2017. 04. 20.

Csak egy kép – Nincs kocsi!

Sokszor szoktuk idézni a címben is olvasható mondatot – nem véletlenül, hiszen a MÁV-csoportban a személykocsi-gazdálkodás finoman szólva sincs a csúcson. Sőt, igazából a felületes szemlélőnek a rendszerszerűen működő rendszer is ötletszerűnek tűnik, elég ránézni egy hétvégi, erősített IC-re, ahol ha mást nem, posta-Bhv-t biztosan találunk. Mai képünk pár nap híján öt éves és ezen is látszik, hogy igazából nem működött már jól akkor sem a MÁV-START kocsigazdálkodása...


Hatezernégyszáz kilowatt és nyolcvanhat tonna áll szemben kétszer negyvenegy tonnával – kicsit talán erősre sikerült 2012. április 22-én a Budapest-Keleti pályaudvarról Miskolc-Tiszaira közlekedő IC 504-es számú, Lillafüred nevű vonat összeállítása. Menetrend szerint persze nem így kellett volna lennie, hiszen a MÁV-START által féltve őrzött és közérdekű adatként sem kiadhatónak tartott Személyszállító Vonatok Összeállítási Rendje, azaz a SZVÖR szerint is a mozdony mögött két 20-67-es és egy 10-67-es IC-kocsi, majd egy halberstadti vezérlőnek kellett volna következnie. Viszont a jól működő üzemirányításnak köszönhetően a vonatnak pontosan a fele egyszerűen „elfogyott”.
Vajon mennyire örülhetett ennek az, aki nem kevés pénzt áldozott az 1. osztály kétes kényelméért cserébe és azért, hogy szabadnapos vasutasok és semmittevő vasútőrök között múlassa az időt Füzesabonyig, netán Miskolcig? Vajon hányszor harminc napig kellett a MÁV-START Zrt. Ügyfélszolgálatával küzdeni az osztálykülönbözetet visszaváltani óhajtó utasnak? És igen, most bizony saját tapasztalatból beszélünk, a vasúttársaság még a legkisebb és jogos tartozását sem akarja az esetek nagy többségében kielégíteni az utas felé – fordított helyzetben persze ők azért vernék az asztalt, hogy kell a pénz...


De maradjunk inkább a sínek mellett: az IC 504-es élére ezen a napon a 470 010-es jutott – az Aranycsapatnak emléket állító mozdony 2011 vége óta rótta a síneket, ekkoriban még igazi csemegének számított a fotósok között, hiszen a kevés magyar „Werbelok” egyike volt – mára már szinte teljesen megszokott, hogy valamilyen partnerség okán lefóliáznak egy-egy gépet – persze, a reklámmozdony igazi jelentését figyelmen kívül hagyva. Vajon Magyarországon a MÁV-START mikor ismeri fel a bevételi lehetőséget a guruló hirdetőtáblákban? Jó, a hazai óriásplakátok tartalmát elnézve azért mondjuk egy „Állítsuk meg Brüsszelt!” feliratos Teknőnek nem biztos, hogy mindenki örülne, legyen szó Magyarország területéről vagy éppen nyugati szomszédunkról.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.