2017. 04. 06.

Motorvonatot vesz a ZSSK

Új motorvonatokat rendel a szlovák állami személyszállító vasúttársaság, a ZSSK. A járműveket a ŽOS Vrútky szállítja, éppúgy, mint a szlovákok legújabb személykocsijait is.






Összesen huszonegy új motorvonatot szállít a ruttkai vagongyár, a ŽOS Vrútky a ZSSK számára. A 861-es sorozatú dízel motorvonatokból már jelenleg is üzemel harminc darab. A háromrészes motorvonatot még 2011-ben mutatták be és a ZSSK már korábban rendelt több járművet, amelyek – ezek szerint – sikerrel vesznek részt a regionális forgalomban.
A szlovák vasúttársaság számára 2018-ig szállítja lesz a ŽOS Vrútky a most megrendelt vonatokat, amelyeket elsősorban a Zólyom–Ruttka és a Zólyom–Fülek viszonylatokon állítanak majd szolgálatba. Itt a járművek a jelenleg 2-4 kocsival közlekedő mozdonyos vonatokat válthatják majd ki. A mostani rendelésben kétféle kialakítású szerelvény szerepel: az egyikben 160 ülőhely lesz – ebből hét érkezik –, a tizennégy példányban épülő változatban pedig 110 ülőhelyet alakítanak ki.
A vonatokat két, egyenként 588 kW teljesítményű MAN powerpack hajtja. A vonatok részben alacsonypadlós kivitelben készülnek.

Írásunk kisképén az egyik prototípus motorvonat látható 2013 tavaszán Kassán, míg itt a 14-es egysége a 2014-es InnoTranson várja  szakmai látogatókat
(fotók: Halász Péter)

A motorvonatok beszerzésére 77 millió eurót fordít a ZSSK, amelynek egy részét az Európai Unió nyújtotta támogatásokból teremtik elő.

Személykocsit is vesz a ZSSK

A szlovák személyszállító vasút jó kapcsolatokat ápol a ruttkai vagongyárral és évek óta folyamatosan szerzik be tőlük a MÁV IC+-át is leköröző és sorozatban elérhet személykocsikat. Ezúttal öt, 160 km/h-s sebességre alkalmas, másodosztályú (termes) személykocsit rendelt a vasúttársaság a távolsági forgalom számára, 9,45 millió euróért, amelyet a vasúttársaság saját maga (!) teremtett elő. A szerződés szerint további harminc kocsira opciója van a ZSSK-nak, összesen 67,3 millió euró értékben. Az első öt kocsi szintén 2018-től bővíti a flottát, amelyben immáron most is több mint száz, hét évnél nem öregebb ruttkai személykocsi van. A ruttkaiak egyik jármű-alaptípusát még a 2012-es InnoTranson jártuk körbe, érdemes az akkori beszámolónkat visszaidézni. Azt csak halkan jegyezzük meg, hogy az első öt személykocsi darabja 1,89 millió euró, azaz nagyjából 586 millió forint – összehasonlításul: a RegioJet nagyjából egymillió euróért vásárolt tíz személykocsit az aradi Astra vagongyártól (bár akkor még hetven kocsiról is szó volt...), a magyar IC+ kocsi protitípusa darabonként pedig mintegy 1,2 millió eurót kóstál.
A 2014-es InnoTranson a kerékpárszállításra is alkalmas távolsági kocsit mutatták be a ruttkaiak – az IC+ a kanyarban sincs, főleg, hogy ez szériajármű!
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.