2017. 10. 10.

Stralau, Tunnelstraße

A német fővárosban vannak a közlekedésbarátok számára érdekes, ám egészen rejtett helyszínek is. Ezek egyike a stralaui félszigeten fekvő Tunnelstraße és az ottani buszvégállomás. De mi köze az alagútnak az utcához, ha ott amúgy nincs is ilyen építmény?






A fenti kérdést talán rövidre is zárhatjuk azzal, hogy ma már valóban nem látszik, de létezett a stralaui Tunnelstraßénál alagút, erre utal a közterület neve is. Ám a II. Világháborúban is már csak óvóhelynek használt építményt később felhagyták, a nyomait pedig a felszínről 1968-ra végleg eltüntették. A RegionalBahn oldalán magunk is foglalkoztunk az alagút történetével korábban, ide kattintva olvasható a teljes sztori.

A 104-es viszonylat két kocsija is belefért egy képbe. Az elől álló jármű egy régi autóbusz stilizált sziluettjével a nosztalgiabuszok nagy részét üzemeltető Traditionsbus Berlin e.V.-nak csinál hírverést. A nagykockakővel burkolt forduló minden időben különleges hangulattal bír – a háttérben már a Spree víztükre látszik

Mióta megszűnt a villamosközlekedés, azóta a térség, a stralaui félsziget tömegközlekedését az autóbuszok vették át. A volt Kelet-Berlinben fekvő végállomáson ma már nyoma sincs az NDK-nak, hangulatos folyóparti liget és kis házak szegélyezik az utat. A BVG jelenleg két autóbusz-járatot is közlekedtet erre: a 347-es viszonylat az Ostbahnhoftól indul és feltárja Freidrichshain egy részét, valamint a Warschauer Straße körüli bulinegyedet is érinti. Az Ostkreuz mellett elhaladva fordul be a buszjárat a stralaui félszigetre, itt pedig a főútról letérve szolgálja ki a helyiek igényeit is. A másik viszonylat a 104-es, amely monstre hosszúságával egyike a leghosszabb viszonylatoknak Berlinben: a Neu-Westend felől érkező járat feltárja a nyugati városrész több negyedét, elhalad a tempelhofi reptér mellett, megismerkedhetünk a fedélzetről Neukölln színes világával is. A 73-75 perces meghirdetett menetidőbe ez is belefér. A több betétjárattal is rendelkező viszonylat alapjáratai 20 percenként indulva futják le a teljes vonalhosszt.

A 347-es viszonylaton szóló Mercedes-Benz Citarók járnak – többre nem is nagyon van igény, a járat utasforgalma viszonylag csekély. Az írásunkhoz használt felvételek kereken hat évvel ezelőtt, 2011. október 10-én készültek
(fotók: Halász Péter)

A 347-es vonalon a BVG szóló, egyszintes buszokat járat, míg a 104-esen emeletes kocsik közlekednek. A felső szinten előre leülve valóban kellemes látvány végigbuszozni a városon, annak látványos, de közel sem központi fekvésű, a turisták által kevéssé ismert részeit is láthatjuk.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.