2017. 07. 03.

Die Blumenbretter sind wieder da!

Mint ahogy a cím is mondja, közel 50 év után visszatért Berlinbe a virágtartós metró. Akkor is és most is az akut járműhiány miatt kellett ezzel a meglehetősen furcsa megoldással élni, hogy az utasokat el tudják szállítani. A járműhiány oka akkor és most más jellegű, de a megoldás azonos.



Bevezetésnek nézzük meg egy kicsit a virágtartós vonatok történetét: A II. világháború lezárása után a szovjet katonai vezetés jóvátételként záros határidőn belül Moszkvába szállíttatta a 120 darabos C-sorozatot, így az E vonalon (ma U5) nem maradt elég szerelvény a napi járműkiadás fedezésére. A megoldás az lett, hogy az 1924 és 1926 között a Kleinprofilnetzre épített A I motor- és pótkocsik közül 40 párt átalakítottak a Großprofilnetz kívánalmai szerint. Ez elektronikai oldalról az áramszedőpapucsok cseréje (felsőről alsó tapintásúra) és az elektronika polaritásának megfordítása (Kleinprofilnál a harmadik sín pozitív, Großprofilnál negatív táplálású) mellett a kocsik mindkét oldalára egy 180 mm széles toldat került, hogy ne lehessen a vonat és a peron közé beesni. A Kleinprofilnetz járművei 2300 mm, a Großprofilnetz járművei 2640 mm szélesek, így jelentős eltérésről beszélünk. Ezek az AIK (ejtsd: A-1-K) sorozatba sorolt átalakított járművek egészen 1968-ig rótták köreiket az E vonalon, majd a Nyugat-berlini D sorozatból vásárolt példányok vették át helyüket.

Bundesarchiv Bild 183-C0201-0002-001, Berlin, Alexanderplatz.jpg
Egy átalakított A I-vonat az Alexanderplatz állomáson 1964-ből.
Von Bundesarchiv, Bild 183-C0201-0002-001 / Brüggmann, Eva / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, Link

A modernkori virágtartók sokkal többek egy deszkánál, ezek már az ajtók alját is takarják. De miért van szükség ilyen hekkelésre? A probléma gyökere, hogy a Großprofilra 15 éve nem szereztek be új járművet és az F típus (1973-1994) sem tartható már fenn túl sokáig, bármennyi is álljon felújításra várva Lipcsében az IFTEC telepén. A 2021-től forgalomba állítani tervezett, legalább 264 kocsinyi (44 vonat) J sorozat sem tűnik túl nagy rendelésnek és még a gyártó sincs kiválasztva. Az okok között megemlíthető még az U5 vonal mentén megrendezett IGA 2017, de a legfrissebb adatok szerint 20%-al elmaradt a látogatószám a várttól. Az áthidaló megoldásnak szánt IK széria (Stadler Tango) kiszélesítése viszont semmiképpen sem lehet végleges megoldás, bár csak az U5 vonalon lehet közlekedtetni dupla IK-egységeket, máshol lelógnának a peronokról.

Az U5-ről felszabaduló F és H egységek elvileg egyszerűen áthelyezhetők lennének a többi vonalra, de az U5 meghosszabbítása és a Waisentunnel leromlott állapota miatt ez csak a közúti szállítással oldható meg egészen 2019 decemberéig. Viszont a folyamatosan növekvő lakosszám miatti utazási igényt is ki kellene tudni szolgálni, ami miatt évek óta napirenden van a csúcsidei 5 helyett 4 perces követés bevezetése, de ezt mindig megakadályozta a relatív és most már valós járműhiány.

Pénteken került leszállításra az első egység Friedrichsfelde járműtelepre. A képen a Wuhletal állomás melletti összekötő vágányon halad a szerelvény. (fotó: ÖPNV Online - Berlin und Brandenburg)

A 1027-es számú IK a Stadler Velten melletti próbapályáján, két nappal a kiszállítás előtt

A címképen az első két, 1025 és 1026 pályaszámú IK-egység látható az U2-es vonal Eberswalder Straße állomása előtt. Ezeken nincsenek virágtartók és várhatóan 2022 után ilyen lesz a többi IK is.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.