2017. 02. 21.

Csak egy kép – metró a villamossínen

Németországban megszokhattuk, hogy ha kell, a tömegközlekedésben szokatlan megoldásokhoz is nyúlnak. Így hát teljesen normális, hogy a metró, pontosabban a Stadtbahn a villamosvágányokon is előfordulhat, közös peronos átszállást biztosítva az utasoknak. Egy ma már megismételhetetlen felvételt hoztunk ezúttal Neussból, Düsseldorf tőszomszédságából.


Eredetileg villamosnak vették őket, de már akkor tervben volt a Stadtbahn-hálózat kiépítése és a későbbiek során a Rheinbahn át is alakított az alagúti üzemre a GT8S sorozatú kocsikat. A DÜWAG építette ezeket a járműveket 1973 és 1975 között és összesen hatvankilenc nyolctengelyes egységet vásárolt a Rheinbahn belőlük.
Az 1980-as évek során először negyven példányt alakítottak át az alagúti üzemre, azaz kaptak lenyíló lépcsőket és a magasperonhoz illő ajtókat és egy picit módosították kocsik orrát is, hogy az első ajtó közelebb kerülhessen a magasperonhoz. Az immáron GT8SU néven futó (al)típust a legutóbbi években ismét felújították és az U75-ös viszonylat törzskocsijaiként továbbra is számít szereplésükre a Rheinbahn – a jelenlegi állás szerint legalább a tervezett HF6-osok forgalomba állításáig biztosan.


A klasszikus DÜWAG-formákat idéző járművek közül a 3212-est és 3225-öst örökítettük meg mai felvételünkön 2011. augusztus 19-én Neuss főpályaudvarától indul a páros Düsseldorf felé, ahol az U75-ös viszonylat végpontja Düsseldorf-Eller, Vennhauser Alle felé. Ekkor a két kocsi még nem esett át az élettartamnövelő felújításon, színezésük az eredeti Rheinbahn-fényezésnek felelt meg.
Érdekesség, hogy Neussban a villamossal közös megállót használ a csonkavágányon végállomásozó U75-ös viszonylat: a 709-es villamosvonal itt csak megáll, a végállomása a közeli Theodor-Heuss-Platzon van. Érdemes megjegyezni, hogy Neuss ma már nem üzemeltet villamosokat, az üzemeltetési feladatokkal már régen a düsseldorfi Rheinbahnt bízta meg a város.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.