2018. 01. 31.

Fejlesztés kínai segítséggel

A jövőben kínai segítséggel újulhat meg a Boszniai Szerb Köztársaság vasúthálózata. A ŽRS és a China Shandong International Economic & Technical Co-operation Group nevű formáció még 2017 végén Budapesten állapodott meg arról, hogy távol-keleti közreműködéssel kerülhet sor első körben majd száz kilométernyi vasút felújítására.



Még 2017-ben a kínai kormányfő magyarországi látogatásakor állapodtak meg arról boszniai szerb és kínai döntéshozók, hogy a ŽRS Banja Luka és Novi Grad közötti, valamint a horvát határon át egészen Dobrlijnig vezető vasútvonalait felújítják.
A 241 millió euró értékű beruházás keretében a jelenlegi 70-ről 120 km/h-ra emelik a pályasebességet, korszerűsítenek vagy kiváltanak kilencven szintbeni közút-vasút kereszteződést és 25 kV 50 Hz-es váltóárammal táplált felsővezetéket is építenek a vonal mentén, ahol a ŽRS teherforgalmának mintegy 60%-a zajlik jelenleg is. Eközbnn a helyi sajtó úgy tudja, hogy a kínai fél érdeklődik egy új, mintegy ötven kilométer hosszú vasútvonal építése iránt is Vareš és Banovići között. A vasútvonal megépítésével jelentően lerövidülhetne a Szarajevó és Tuzla közötti távolság is, hiszen jelenleg a két város között csak komoly kerülővel lehet vasúton szállítani.

Mindeközben, még december elején a Világbank egy 51,3 millió eurós hitelkeretet szavazott meg, amelynek segítségével a ŽRS szintén fejlesztéseket vehet napirendre, ezzel növelve az üzemeltetési hatékonyságot és a pénzügyi stabilitását. A hitel 32 éves futamidejű. A világbanki program három fő összetevővel bír: első körben a ŽRS gazdasági rendbetételét segítik, azzal, hogy a szerb entitás kormányával közösen rendezik a vasúttársaság kintlévőségeit, illetve az állam átvállalja azokat. A második nagy terület a személyzeti kérdések rendezése, az alkalmazottak létszámának optimalizálása, a képzés és a munkavégzés hatékonyságának növelése. A harmadik pillér pedig a szervezeti átalakítás, aminek eredményeként megvalósulhat a teher- és személyszállítás külön működtetése, miközben a pályavasutat elválasztják a vállalkozó vasúttól. Ennek eredményeként az új szervezetek hatékonyabban működhetnek, könnyebben kaphatnak támogatást és hitelt, mint a jelenlegi, gazdaságilag nem éppen megfelelően dolgozó vasúttársaság.
Kína nem mellesleg komoly aktivitást mutat a balkáni térségben, ennek egyik oka, hogy a görögországi Pireusz kikötőjét többségében a China Ocean Shipping (Group) Company, a COSCO birtokolja. A balkáni vasúti hálózat pedig nagyon jó rá- és elhordó szereppel bírhat, a távol-keleti kereskedelem tekintetében jelentős versenytársa lehet más európai kikötőknek, ráadásul Pireusz „házon belüli” létesítménynek számít, így a kínai állam növelheti szerepét az európai gazdaságban, függetlenül attól, hogy az EU-s vagy azon kívüli országokról van szó. Éppen ezért is érdekelt a kínai fél a Budapest és Belgrád közötti vasúti korridor kiépítésében, amelynek kézzelfogható elemei egyelőre csak a szerb oldalon láthatók.

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. "A balkáni vasúti hálózat pedig nagyon jó rá- és elhordó szereppel bírhat..." - Athéntól Belgrádig (a felújítandó szakasz kezdetéig) Mordoron keresztül vajon mennyi most a tranzitidő, illetve elméletben, a teljes Athén - Bp. viszonylat felújítása esetén versenyképessé válhat-e az efféle áruszállítás pl. Hamburggal szemben?

    https://www.forbes.com/sites/salvatorebabones/2017/12/28/the-new-eurasian-land-bridge-linking-china-and-europe-makes-no-economic-sense-so-why-build-it/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos az a helyzet, hogy igen: hiszen ha csak azt nézed, hogy házon belül marad a dolog, már megérte.

      Törlés
    2. > the-new-eurasian-land-bridge-linking-china-and-europe-makes-no-economic-sense-so-why-build-it

      Lehetnek bizonyos fajta árúk, amiknek a végig kínai és orosz kézen lévő "transszib" vasúton való hurcolása Pekingtől Berlinig és vissza jobb ötlet, mint hajóra rakni. Hajókra ugyanis éjszaka fel tudnak mászni az "ürgebőrbe öltözött békaemberek" ezt-az ellopni, vírust telepíteni bele, így pl. nagyon csúcstechnikát és haditechnikát nem szerencsés hajón szállítani. (Sok katonai technika viszont túl nehéz a legnagyobb szállító repülőkhöz is.) Vasútnál ellenben 50 méterenként odaállít egy kiskatonát, mint mikor a kádár vonatozott és meg van oldva. Ez az újrakezdődő RUS + CHN + EU <-> USA + UK + IL hidegháborúban nagyon nem mellékes kérdés!

      Törlés
  2. Szuez-2 jelentősen növeli a Földközi tengeri kikötők értékét.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.