2017. 10. 16.

Megérkezett az első kocsiszekrény

Szolnok és Berlin között egy új kapcsolat létesült, bár ez erősen érdekkapcsolat és korlátozott időtartamú is. Az új jármű-generáció hosszas tesztelés után öltött testet, a folyamatba a leendő felhasználókat is bevonták, így a valós igényekre szabott vonatok állnak majd szolgálatba.



Szombaton érkezett meg a Stadler Pankow-i gyárába az S8, S41, S42, S46 és S47 vonalak alkotta Ring/Südost részhálózatra vásárolt motorvonatok első eleme. A mechanikus részekért felelős Stadler és az elektromos részekért felelős Siemens közös munkájaként készülő 483-as (Viertelzug, két kocsi) és 484-es (Halbzug, négy kocsi) sorozatú motorvonatok kocsiszekrényeit a Stadler szolnoki üzeme készíti, ami érdekes színfolt az üzem életében, hiszen jelentősen eltér a sorozatban gyártott FLIRT járművázaktól.

Az új sorozat a 90 éve megszokott vonathosszokhoz igazodik méretben, a maketten végzett tesztek eredményeként a szélvédő alá is kerül majd a rubinvörös festékből és elsőként itt élvezhetik majd az utasok a légkondicionáló hatását. Érdekességként megemlítendő, hogy a 481/482-es sorozat hibáiból tanulva a 483-as és 484-es sorozat a hagyományos légnyomásos és elektrodinamikus féken felül mágneses sínféket is kap majd. Az összesen akár 690 Viertelzugra kötött keretszerződés első lehívásában 106 vonat szerepel: 21 Viertelzug (483 001–483 021) és 85 Halbzug (484 001–484 085). A szabályozási környezet változása miatt a 480-as és 481/482-es sorozatnál megszokottól eltérően az új motorvonatok kocsiszekrényei nem kapnak önálló pályaszámokat, hanem A, B, C és D betűk jelölik majd őket, ugyanis nem közlekednek majd országos nyilvános pályahálózaton. Szintén a szabványok változása miatt inthetünk búcsút az 1979-ben bevezetett, az ajtók záródására figyelmeztető dallamnak, ami a berlini S-Bahn egyik legmeghatározóbb jellemzőjévé vált: a Paul Kalkbrenner nevével fémjelzett Berlin Calling című filmben is szerepet kapott.

Az ajtók környezetében a jövőben hallható hangok: engedélyezett, nyíló és záródó ajtók

A képeken egy vezetőállásos kocsi látható, ami a tervek szerint egy Halbzug része lesz
(fotók: Katrin Block / DB AG)

A 900 millió euró összegű szerződés nem csak a járműveket, hanem Grünau műhely szükséges átalakítását is magában foglalja. A tervek szerint fél évet igénybe vevő készre szerelés után az élesztés és az első próbák Veltenben kezdődnek majd és már csak az EBA illetékesein múlik majd az első 10 rövid és hosszú egység 2021 januári üzemkezdete az S47-es vonalon. A teljes széria 2023 végére kell elkészüljön és forgalomba álljon. A szombaton tartott nyílt napon az érdeklődők az 1996 óta itt gyártott típusok – Regio-Shuttle RS1, Variobahn, Tango, FLIRT és KISS – mellett az újdonságot is megtekinthették.


Adorján Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.