2017. 04. 05.

Csak egy kép – Akinek halálhírét keltik...

...sokáig fog élni, ahogy a mondás is fogalmaz. Ez különösen igaz a drezdai villamosüzem koros járműveire, amik még mindig napi szolgálatban vannak.


A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa a munkamegosztásra és a specializálódásra helyezte a hangsúlyt, így a villamosok gyártása Csehszlovákia feladata lett. A csehszlovák ipar által nagy sorozatban gyártott 2,5 méter széles T3-as típus viszont 4 városban alkalmatlannak bizonyult, ezért T4D néven elkészült a 2,2 méter széles verzió.
Az Újraegyesítés után a Német Demokratikus Köztársaság villamosüzemeit rohamléptekben kezdték átalakítani a Német Szövetségi Köztársaság szabályai és szabványai szerint megfelelő állapotokra. A kelet-német igények szerint fejlesztett ČKD Tatra termékek ekkor egy lényegi beavatkozást kaptak, ami a mechanikus és az elektronikus részek korszerűsítését jelentette. A járműváz javítása-pótlása mellett az energiapazarló gyorsítóművet szaggatós vezérlés váltotta.

Bár 20 év szolgálat után, 2010 júniusában hivatalosan elköszöntek a típustól, a Műszaki Egyetem, a Vásárváros vagy a Striezelmarkt keltette csúcsidei igényeket manapság is rendszerint a megmaradt példányokból képzett vonatok szolgálják ki. A helyi közlekedésbarátok is nevetve emlegetik az E-vel kezdődő jelzésű vonalakat, amik nem is hivatalos vonalak. A hivatalos búcsúztatón is csak a hivatalos vonalaktól búcsúzott a típus.

(fotó: Adorján Péter)

Mai felvételünk kerek 3 évvel ezelőtt, 2014. április 5-én 14:20-kor készült a Hauptbahnhof megállóban. Ezt az 1973-ban épített és 1994/1995-ben felújított kocsit délelőtt már láttuk a belvárosban, de a levadászásáról teljesen lemondtunk. Ez nem meglepő annak fényében, hogy a hálózaton szinte bárhonnét bárhova 2-3 különböző útvonalon lehet eljutni. Utasszállító járaton hétvégén már akkor sem közlekedtek, a képen is egy üzemi menet látható. Állomáshelyünket a DVB által professzionális módon megszervezett Klassentreffen! – 100 Jahre Dresdner Bus nevű esemény miatt helyeztük át ideiglenesen a városba.

A vasútira hasonlító pályaszám a működő szocializmusban nem volt egyedi jelenség, de csak a szász fővárosban maradt használatban. Az EDV-Nummer (Elektronische Datenverarbeitungsnummer, elektronikus adatfeldolgozási szám) 1971-es bevezetése óta segíti a teljesítmények könyvelését. Az első számcsoport a típusra utal, a második számcsoport a sorozaton belüli szám. Ugyan kívül nem jelenik meg, de kötőjel után ellenőrzőszám áll. Ezt a sémát a DVB alvállakozóinak járművein is láthatjuk, bár a DVB által Stadtbahn névvel illetett alacsonypadlós villamosok esetében a látható pályaszám elé 23-at írva kapjuk meg az EDV-Nummert (például 2801 → 232 801).


Adorján Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.