2017. 09. 20.

Prágai EC-k: Irány a Nyugati!

Szépen lassan körvonalazódik a 2017/2018-as vasúti menetrend egyik legnagyobb változása: a Budapest és Pozsony, illetve Prága között közlekedő nemzetközi vonatok rendszerében komoly eltérések mutatkoznak – kérdés a változások minősége?





2017. december 10-én, vasárnap lép életbe a 2017/2018-as vasúti menetrend. Ennek egyik komoly változása lesz a RegionalBahn oldalain már több alkalommal is szóba hozott, a prágai vonatokat érintő átalakítás. Szerencsére a nemzetközi ellenállásnak sikerült megfúrnia Csépke András terveinek nagy részét: így elmarad a párkányi gépcsere és nem lesznek zónázó vonatok sem az EC-kből.
Cserében viszont sikerült áttolni a cseh partner egyik régi kívánságát: a vonatok menetidejének rövidítését. Erre azonban a teljes 70-es vonali ütem áttervezése nélkül csak úgy találtak lehetőséget a szakemberek, ha az EC-k a Keleti pályaudvar helyett a Nyugati pályaudvarra érkeznek és onnan is indulnak majd. A vonatok így az eddig megszokott (páratlan) óra 25 perces indulás helyett 41-kor indulnak majd, közel negyedórás nyereség ez az utasoknak. Érkezőben is hasonló nyereséggel számolhatunk, kérdés persze, hogy az átszálló utasok számára mennyi fog ebből elveszni, ha mondjuk a Nyugati és a Keleti pályaudvar között kell majd még tömegközlekedniük? Ugyancsak kérdéses, hogy a meglehetősen cipőkanállal beszorított EC-menetvonalak a gyakorlatban hogyan muzsikálnak majd a közel sem üzembiztos Nyugati pályaudvar térségében?

Eddig csak vágányzári menetrendek okán jártak a ČD 380-asai a Nyugatiban – decembertől naponta itt fordulnak meg a gépek a tervezett menetrend szerint

Ráadásul a cseh fél nyomására új márkanevet is kapnak a vonatok: az még nem tisztázott, hogy a jelenlegi nevek (Hungária, Jeszenszky János, stb.) mellett vagy helyett viselik-e a szerelvények a Metropolitan nevet, mindenesetre a MÁV-START által kiállított szerelvényeket kivéve a márkanév valóban egységes minőségű szolgáltatást kínál majd és ez főleg a cseh belföldi viszonylatban lesz komoly fegyvertény a ČD részéről, hiszen az új menetrendben versenytársként megjelenik majd kétóránként közlekedő vonataival Břeclav és Prága között a RegioJet is, kibővítve az eddigi versenyterületet, ami jobbára a Prága–Olomouc tengelyen volt értelmezhető. Azt csak halkan jegyezzük meg, hogy szerkesztőségünknek a „Metropolitan” vonatokról nem éppen a MÁV-START roncsderbije jut eszébe...
Alakulni látszik a Metropol EuroNight sorsa is: az biztos, hogy a Budapestről és Bécsből Berlinbe tartó kocsicsoport, azaz a vonat alapja megszűnik. A járat azonban megmarad és a hírek szerint a nappali EC-kkel szemben a végállomása is a Keleti pályaudvar marad: megcsonkítva, Budapest és Prága között. A lengyelországi vonatrészeket ugyancsak viszi majd a járat, ami Budapestről várhatóan a mostaninál valamivel később indul, Prágába pedig reggel 8 óra körül érkezik majd. Ez viszont azt eredményezi, hogy Prágában a reggel fél hetes berlini EC-t (ami 10:44-re érkezik Berlinbe) nem lehet majd elérni az éjszakai vonattal, csak a két órával későbbi EC 176-ost (Prága indul: 08:34), ami menetrend szerint 12:44-re van Berlinben. Összességében tehát a kényelmes éjszakai vonatozás több mint két órával hosszabbodik, ha Berlinbe utazunk – alternatívát és valóban jól használható alternatívát kínál majd a nappali és az éjszakai forgalomban is a müncheni átszállással tervezett utazás, hiszen a Berlin–Erfurt–Nürnberg nagysebességű tengely teljes üzembe helyezése megtörténik a menetrendváltásra, az ICE-járatok a bajor és a szövetségi főváros között négy óra körüli menetidővel közlekednek majd.
Megjegyzendő: a Metropol berlini ágáról kikerülő, a MÁV-START által adott kocsik közül a bérelt fekvőhelyes kocsik a lengyelországi részbe kerülnek majd át. A bécsi vonatrész kapcsán úgy tudni, hogy az ÖBB bejelentkezett ugyan, de a 2017/2018-as évadban biztos, hogy nem indítják be a Prágán át közlekedő járatot – kérdés, hogy a következő évadban erre vagy éppen Németország felé érik-e el inkább Berlint?
Egyelőre nincs információ Csépke András másik agymenése, a Railjet-vonatok belföldi forgalomból való kizárása kapcsán. De mivel ez tisztán belföldi kérdés, így még bőven változhat bármi a témában a menetrendváltásig hátralévő időszakban, illetve a menetrend kötelező publikálásáig hátralévő időszakban, hiszen a törvényi előírásoknak megfelelően november 10-éig közzé kell tenni az új menetrendet – a MÁV-START pedig, ismerve az elmúlt évek tendenciáját, véletlenül sem fogja előbb közzétenni a menetrendet, ahogy a társadalmi vitára sem hajlandó a vasúttársaság, szerintük az úgy jó, ahogy ők kitalálják.
Egyelőre a nyugati relációk kapcsán annyit lehet még tudni és több-kevesebb bizonyossággal állítani, hogy a Dacia EN ismét kap Budapest és Bécs között közlekedő stokkot – kérdés, hogy a bukaresti részt mennyi késésig kell majd bevárnia a járatnak? Ezen túlmenően pedig a Hortobágy EC a decemberi menetrendváltás helyett a PKP InterCity által kiállított szerelvény helyett a szlovák ZSSK szerelvényével közlekedik majd – a hírek szerint az étkezőkocsit is ideértve.

Halász Péter

19 megjegyzés:

  1. > valóban jól használható alternatívát kínál majd a nappali és az éjszakai forgalomban is a müncheni átszállással tervezett utazás

    Komolytalan felvetés. Senki sem fog átszállni, ami kiváló alkalom a lekésésre és a csomagok ottfelejtésére. Kimegy inkább Ferihegyre és repül közvetlenül Berlinbe, hiszen több légitársaság is versenyez az utas kegyeiért, fapados árakkal.

    Visszatérnek a 1970-es évek, amikor majdnem 24 óra volt a Bp. -> (Kelet)-Berlin menetidő vonattal és ezért inkább mindenki a nyomott áron elérhető Interflug-gal repült. Aki meg fél a repüléstől (van még olyan?) az majd flix-buszozik.

    Ha az EU / EGK hisz a környezet-védelemben és a vasút népszerűsítésében, akkor újra kellene alakítania a CIWL-t és hatalmi szóval átruházni rá az összes, kettőnél több országot érintő útvonalú vonatok jogait. A nemzeti vasúti társaságoknak kötelező lenne a 2010 óta megszüntetett / megrövidített nemzetközi vonataik kocsijait szabott áron felajánlani a CIWL-nek megvételre, illetve ha határt átlépő mozdonyos vonatot váltanak ki EMU/DMU-val, akkor is a kocsikat megvételre felajánlani - továbbá fix árú és prioritásos vontatási kötelezettséget rónának rájuk a CIWL-vonatokra vonatkozóan. Ezektől a lépésektől pár év alatt visszatérne az Agatha Christie-féle aranykor az európai távolsági személyvasútra. Persze a légiipar lobbi-ereje miatt ez csak álom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jogos a felvetés az átszállás kapcsán, a nemzetközi távolsági forgalmat ilyen formában egyre inkább csak a megszállíottak és az ázsiai turisták használják. Annyival viszont bonyolódik az egyenlet pont Berlin kapcsán, hogy az Air Berlin kiszállásával a légipiac is két irányba mehet - vagy lesz másik fapadossal tovább árverseny, vagy nő a maradók árazási potenciálja. A vasúti inkább ott bukta el ezt a viszonylatot szerintem, hogy míg a Metropolra lehetett egy darab SparSchienével menni végig nyomott áron, most az átszállás miatt majd jön a vonathoz kötött jeggyel járó lekésési rizikó, vagy helyett a szaftos árú viszonylatos normál jegy, amit ugye a kutya nem fog kifizetni.

      CIWL: ez egy szép utópia vasútbolondoknak, de a világ nem abba az irányba megy, hogy hatalmi szóval játékvonatot csináljon az EU. És adófizetőként én nem is szeretném, ha csinálna. Az éjszakai vonat egy döglött műfaj egy-két rétegpiactól eltekintve, ezzel szembe kell nézni, a vasutak pedig élénken reszelik maguk alatt is az ágat - nem kell ide semmiféle lobbierő a konkurenciától.

      Törlés
  2. Jó hírek. A prágai menetidőcsökkenés, és ha jól olvastam máshol a belföldi megállások kihagyása kiváló. Berlin teljesen mindegy, repülő 50 perc, ezt tényleg csak a megszállottak választják - ráadásul reggel 8:40-kor nemigen lehet még bemenni semmilyen szálláshelyre.

    Óriási dolog lenne a Railjetek kivonása a belföldi forgalomból, ez a vonat ugyanis nem erre való.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Railjet kivonása a belföldi körből: hogy mennyire óriási ötlet, arról a mosonmagyaróvári utasokat kellene megkérdezned.
      Nem az a kérdés, hogy "mire való" a Jeti. Ha lenne elég kocsi pl. a kis-EC vonatokon, nyáron erősíteni lehetne a Jetiket, és úgy egyáltalán, az érintett vasutak részéről kapna törődést ez a viszonylat, simán elférnének ott a belföldi utasok is. Csak mindig egyszerűbb berántani a fűnyírót, oszt' pá.

      Törlés
    2. Én már a Győrben való megállítást sem helyeseltem anno, de még elfogadható volt, mert megyeszékhely, túl a személyvonattal kényelmesen kiszolgálható távolságon. De olyan, magyar viszonylatban is kisvárosnak számító hely, min Mosonmagyaróvár? Minek állítunk meg egy nemzetközi vonatot egy 30 ezres kisvárosban? Ez legalább olyan beteg dolog, mint pl. a miskolci IC-k megállítása olyan "megalopoliszokban" (irónia alert!!), mint Kál-Kápolna meg Füzesabony. Ha végignézzük a Railjet útvonalát, csupa 100 ezren felüli nagyvárosokban áll meg + St. Pölkten, de az legalább egy vasúti csomópont, na de Mosonmagyaróvár? Vagy Tatabánya, ahonnan a Railjet összesen 7 perccel gyorsabb a személynél?
      Az ilyen, nagy távolságú gyorsvonatoknak nem feladata a városkák kiszolgálása.

      Törlés
    3. Nagyon egyet tudok érteni a Jetik kizárásával a belföldi forgalomból! Nemzetközi utassal is épp eléggé tele van, nem hiányoznak még a belföldiek is. Móváriak szívnak, de majd átszállnak Győrben a személyről az IC-re...győriek meg amúgy is tudnak óránként utazni. Mondjuk az IC-ken is katasztrófális tömeg van a 3 kocsiban, az is undorító.

      Törlés
    4. OK, de jobban adsz belföldi kapacitást az IC-kre? A mai szolgáltatási szerkezet pont nem alkalmas erre sajnos.

      Törlés
    5. Igen, ez az 1-es vonali IC kérdés nagy probléma! talán ha a GySEV régi kocsijait is újra bele soroznánk a vonatokba. Menetidő elbírná!

      Törlés
  3. Igaz ami igaz. Amilyen botrányos tömegjelenetek zajlanak a RailJet vonatokon, valóban megfontolandó. Mert a belföldi utasok miatt a nemzetközi utasok sem tudnak a helyükre ülni, állandóak a balhék, én már nem is utazom velük! A belföldi forgalomra itt jobb lenne a belföldi IC-k sűrítése! Jaa, hogy nincs kocsi?? Akkor csinálunk elvtársak!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A bécsi viszonylaton az a fő gond, hogy egyáltalán nem tudnak adaptálódni a vasutak az utasforgalmi csúcsokhoz. A kis-EC-k a nyári turistaszezon közepén pont ugyanazzal a 3 másodosztályú kocsis stokkal járnak, mint novemberben. Az Avalával (345) rendszeresen megyek, ott például nyáron tényleg talponállás volt, míg múlt héten egyedül voltam a fülkében Bécstől Pestig. Ahogy fentebb is írtam, nem érdemes kiönteni a vízzel együtt a gyereket is - a csúcsidőszakokat (napon és éven belül is) kellene menedzselni, nem egész évben letiltani a belföldi utasokat a nemzetközi vonatokról.

      A vita egyébként nem is arról szól a háttérben, hogy kinek van hely ezeken a vonatokon. Az FC Kisvárda valamelyik szombati meccsén a két illetékes vezető lefocizta egymással a kilövési engedélyt a nemzetközi forgalomra, nagyjából ennyi az ügy. Az ÖBB viheti a Railjeteket piaci alapon, ha akarja, de nem rendelik meg a belföldi részen közszolgáltatásként, ennyi az üzenet.

      Törlés
    2. Múlt hét pénteken a 13:56-os RJ-re egyáltalán nem volt már jegy az indulás előtt 40 perccel.
      A következő IC a 14:10-es belföldi, ami Budapesten teljesen megtelt, tehát az is telt házzal ment Győr felé.

      Kérdés, amikor ennyire nincsen kocsija a MÁV-nak, és láthatóan az igényeket sem tudják kielégíteni a RJ kocsik segítségével sem, akkor jó ötlet a belföldi forgalomból kivonni az osztrák kocsikat?

      Az pedig különös pikantériája a dolgoknak, hogy a MÁV mennyire nem akar 5-600 Ft-al többet legombolni az utasról.

      Szombaton jöttem haza Győrből Railjet-el, pénztéros mondja, hogy csak a 2. osztályra van jegy, mondom oké, akkor kérek egyet.

      Megérkezik a vonat, az első osztályú kocsikon összesen talán volt három utas!!!

      Ennyit arról, ha az ember első osztályon szeretne utazni, és hajlandó lenne fizetni is érte, a MÁv valamiért ebben is megakadályozza.

      Törlés
  4. Annak örülök, hogy Csépke úr ámokfutását megfúrták. Sajnos azonban belföldön marásnak az elvetemült ötletei.Kicsit olyan ez mint az andorrai vereség előtt: azt gondoltuk rosszabb nem lesz a helyzet, de tévedtünk.Újabb és újabb vezetők kerülnek az élre, de mindegyik csak a saját (rossz) ötletet dobja be ahelyett, hogy minket utasokat kérdezne. Nyugatabbra már rájöttek erre, hogy a tapasztalt utasok jó segítség, remélem valakinek eszébe jut, hogy ezt érdemes "majmolni".

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez így jogos - de mivel elégítenéd ki a belföldi igényeket? Ne felejtsd el, az átszállásmentes budapesti kapcsoolat sok helyen választásokat dönt el (és 2018-ban ugye mi lesz...?), ráadásul az IC-kocsik kapacitása korlátos (niiiincs kocsiiii, by Csépke András). Tényleg kíváncsi vagyok, mert érdekel, sőt, könnyen lehet, hogy megírjuk cikkben is a javaslatokat és szakértőkkel megvizsgáljuk őket.

      Törlés
  5. Egy – eddig még nem említett – adalékot tárgyalnék a téma kapcsán, külön kitérve itt a vasút vs. repcsi témára. Na jó, kettő lesz belőle.

    1.) Legyen a fontosabb az első; még ha Trump Elnök Úr nem is hiszi, a klímaváltozás sajnos valós. A légkörbe juttatott szén-dioxid mennyiségéhez nagyban hozzájárulnak az utasszállító és egyéb repülőgépek, ezen felül a légiforgalom esetén a további égéstermékek sem szűrhetők ki olyan könnyen, mint egy földi üzem esetén. Továbbá ezek a közlekedési eszközök közvetlenül a sztratoszféra-troposzféra határán eregetik a fosszilis energiahordozók elégetéséből származó vegyületeket, ami szintén nem igazán optimális. Sajnos nem értem, hogy piaci alapon hogy tud ennyire és ennyivel olcsóbb lenni a repülés, illetve tisztában vagyok a vasúti szolgáltatások túlárazásával, de az belátható, hogy piaci alapon egy ideig nem lesz változás. A környezetvédelmi kérdéskör ellenben előbb-utóbb lépéskényszert fog eredményezni, ahonnan nem orrhossznyi előnnyel jön ki majd a vasút, hanem kicsit nagyobb lesz a differencia. Végeredményben egy szigorú EU-s környezetvédelmi szabályozás azonban elhozhatja a távolsági vasúti személyszállítás reneszánszát, akkor talán még a leszármazottaink sem fulladnak bele a kipufogógázba / megemelkedett világóceánba (a szimpatikus rész aláhúzható).

    2.) A másik szempont pedig a repülés bonyolultsága. A versenyképes árú fapados járatokra nagyon korán kell jegyet váltani, az utazás előtt egy héttel szinte lehetetlen egy frekventált járatra olcsón beszerezni. Vasúton azért már nem ennyire, azonban a vasúti árak alapból jóval magasabban indulnak. A fapados, olcsó járatok viszont rendszerint hajnalban vagy késő este indulnak, a városok szélén levő repülőterekhez eljutás az időpont miatt is nehezebb, további költséget jelent. Időveszteség a beszállítás és a biztonsági ellenőrzés is. Amekkora csomagot a vonat (de facto) felár nélkül elvisz (hatalmas, alig elbírható gurulós bőrönd, néha utasonként kettő is), azt fapadoson jelentős felárral lehet csak feladni. Jelentősen magasabb esély van repülés esetén arra, hogy biztonsági incidens, elhúzódó ellenőrzés miatt lekésse valaki a járatot, ami senkit nem hat meg. A járat sokszor szintén meglehetősen kedvezőtlen időpontban érkezik, ezután még a csomagokra is várni kell, és a reptérről a belvárosba jutás is további macera, költség, időveszteség. A lehetetlen időpontok miatt a pihenés is jóval nehezebben oldható meg, fáradt, kialvatlan, ingerült a potenciális érkező utas. Aki nem utazik túl gyakran, annak egyáltalán nem rossz alternatíva az éjjeli vonat, sem időben, sem indulási/érkezési hely, sem pihenési lehetőség tekintetében.

    Anno beszélgettem a Metropolon Berlinből Budapestre kéthetente ingázó vendégmunkással. Ő azt mondta, számára még költségben is jobban megéri a vonat, mert a bevásárolt holmikat is elhozza (amit a magasabb bérek ellenére sokszor olcsóbban vehet meg Németországban, mint itthon). A nettó idő tekintetében neki ugyanakkora a veszteség, mert elindul este, alszik a vonaton és reggel megérkezik, vagy alszik Berlinben, elindul hajnalban és reggel megérkezik. A vonatjegyet elég jóval később megvennie (könnyebben tervezhető), és az általa vásárolt vonatjeggyel az utazás is jóval rugalmasabb, tehát módosítható időpont, stb. Végeredményben megint csak jobban tervezhető.

    Mindezek, és az, hogy a Metropol a hírek szerint piaci alapon is megérte a MÁV-START-nak, számomra nem azt mutatják, hogy temetni kellene a vasúti éjjeli távolsági nemzetközi személyszállítást, csupán azt, hogy az itthoni cég itthoni (és alkalmatlan) vezetői nem képesek korrekt döntéseket hozni.

    VálaszTörlés
  6. "Metropol...valamivel később indul, Prágába pedig reggel 8 óra körül érkezik..."
    A szlovák menetrend tervezet szerint viszont korábban érkezik Pozsonyban illetve Břeclavban, Berlin is szerepel még. (?)
    http://www.slovakrail.sk/fileadmin/Dokumenty2/gvd_17_18/kcp_110_112_113.pdf
    https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,8314336,8314400

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mert amikor a szlovák tervezet készült, még úgy volt, hogy... De ugye Csépke elvtársnak gyorsan kellett eredmény.

      Törlés
  7. Hogy lehetne leváltatni Csépke Andrást? Ennyire vak inkompetens, kártékony vezetőke nem volt még a Startnak.

    VálaszTörlés
  8. Bezsúfolni a közel sem üzembiztos Nyugatiba...A Keleti nem,Délinek együtt van annyi vonata,de azért csak beerőltetik.Igaz,hogy a pályaudvar ennek a forgalomnak a töredékére lett megtervezve,de csakazértis...Erre mondják máséval verni a csalánt!

    VálaszTörlés
  9. Hát a Metropol, mint munkahely sajnálom, mivel dolgoztam rajta. De mint vonat...hát undorító! A Szlovák, Cseh szakaszon a tolvajok, az utazóközönség, mind kiábrándító. Tulajdonképpen, már régen úgy kellett volna Berlinbe vonatoznunk, hogy Bécs-Passau útirányon át. Prágát meg nagy ívben elkerülni. A Csehek meg ha akarnak, csináljanak Prága-Bp. éjszakai vonatot.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.