2017. 08. 02.

Pozsonyi motorkocsi

Intenzíven zajlanak a tárgyalások és a háttérben az előkészítő munka a magyar és a szlovák felek között a várhatóan a menetrendváltással újrainduló Rajka–Oroszvár–Pozsonyligetfalu határátmenet kapcsán. Ezúttal a határátmenetben szolgáló leendő járművet mutatta be a GYSEV a szlovák félnek.




Augusztus 1-je alighanem történelmi pillanat a Rajka és Pozsonyligetfalu közötti vasúti személyszállítás újraélesztésének folyamatában. E napon mutatta be ugyanis a GYSEV a ZSSK-nak és a ligetfalui állomás munkatársainak a határátmenetben decembertől közlekedő járművet. A GYSEV ugyanis a várhatóan kétórás ütemben közlekedő vonatokat az ÖBB-től beszerzett, a szlovák fél által is ismert Jenbacher-motorkocsikkal szolgálja majd ki. A szóló motorkocsi befogadóképessége 62 ülő utas, valamivel több, mint egy csuklós autóbuszé. Hogy megéri-e majd a járat üzemeltetése az a tarifális részletek ismerete nélkül nehezen jósolható meg, ráadásul a Jenbacherek étvágyát ismerve komoly erőfeszítéseket kell tenni majd az üzem rentábilissé tételére. Más megoldás viszont egyelőre nincs, a FLIRT-ek nem rendelkeznek megfelelő papírokkal, a Szilik pedig nyilvánvaló pazarlásnak tűnnének még 2-3 kocsival is, a körüljárás maceráiról nem is beszélve.
Mindenesetre kisebb járművet aligha találtak volna e célra – ráadásul nem kell bajlódni a szlovákiai engedélyekkel sem, hiszen az ÖBB a marcheggi határátmenetben rendszeresen járat ilyen járműveket Pozsonyba.
Érdemes arra még kitérni, hogy a GYSEV gyakorlatilag azóta  tárgyal a szlovák féllel a határátmenetben a forgalom újrafelvételéről, amióta a kezelésébe került a Hegyeshalom–Rajka vonalszakasz és így a rajkai határátmenet is.

Decembertől mindennapos látvány lesz majd az ÖBB Talentje mellett pihenő GYSEV-es motorkocsi. A dolog pikantériája, hogy jó eséllyel egykori ÖBB-s járműről lesz szó, ahogy a bemutatómenet során is: a 247 503-as motorkocsit 2011-ig az ÖBB-nél 5047 008-as számon tartották nyilván
(a képek forrása: ZSSK)
Felmerül persze a kérdés, hogy ha már a szóló dízelmotorkocsit sikerült kiadni, akkor miért „kormozzuk össze” a drótot, miért nem korszerű FLIRT vagy Talent motorvonatok járnak át majd Pozsonyba? A válasz viszonylag egyszerű, bár kevéssé ismert: a szlovák és a cseh vasútvonalakon számos olyan biztosítóberendezés van, amelyek sínáramköreit és egyéb berendezéseit megzavarhatják a korszerű hajtással rendelkező villamos járművek. Emiatt pedig a közlekedésüket értelemszerűen nem engedélyezi a hatóság. Ilyen jellegű probléma áll fenn a Rajka és Pozsonyligetfalu közé eső Oroszvár (Rusovce) állomáson is. Emiatt nem is volt rá mód, bár tervezték, hogy a MÁV-START 470-es sorozatú mozdonyai is megjelenjenek északi szomszédunknál, de miatt erősen korlátozott az is, hogy a 380-as sorozatú cseh gépek merre közlekedhetnek és merre nem. Mondhatná persze bárki, hogy jó, de Pozsonyligetfalura Taurussal is bejár az ÖBB – igen, ez igaz is, de az ÖBB által használt vágányok néhány kitérőtől eltekintve teljesen függetlenek a szlovák hálózattól, lényegüket tekintve „osztrák belföldként” nézhetünk a Kittsee felől érkező sínpárra.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. Érdekes, tudtommal Ligetfalu és Rajka között mindenféle jármű közlekedhet, lép be Rajkán Mrce 189 és Metrans 386 is. Ha ezek a nagyteljesítményű gépek járhatnak, akkor egy Flirt miért nem?

    VálaszTörlés
  2. Talán mert ciki de nincs más. Vajon miért közlekednek a 16-os vonalon és a frissen villamosított 17-s vonalon személyvonatok túlnyomó része Jenbacherrel?

    VálaszTörlés
  3. Nem lenne rentábilis megoldás, ha a GySEV Ventussal kiadott Sopronkeresztúr-Sopron-Ebenfurth-Bécs-Pozsonyligetfalu vonatait hosszabbítanák meg Hegyeshalomig vagy Mosonmagyaróvárig? Tudom, hogy ezek óránként közlekednek, de egy ügyes menetrendi megoldással talán minden másodikat vissza lehetne hozni hozzánk, nem?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, mert attól még a járműnek nincs szlovák papírja, hogy átjár Ligetfaluba (kétoldalú megállapodás szerint oda elég az osztrák papír Kittsee felől) és a magyar papír se nagyon van meg rá.

      Törlés
  4. Áh, ezt nem tudtam, de tényleg, fotón nézve látom, hogy a kocsiszekrény oldalán egyelőre csak az A (Ausztria) jelzés van fenn... :-( De csak ez az egyetlen probléma a megoldással?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.