2016. 07. 05.

Rövidülő reptéri busz

A pontos közlekedés érdekében rövidítené le a forgalmas berlini reptéri busz, a TXL útvonalát a BVG. A mérések szerint májusban csak a buszok 59 százaléka volt pontos – ez komoly kiszámíthatatlanságot jelent az utasoknak a közlekedési cég szerint.




Számos útfelbontás, rendezvények sora és még számos más korlátozás hátráltatja a tegeli repülőtérre közlekedő autóbuszokat. A belvárosi kapcsolatot biztosító TXL jelenleg még az Alexanderplatzig jön, de a közeli jövőben már a főpályaudvarnál lesz a vonal végállomása. A BVG mérése szerint ez nagyon is hatékony lépés lesz, mert a a felhagyandó szakaszon lévő korlátozások miatt a buszoknak csak 59 százaléka volt pontos. A közlekedési cég szerint a rövidítés pontosabbá, kiszámíthatóvá teszi a forgalmas reptéri buszjáratot.

A TXL július 4-étől nem az Alexanderplatzig, csak a Hauptbahnhof jár. A BVG szerint így pontosabb lehet és sűrítik is a járatokat

Tegyük hozzá: nem csak a reptéri busz útvonalán, hanem a reptéri végállomáson is gondok vannak. Az alapvetően elsőajtós felszállási rendet itt általában felfüggesztik a sofőrök, elől csak a jegyet váltó utasok szállnak fel, a többiek hátul. A buszvezetőkre komoly teher hárul, hiszen a két BVG-s pénztár közel sem elengedő kapacitást kínál a végállomáson. Igaz az is, hogy a tegeli repteret sem ekkora forgalomra méretezték: 1971-ben évi 2,5 millió utasra méretezték a légikikötőt, míg 2015-ben 21 millió utas fordult ott meg. A reptéri buszok pedig komoly sűrűséggel járnak: hajnali 3 óra 30 és 0 óra 30 között óránként 27 érkező és induló busz érinti a terminált, ami hatalmas járatsűrűséget jelent még akkor is, ha itt négy viszonylatról beszélünk, a TXL mellett a reptérre jár vagy tér be az X9-es, a 109-es és a 128-as busz is.
Ezek közül pár a TXL késik a legtöbbet, a többi járat is bőven megérzi a zsúfoltságot: a 109-esnél a pontossági mutató 79%, az X9-esnél és a 128-asnál 85% volt májusban. A BVG elsősorban a tilosban várakozó autókat jelölte meg okként, de számos esetben a buszsávot szabálytalanul használók is akadályozzák a járművek forgalmát. Sokszor a megállóhelyekre sem tudnak beállni a buszok és ez főleg a belvárosi területeken érezteti hatását. A TXL naponta 25 ezer, a másik három járat napi 30 ezer utast szállít.

Tegel már régen kinőtte magát, egy komolyabb városi rendezvény idején nehezen kezelhető torlódás nehezíti az életet az Otto Lilienthal nevét viselő reptéren
(fotók: Halász Péter)

A BVG szerint a különféle rendezvények miatti terelések is azt mutatják, hogy nincs értelme áterőszakolni a belvároson a reptéri buszt, így július 4-étől rövidítették az útvonalat: a tegeli reptértől csak a főpályaudvarig jár. A rövidebb útvonalért cserében viszont sűrűbben járnak a buszok: a napközbeni 6-7 perces követés helyett 5 percenként indulnak majd a járatok. A BVG hangsúlyozza: a belváros és a keleti városközpont metróval és a gyorsvasút szerelvényeivel továbbra is elérhető, sőt, akár a korábbinál rövidebb lehet így az utazás.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.