2016. 02. 10.

Még több régiség

Egy ideje már nem ismeretlenek a legfiatalabb müncheniek számára sem a 420-as sorozatú gyorsvasúti motorvonatok. Ám most úgy néz ki, hogy az eddigi mintegy tizenöt motorvonat mellé további járműveket is forgalomba állítanak a bajor fővárosban a kocsihiány miatt.




Újabb „régi” motorvonatok térhetnek vissza Münchenben, miután az S-Bahn-hálózaton nem áll rendelkezésre elegendő mennyiségű jármű. A tervek szerint a már meglévő járművek mellé további 420-asokat vesznek át a müncheniek Stuttgartból, illetve a most alkatrészbányaként működő vonatok némelyikét is feltámaszthatják. A tervek szerint mintegy 20-30 motorvonatnak tudnak munkát adni és azon a vonalon, ahol eredetileg is tervezték volna a 420-asok bevetését: a Dachau és Altomünster közötti, nemrégiben villamosított pályát koptatnák a vonatok.
A megrendelőszervezet, a Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) folyamatosan egyeztet a járműkérdésről a DB AG-val, a gyorsvasút üzemeltetőjével és egyelőre úgy néz ki, hogy eredményesek lehetnek a tárgyalások, hiszen maga  BEG az, aki szorgalmazza a régi motorvonatok forgalomba állítását.

A Stuttgartból érkezett motorvonatok eddig csak a csak hétköznap és csúcsidőben közlekedő S20-as vonalon közlekedtek, de hamarosan bemerészkedhetnek egész nap a Stammstreckére is

A háttérben az áll, hogy a Bajor Szabadállam és utasjogi szervezetek is szeretnék, ha bővítené a kapacitását a gyorsvasút. Ám erre rövid távon csak ilyen módon van lehetőség, hiszen a járműbeszerzés legalább egy éves, ha nem hosszabb folyamat lenne.
A DB-nek az ismét szolgálatba álló „Szent Motorvonatokat” el kell látnia a folyamatos vonatbefolyásoló rendszerrel (LZB-vel) is, ami előfeltétele a rendes üzemben való közlekedésnek a város alatt húzódó forgalmas Stammstrecke alagútjában. Ez a lépés azonban időigényes, az EBA engedélye is szükséges az ilyen jellegű átalakításhoz. A motorvonatok most is előfordulnak a Stammstreckén, de csak peremidőszakban és egy-egy vonatról van szó, így ekkor nem okoz gondot a tényleges térközre való közlekedés – a csúcsidei 2 perces követéshez ez azonban nem megfelelő.

Az alkatrészbányának félreállított szerelvények némelyikét is feltámaszthatják, ha áldását adja mindenki a DB terveire
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.