2015. 12. 28.

ICE TD: végleg vége?

Egykor belföldi forgalomra szánták, majd a sorozatos gondok miatti kényszerpihenő után Dánia és Németország között találták meg a helyüket. Ám most úgy néz ki, hogy hamarosan elbúcsúzhatunk egy úttörőnek indult, de végül félresikerült fejlesztéstől: 2017-re eltűnnek a sínekről az utolsó ICE TD motorvonatok is.




Másfél évtizede a Deutsche Bahn AG nagy büszkén mutatta be az ICE-család új tagját, a dízelüzemű, négyrészes motorvonatot. A billenőszekrényes járművek az ICE T-kkel állnak szoros rokonságban, olyannyira, hogy egymással kompatibilis távvezérléssel is bírnak. Igaz, a dízel-villamos vonatok esetében a megkötés annyi, hogy a dízel jármű a vonat végén lehet csak, így nem jut be a kipufogógáz a klímaberendezésekbe a villamos motorvonat esetén.

Egy ICE TD-szerelvény halad ki Nürnbergből 2002. november 14-én

A DB AG a vonatokat még 1996-ban rendelte meg és 2001-től álltak forgalomba. Eredetielg a Nürnberg és Drezda közötti vonalon vetették be őket, ám pár év után leállították őket. Ugyanígy me, volt szerencsés a München–Lindau–Zürich viszonylaton való szereplésük a vonatoknak, hamarosan vissza is tértek a dízelmozdonyos, hagyományos EC-szerelvények. Számos probléma volt a motorvonatok tengelyeivel és a billenőszekrényes rendszerrel, emiatt a hatóság is leállításra ítélte a járműveket. Végül a teljes – húsz darabos – széria leállítása mellett voksolt a DB AG. Évekig parkolópályán voltak a vonatok, felmerült az eladásuk is. Ám végül a 2006-os foci-VB idején mégis találtak elfoglaltságot a négy részes szerelvényeknek.

A 605 002-es szerelvény Nürnbergben 2002. július 14-én
(fotók: Halász István)

A világbajnokság után, 2007-től a vonatok számára új szolgálati helyet találtak: a DB AG és a DSB együttműködés keretében Hamburg és Koppenhága között vetették be a vonatokat. A korábban híresen megbízhatatlan vonatokat viszonylagos módon kikupálták, igaz, az időközben 19 darabosra fogyott flotta egy részét kannibalizálni kellett a járművek feltámasztásához.
A dízel-ICE-k által kiváltott dán „gumiorrú” motorvonatok azonban hamarosan visszatérnek és folyamatosan veszik át az ICE-k helyét. A DSB leállította a flensburgi határátmenetben a koppenhágai vonatok (a megmaradó, aarhusi járatokat a saját vonataikkal adják) vonatokat, míg a Vogelfluglinién még maradtak a járatok: itt Puttgarden és Rødby között hajón utaznak a vonatok. Ám itt is egyre nagyobb mértékben térnek vissza a „Gumminase”-k és várhatóan a 2016/2017-es menetrendtől fogva már ismét csak a dán motorvonatokkal adják ki a még megmaradó néhány EuroCity-járatot.

Csatolt ICE TD-szerelvény halad a berlini Stadtbahnon 2012-ben. A koppenhágai vonatok egy része Berlinig járt, mivel a vonatokat a rummelsburgi bázison tartották karban ebben az időben. A hátsó szerelvény orrán a DSB logója látszik: egyes szerelvényeket a DSB bérbe vett a DB-től
(fotó: Halász Péter)

A DB AG ICE TD-i így hamarosan munka nélkül maradhatnak és a nem túlzottan népszerű járműtípus végleg tárolóvágányra kerülhet. Hogy milyen jövőt szán a vonatoknak a DB AG, azt még nem tudni, de valószínű, hogy megpróbálják értékesíteni a szerelvényeket. Korábban az ÖBB felmerült lehetséges vevőként, de egyelőre most ilyen potenciális vevő még véletlenül sincs a láthatáron.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Azt hiszem 2004-ben voltunk Bregenzben, ott láttam egyet, svájc felől jött. Jártak az osztrákoknál bérben, vagy egyedi eset lehetett?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A cikkben is említett Zürich-St.Gallen-Bregenz-Lindau-München útirányú EuroCity lehetett.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.