2015. 11. 27.

Viszlát, DT2!

Egy legenda búcsúzik november utolsó hétvégéjén Hamburgban. A legöregebb, még szolgálatban lévő metrótípus, a DT2-es vesz végső búcsút a menetrendszerinti forgalomtól.





E sorok megjelenésekor már az utolsó körét rója az utolsó, menetrend szerint közlekedő DT2-es sorozatú metrószerelvény Hamburgban. Az 1961 és 1966 között forgalomba állított ikerkocsik az elmúlt 11 év során már csak tartalékszolgálatot láttak el, ám mára végleg feleslegessé váltak a Hochbahn vonalain.
A Hamburg Hochbahn AG, a metróhálózat üzemeltetője a november 27-i utolsó üzemnap után, november 28-án különmenet keretében búcsúztatja az utolsó járművet. A különmenet bejárja a metróhálózat nagy részét, de kimarad a szórásból az U4-es vonal új hosszabbítása, oda ugyanis a régi szerelvény a megfelelő tűzvédelmi rendszer nélkül már nem mehet be utasszállítás keretében. A vonat részletes menetrendjéről a HHA honlapján lehet tájékozódni.

Már csak a csúcsidőben kellett, de most már ott sincs rá szükség
(forrás: Wikipedia)

A DT2-es típus fejlesztését az 1960-as évek elején kezdték el. A könnyűfémből készült járműszekrények az amerikai Budd Company licensze alapján készültek, a jármű megjelenését az ulmi főiskola ipari formatervezői alkották meg. A jellegzetes arculattal búr vonat a legújabb motorvonatokig is meghatározó volt a hamburgi metrószerelvények megjelenésében. A több szériában gyártott vonatok jellegzetessége, hogy csak az orrukat és az ajtókat fényezték, a jármű többi része fémtiszta maradt. Érdekesség, hogy a legfiatalabb, DT5-ös vonatok esetében is ezt az arculatot kérte kifejezetten a HHA, eltérő megjelenéssel csak a fehér alapszínű DT4-esek bírnak.
A hattengelyes ikerkocsik közötti kapcsolatot egy Jacobs-forgóváz biztosítja, utóbbi nem hajtott kivitelű. A járművek fékezését a hajtott és a futó forgóvázak esetében is szolenoid tárcsafék biztosítja. Mivel a motorkocsik tisztán elektromos hajtásúak, sűrített levegőre nincs szükségük, emiatt viszont mind a régebbi, mindpedig a későbbi motorkocsikkal nem csatolhatók.
A vonatokat a HHA 2004-től folyamatosan vonta ki a forgalomból. A 2006-os labdarúgó VB alatt ugyan még pár vonatot visszatettek a fordába, de 2010-től már csak a csúcsidőszakokban volt szükség a segítségükre. Végül, 2015 őszén, miután megfelelő mennyiségű DT5-ös motorvonat állt a HHA rendelkezésére, végleg kivonták őket a forgalomból.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.