2015. 06. 15.

Zöld villamosozás

Új energiaforrások után nézett a berlini közlekedési társaság, a BVG. A városi cég ezentúl ugyanis megújuló energiaforrásokból látja el az elektromos közlekedési ágazatokat. Ráadásul a buszok is kevésbé szennyezik majd a környezetet.





Zöldre vált a BVG, na persze, nem a színekben, mert az marad a hagyományos sárga. Viszont a korábbiakkal ellentétben a jövőben megújuló forrásokból előállított villamosenergiát vásárol majd a közlekedési társaság. Korábban a BVG által vásárolt „árammixben” kereken 17%-os volt az atomerőművekben előállított villamosenergia részesedése, ám a vezérigazgató, Sigrid Nikutta már évek óta szorgalmazta, hogy az atomenergia helyett megújuló forrásokból vásároljon a társaság. Igaz, az atomenergia részesedésének csökkentése százalékpontonként elvileg mintegy 100 ezer euróval többe kerül a közlekedési cégnek, de úgy gondolják, hogy megéri a befektetés. Ráadásul nagyfogyasztóként a BVG kedvezményeket is kaphat az áramszolgáltatóktól, így akár közel azonos áron is elérhető lesz majd a zöld áram.

A BVG Tátrái is élvezhetik még egy rövid ideig a zöld áramot, bár a magaspadlós szerelvények hamarosan búcsúznak a berlini sínektől

A BVG már korábban is vásárolt villamosenergiát vízierőművektől, ám a mostani program keretében még szorosabbra fűzik majd az együttműködést többek között több ausztriai vízierőművel is. Bár a megújuló forrásokból származó energiát komoly adók terhelik, a BVG-nél emiatt nem kell majd a viteldíjakat megemelni – ígéri a vezérigazgató. Érdemes megjegyezni, hogy a BVG nem mutatott újat a lépésével, hiszen számos közlekedési társaság már jó ideje tisztán megújuló forrásokból szerzi be a villamosenergiát.

Az emeletes buszok közül 202 darabot szerelnek fel AdBlue-tartállyal és SCR-szűrővel, így a szigorúbb EEV-előírásokat is teljesítik majd a kocsik
(fotók: Halász Péter)

Ám nem csak „áramfronton” újít a közlekedési cég: a városvezetés támogatásával 202 emeletes autóbuszt szerelnek fel SCR-szűrővel és kapnak AdBlue-tartályt. Az eredetileg Euro-4-es motorokkal felszerelt buszok így teljesíteni tudják az EEV-szint előírásait és sokkal kisebb mértékben terhelik a környezetet: a nitrogénoxid-kibocsátás például mintegy 80%-kal csökkenthető. A 4,5 millió eurós beruházást a városi költségvetésből és az EU forrásaiból fedezik, utóbbi a költségek felét állja.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.