2016. 03. 30.

Bad Aibling: a szolgálattevő kétszer is hibázott

Hét héttel a súlyos bajorországi vasúti baleset után, amely tizenegy emberéletet követelt, újabb és biztosnak mondható információk láttak napvilágot a baleset körülményeiről. Személyesen a bajor tartományi belügyminiszter, a CSU-s Joachim Hermann árult el több információt a Bildnek adott interjújában.



Hét héttel a súlyos, tizenegy halálos áldozattal járó vasúti baleset után adott interjút a Bajor Szabadállam belügyminisztere, a CSU színeiben politizáló Joachim Hermann a Bild számára. A beszélgetés során számos új információt is elárult a baleset körülményeiről, ám a még mindig folyó hivatalos vizsgálatok miatt ennek nem mindenki örül.
A bajor rendőrség konkrétan szószegést emleget: a legutóbbi sajtótájékoztatókon még mindenki amellett tette le a voksát, hogy a nyomozás végén adnak majd minden részletre kiterjedő tájékoztatást, nem spekulálnak, nem bocsátkoznak feltételezésekbe a vizsgálat befolyásolhatatlanságának érdekében. Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen megfontolásokból tálalt ki a tárcavezető, amikor a vizsgálat nem fejeződött még be.


A baleset helyszíne

Mindazonáltal a történtek a következőképpen rekonstruálhatók: az egyvágányú pályán menetrend szerint Kolbermoor állomáson lett volna keresztje a két érintett vonatnak. Ám a szolgálattevő a keresztet át kívánta helyezni Bad Aibling állomásra a Holzkirchen felől érkező vonat késése miatt. A Kolbermoorban várakozó vonat számára beállította a vágányutat és kezelte a jelzőt is, a vonat pedig elindult. Erről a lépéséről látszólag megfeledkezett és amikor Holzkirchen felől befutott a másik vonat Bad Aiblingba, akkor annak is megpróbált kijáratot kezelni, de értelemszerűen ez nem volt lehetséges, mivel az állomásköz már foglalt volt. Így hívójelzéssel indította el a vonatot.
Amikor erre a hibájára rádöbbent a szolgálattevő, a vonali GSM-R rendszerű rádión megpróbálta értesíteni a két vonatot és azonnali megállásra utasítani őket, de a belügyminiszter elmondása szerint a vonatok helyett a vonal többi szolgálattévőjének szóló csoporthívást kezdeményezett – rossz gombot nyomhatott meg az érintőképernyős kezelőfelületen. Másodszorra azonban sikerült a járművezetőket elérnie, ám ez már későinek bizonyult. A vizsgálatok szerint a rádiós rendszer jól működött, annak ellenére, hogy egy kisebb szakaszon elvileg nincs megfelelő térerő.
A 39 éves forgalmi szolgálattevő az igazságügyi vizsgálat során beismerte hibáját, ellene foglalkozás körében elkövetett emberölés miatt indítottak eljárást, ám a belügyminiszter arra hívja fel a figyelmet, hogy a baleset leginkább számos apró hiba tragikus láncolata és a technikai hibákat kizárhatónak nevezte.
A balesetben 11 ember, közöttük a két mozdonyvezető és a vezetőállásokon utazó vasúti alkalmazottak életüket vesztették, nyolcvanöten megsérültek. A két motorvonatra jó eséllyel selejtezés vár, a vasúti pályát csak több mint egy hét után adták vissza a forgalomnak.

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.