2017. 12. 20.

Villanybuszokat vesz a BVG

Tisztán elektromos meghajtású autóbuszokba fekteti a pénzét a Berliner Verkehrsbetriebe, a közbeszerzést a két éves tesztüzem során szerzett tapasztalatok alapján már ki is írták. A tapasztalatok vegyes képet mutatnak, de a  hibákat csak a fejlesztésekkel lehet kiküszöbölni. A részletes beszerzési kiírás akár az érdeklődők számára is hozzáférhető, még csak nagyon keresni sem kell.


Hétfői közleményében tudatta a Berliner Verkehrsbetriebe, hogy a felügyelőbizottság döntése után immár hivatalosan is megindulhat a tisztán elektromos üzemű autóbuszok beszerzése. Ha a 2016 augusztusában aláírt szándéknyilatkozatot és az azóta ehhez csatlakozott városokat nézzük, akkor ideje is volt. Első nekifutásra 30 szóló és 15 csuklós autóbusz csatlakozhat a flottához. A nyertes pályázónak – aki a november 2-án indult két éves időtartamú előminősítési rendszerben a legjobb ajánlatot adja – a járművek szállítását 2018-ban kell megkezdenie és az első csuklósnak 2019-ben meg kell érkeznie. Külön kitétel a szériagyártásba vett modell, hiszen az elmúlt három évben teljesített nyolc legnagyobb darabszámú szerződést is meg kell adni referenciaként a pályázatban. A járműveknek a hatályos nemzeti és nemzetközi szabványokon és előírásokon felül a megrendelő néhol érdekes elvárásainak is meg kell felelnie. Az úgynevezett VDV-vezetőtérbe be kell építeni a hasznos akkumulátorkapacitás, a fogyasztás/töltés állapotának skálázott jelzését és az atipikus energiafogyasztásra illetve a csökkentett teljesítményre is figyelmeztetni kell a járművezetőt valamilyen vizuális formában.

A szóló járművek alap specifikációja a következő elemekből áll:
  • 12 méter ± 2 % járműhossz
  • bal oldalon egy minimum 750 mm × 2.000 mm méretű többcélú tér
  • alacsony padlószintű vagy alacsony belépésű kialakítás
  • legalább 28 ülőhely és 4 fő/m2 utasterheléssel legalább 65 fő férőhely 
  • elektromos üzemű hűtés és szellőztetés, hagyományos tüzelőanyagú kiegészítő fűtés
A csuklós járművek alap specifikációja a következő elemekből áll:
  • maximálisan 18,75 méter járműhossz
  • bal oldalon egy minimum 750 mm × 2.000 mm méretű többcélú tér, jobb oldalon egy minimum 750 mm × 1.300 mm méretű többcélú tér
  • alacsony padlószintű kialakítás
  • legalább 41 ülőhely és 4 fő/m2 utasterheléssel legalább 99 fő férőhely
  • elektromos üzemű hűtés és szellőztetés, hagyományos tüzelőanyagú kiegészítő fűtés
Ezeken felül elvárt, de akár később is teljesíthető feltételeket is támasztanak a beszerzendő járművekkel szemben, amivel a versenyt kívánják élénkíteni. Ilyen feltételek a telephelyi töltéssel megtehető 180 km hatótáv, a járművel kommunikáló Combo-2 típusú csatlakozóval (≥500 V, 200 A) megvalósított egyenáramú töltés, az első tengelynél mindkét oldalon elhelyezett töltőcsatlakozó, elektromos üzemű fűtés és a vonali töltés lehetősége. A garanciális időtartamban elvégzendő vizsgálatokat és javításokat a BVG a műhelyeinek terheltségétől függően a saját vagy az ajánlattevők városhatártól legfeljebb 15 kilométerre lévő szervizbázisán kívánja elvégezni és ehhez 24 órás műszaki segélyszolgálatot is megkövetel a kiírás. A beszerzéshez az EU által biztosított forrásokat nem fognak felhasználni.

A négy 2015-ös gyártású Solaris Urbino 12 electric a Bombardier PRIMOVE töltőrendszerével tölti magát a 204-es vonal két végállomásán, a garázsban viszont hagyományos kábeles kapcsolattal érkeznek az elektronok.

Hasonló megjelenítést vár el a BVG a gyártóktól, hogy a dízelen szocializálódott járművezetők könnyebben sajátíthassák el a takarékos járművezetést. A képen éppen vezeték nélkül töltődik a tesztbusz.

Az új technikák és technológiák meghonosítása mellett folyamatban van egy több részből álló hagyományos üzemanyaggal üzemelő járműbeszerzés is, hiszen a többi jármű sem lesz fiatalabb és az átmeneti időszakban sem hagyható az út szélén az utas. Ebben a lassan egy éve indult hasonló felépítésű előminősítési eljárásban hagyományos egyszintű szóló és csuklós buszok mellett emeletes járműveket kívánnak beszerezni, eredményről viszont eddig nem hallottunk.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.