2016. 08. 19.

Késnek és kimaradnak a berlini buszok

A berlini városvezetés egyik kiemelt célja volt a TXL buszjárat pontosságának fokozása. De a városi közlekedés nem csak a reptéri buszból áll és késnek bőven a többi járatok is.







Évi 420 millió utas választja a német fővárosban az autóbuszokat. A járatok átlagos pontossága megközelíti a 87,5 százalékot, ám vannak kiugróan sokat késő vonalak is. Számos hasonló összeállítást láttunk már, ezúttal a város illetékes szenátora a zöldpárti képviselők kérdésére válaszolva vázolta a buszágazat menetrendszerűségi helyzetét.
A BVG buszüzeme Németország legnagyobb helyijárati üzeme, számos városrészben kizárólag csak autóbusszal lehet közlekedni, hiszen Nyugat-Berlinben 1967-ben megszűntek a villamosvonalakat és csak a város újraegyesítése után épült pár szakasz a volt nyugati területeken.
A városvezetés összeállításából kiderül, hogy a közhiedelemmel ellentétben az elmúlt év első félévéhez képest javultak a pontossági mutatók: a 2015-ös időszakban 86,6%-ot mértek, idén pedig 87,5%-a a járatoknak menetrend szerint közlekedett – ami esetünkben azt jelenti, hogy 4 percnél kevesebb menetrendi eltérése volt a járatnak.

A berlini buszok közlekedését sokban lassítják a rossz lámpaprogramok, az építkezések és a nem mindig jó minőségű utak

A legtöbbet késő autóbuszvonal meglepetésre az X49-es, ami a Messe Nord/ICC és Staaken, Hahneberg között jár. A gyorsjárat ugyanis csak 71,3%-os pontossági mutatót tud felmutatni, aminek egyik oka, hogy a forgalmas Heerstraßén közlekedik, ahol nincs mindenütt buszsáv. A második a 893-as busz Zerpenick és Hohenschönhausen között, itt főleg az útépítések és a rossz minőségű utak miatt késnek a járatok, 72,9%-os értéket produkálva. A harmadik legtöbbet késő viszonylat a 106-os busz, ami Wedding és Schöneberg kerületeket köti össze, itt a buszok 74,6%-a pontos. Összehasonlításképpen: a sokat emlegetett TXL járat esetében 80,2% a pontossági mutató.

Minél hosszabb egy járat, annál pontatlanabb – bár ez pont nem igaz a legtöbbet késő X49-esre, ami a helyi viszonyokhoz képest rövid vonal. A képen a Zootól indul hosszú útjára az X10-es gyorsjáraton közlekedő emeletes busz. A járat meglehetősen jól tartja a menetrendet, köszönhetően a viszonylag sok buszsávnak
(fotók: Halász Péter)

A városvezetés szerint az építkezések, a torlódások mellett számos demonstráció és rendezvény is akadályozza a buszok közlekedését. De komoly gondokat jelent a buszsávok elfoglalása vagy jogosulatlan használata is, emellett pedig a lámpaprogramok sem mindig részesítik előnyben a tömegközlekedést.
Egy másik, nem túl hízelgő eredményről is beszámolt a város illetékes szervezete: 2014-ben 284 ezer kilométernyi menet maradt ki, míg 2015-ben 334 ezer. Az idei első félévben viszont már 215 ezer kilométernyi menet marad ki különböző problémák miatt. A városvezetés a BVG-vel közösen vizsgálja a menetkimaradások okát és igyekeznek megoldást találni a műszaki és forgalmi problémákra, hogy csökkenjen a nem teljesített menetek száma.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.