudvar és a belváros találkozásaként az új épület, építészeti szempontból mindenképpen jó döntésnek tartja a szakember az új épület felhúzását, amelyek fő hangsúlya a Stranberger Flügelbahnhof 75 méter magas toronyháza lehet.

A vágányok alatt a közutat ma is átvezető Paul-Heyse-Unterführung közelében épülne meg a tervezett toronyház, amely a müncheni főpályaudvar épületegyüttesének fő hangsúlyát adná

A DB AG elképzelései szerint az épületek nem csak vasúti célokat szolgálnak majd, hanem szálloda vagy éppen irodaház is működhet majd a létesítményben, így teremtve meg a beruházás financiális hátterét. André Zeug, a DB AG illetékese úgy fogalmazott: Európa legattraktívabb pályaudvarát szeretnék megépíteni. A költségeket mintegy egymilliárd euróra becsülik. A város azonban nem szeretne hozzájárulni a költségekhez, azt a vasútnak egyedül kell előteremtenie.
A tervek szerint a 2. Stammstreckéhez kapcsolódóan amúgy is le kell bontani a meglévő épület egy részét, hiszen a felszín alatt 40 méterrel vezető alagúthoz, illetve a földalatti megállóhoz vezető mozgólépcső- és liftaknákat ki kell építeni. Maga a 2. Stammstrecke a tervek szerint 2024-re készülhet el és mintegy 2,5 milliárd eurós költségvetéssel számolnak a Laim és a Leuchtenbergring közötti mélyvezetésű pálya építésével.

A műemléki védettségű épületek helyére kerülnének az újak

Nem csak az S-Bahn-hálózat bővítése miatt változik majd egyébként a térség arculata: a forgalmas villamosvasúti csomópontot is átalakítják: az állomás előtti teret a közúti forgalom elől teljesen elzárják majd, azt csak a villamosok és a gyalogosok használhatják. A mostani kétvágányos villamosvasúti megállót három vágányosra bővítik majd.

Az állomás előtti szűkös tér is kibővülne, a közúti forgalom elől pedig elzárnák, csak a villamosok és a gyalogosoké lenne a Bahnhofsplatz

A projektnek egyébként számos buktatója lehet: többek között az is, hogy a meglévő épületeket egyáltalán elbonthatja-e a vasúttársaság? Ugyanis a Stranberger Flügelbahnhof neoklasszicista stílusban, Herinrich Gerbl tervei alapján 1949-1950-ben épített épülete, valamint maga a csarnok is műemléki védettséget élvez, ezek elbontásához, illetve módosításához pedig a szakhatóságoktól kell engedélyt kérni. Ráadásul komoly gondot okozhat az, hogy a város csak elviekben, pénzzel azonban nem támogatja a projektet. Érdekes korlátozás még az is, hogy a város még 2002-ben limitálta az állomáson működő üzletek számát a környező területen működő kereskedelmi egységek érdekeinek védelmére, márpedig az új épületben a mainál sokkal több üzlethelyiség kapna helyet: a főépületben mintegy 3000, a Stranberger Flügelbahnhof épületében mintegy 8000 négyzetméteren működnének a DB AG elképzelései szerint az üzletek, irodák.

Az épületben számos üzlet és iroda működhetne, ám az üzlethelyiségek számát és területét a város korlátozta a térség többi boltosának védelmére. Ebben is meg kell egyezzen a város és a DB AG, ha kifizetődő épületet szeretne felhúzni a vasúttársaság
(a képek forrása: DB AG / Architekten Auer Weber Assoziierte)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.