2014. 08. 25.

A románok hamarosan a cseheknél vannak

Bemutatta az első új személykocsijait a cseh RegioJet. A járműveket az aradi vagongyár építi és úgy volt, hogy ezekkel a kocsikkal a DB AG-val együttműködve veszik fel az üzemet a menetrendváltástól Prága és Hamburg között, ám németek a magánvasút lassúsága miatt inkább az állami ČD mellett döntöttek. De ettől még lesz néhány új kocsija a RegioJetnek, hiszen ők is terjeszkednek.



A következő hetekben folyamatosan érkeznek majd a RegioJethez az új személykocsik, amelyeket az aradi vagongyárnál rendeltek meg. A társaság eredetileg a DB AG-val való együttműködéshez vásárolta a kocsikat, ám a németek a magánvasút késlekedése miatt úgy döntöttek, hogy végül mégiscsak az állami ČD-t választották partnernek a Prága–Berlin–Hamburg tengelyen közlekedő nemzetközi vonatok üzemeltetéséhez a decemberi menetrendváltástól.

Az előtér meglehetősen elegáns benyomást kelt

De sebaj, mert már késve sikerült megoldani a járművek finanszírozását, azért jó szolgálatot tehetnek majd a sárga vasúttársaságnál az új kocsik, hiszen a menetrendváltástól Szlovákiában is meg kívánnak jelenni, mégpedig a Pozsony–Zsolna–Kassa viszonylaton, komoly ellenfeleként a szlovák ZSSK-nak.

A mellékhelyiségek kapcsán sincs szégyenkeznivalója az aradiaknak és a RegioJetnek sem

A RegioJet azon kevés vasútvállatok egyike, akik még nem motorvonatot, hanem klasszikus vasúti kocsikat és még csak nem is szorosan kapcsolt járműegységeket (mint a Railjet) vásároltak újonnan. Radim Jančura, a RegioJet vezetője és tulajdonosa jelezte: a kocsikat be kívánják mutatni Csehországban és Szlovákiában is a nagyközönség számára. Sőt, az egyik járművet a berlini InnoTrans szakkiállításon is megnézhetik majd a tervek szerint a szakma képviselői. Jančura azt is elmondta, hogy a kocsik belső kialakítását az iparművész Patrik Kotas jegyzi és fontos szempont volt többek között az is, hogy a termes kocsikban az utasok ne üljenek az ablakok közötti oszlopokhoz, azok ne takarják el a kilátást, mint mondjuk az ICE-k vagy éppen Railjet esetében van. Az ülések az utasok számára ismerősek lehetnek a DB AG által a felújított IC-kocsikban lévőktől: ezek szintén még a tervezett partnerség „örökségei”. A cégvezető elmondta: ő maga 186 centiméter magas és még így is kényelmesen elfér az ülésekben, bőséges lábtér áll az utasok rendelkezésére a termes kialakítás és annak ellenére, hogy elmondása szerint több férőhely van a kocsikban, mint a Railjet egyes kocsijaiban.

Az utasok a RegioJet vezetőjének elmondása szerint nem ülhetnek nem ablakos részhez. Most vagy a kép torzít vagy azért ez a kijelentés nem egészen igaz, elnézve a páholy mögötti ülőhelyet

A kritikusok azt jegyezték meg és vették a RegioJet szemére, hogy a járművek nem rendelkeznek többcélú térrel, így kerékpár sem szállítható az új járműveken.
Jančura azt is tudatta a nagyközönséggel: a megrendelt tíz személykocsi várhatóan szeptember folyamán érkezik meg a RegioJethez és az engedélyezésüket követően akár már decemberben forgalomba is állhatnak. Bár korábban még 73 jármű rendeléséről volt szó, egyelőre mégis csak tízről állapodtak meg a romániai vagongyárral, akik többek között a belföldi megrendelések mellett letették már a névjegyüket az olasz Arenaways számára épített személykocsikkal is 2010-ben. Egy-egy jármű ára körülbelül egymillió euró és Jančura elmondta: nagyjából ebből a pénzből két régi, használtan vásárolt személykocsi felújítása jönne ki. Ilyennel is rendelkezik bőségesen a társaság, hiszen az ÖBB-től az üzem felvételhez számtalan felesleges, távolsági forgalmú személykocsit vásároltak meg és azóta is több ilyen üzletet kötöttek az osztrákokkal.

A nagyobb méretű poggyászoknak a kocsik végén alakítottak ki tárolóhelyet
(fotók: RegioJet)

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. Szomorú vagyok:

    Astra EC-kocsi Aradról: 310 millió HUF (fenti cikk)
    MÁV IC+ kocsi Szolnokról: 350 millió HUF (Magyar Nemzet 2014. június 6.)

    Ez így kissé keserű öröm, hogy remélünk ezzel külföldi piacra lépést?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Körülbelül egymillió euro, illetve a darabszámtól is függ az ár; továbbá az egyik egy létező, engedélyekkel bíró kocsi(család), a másik pedig egy közel végleges, ám még mindig prototípus - így szerintem nem érdemes direktben összehasonlítani a kettőt. Továbbá az IC+ esetében nehéz a sorozatgyártott példányok áráról beszélni, mivel olyan még nincs - ergo minden sajtóban keringő ár szükségszerűen kicsit spekulatív becslés.

      Külföldi piacra nem csak piaci alapon léphetünk. Ha az állami iparpolitika a hazai foglalkoztatás jegyében mesterséges keresletet generál pl. egy hitelkonstrukcióval (Egyiptom kapcsán pengetik ezt ugyebár) akkor kb. tök mindegy, mennyiért készül az IC+, meg lesz véve. A MÁV-START esetében dettó: ha az állam felülről belenyúl és azt mondja, márpedig IC+ lesz, akkor a START nem sokat okoskodhat, hogy ez neki jó-e vagy sem. A személyi összefonódásokról már ne is beszéljük! Tehát lehet, hogy lesz IC+ akár drágán is, és az is lehet, hogy ennek nem sok köze lesz a piaci viszonyokhoz.

      Törlés
  2. Semmit, ezt tudja mindenki. :)

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.