2018. 01. 05.

Hétvégi gyors – 2017. december 23.-2018. január 5.

Prágában újra szerződött a PID a KŽC-vel. Tehén tartotta fel az ICE-t. Hatékonyak a beszállítósegédek. A németeknél óriási mozdonyvezető-hiány van, de képzés nincs. Izrael újabb emeletes kocsikat rendelt a Bombardiertől. A 2018-as év első hírösszefoglalójában erről is olvashatnak más mellett.


Tíz évig marad a KŽC


Prága | Csehország – Tíz évre szóló közszolgáltatási szerződést kötött a Pražská integrovaná doprava és a KŽC Doprava. A magánvasút üzemelteti a tavasztól őszig közlekedő nosztalgiavonatok, a Pražský motoráček mellett az S34-es viszonylatot is a prágai elővárosban, amelynek vonatai a Masarykovo pályaudvar, Vysočany, Satalice, Kbely és Čakovice között óránként közlekednek. A járatot jellemzően egy szóló, nosztalgia-jellegű Studenka-motorkocsi szolgálja ki. A jelenlegi szerződés szerint a PID kilométerenként 76 koronáért rendeli meg a szolgáltatást a magánvasúttól, az új kontraktus szerint pedig 99,76 koronát kap a vasúttársaság – ez éves szinten 25,79 millió koronát jelent.

A KŽC motorvonata Prágában – a retro Studenka hamarosan búcsúzik, az új közszolgáltatási szerződés szerint alacsonypadlós járműveket kell szolgálatba állítania a vasúttársaságnak
(fotó: Mellár Marcell)

A mostani közszolgáltatási szerződés elvárja, hogy öt éven belül akadálymentes, alacsonypadlós járművek közlekedjenek a viszonylaton, ez a KŽC számára némi gondot okoz, de megoldható problémának tűnik, mert már felvették a kapcsolatot a ZOS Zvolen nevű céggel, akik többek között a Studenka-motorkocsik átépítésével is foglalkoztak és napirenden van egy részben alacsonypadlós, csuklós motorkocsi beszerzése, a tervek szerint az eredmény a szlovák Hangyához hasonló jármű lesz majd. Filip Drápal, a PID szóvivője szerint 2019-től már forgalomba is állhatnak az ígéretek szerint az új motorkocsik és az eddigi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy megéri a KŽC-vel együttműködni, mert pontosan betartja a közszolgáltatási szerződésben foglaltakat.


Tehén miatt késett az ICE


Bühl | Németország – Egy vágóhídról megszökött tehén akadályozta a vasúti közlekedést a Karlsruhe és Bázel közötti vasútvonalon. Az állat úgy döntött, hogy január 2-án reggel lép le a vágóhídról és a vasúti vágányok kiváló menedékhelyet nyújtanak számára. A meglehetősen szokatlan akadály elhárításához a DB AG egy vadászt hívott végül segítségül, aki kilőtte a Rajna-völgyi vasút forgalmát akadályozó négylábút.
Az eset következtében 14 vonat összesen 320 percet késett, három vonatot terelve közlekedtettek – közölte a vasút felügyeletét ellátó szövetségi rendőrség.


Beváltak a beszállítósegédek


Frankfurt am Main | Németország – Három hónap kísérletezés után véglegesíti a DB Regio Frankfurt am Main Hauptbahnhof (Tief) állomáson a reggeli és délutáni csúcsidőben szolgálatot teljesítő beszállítósegédeket az S-Bahnnál. A munkatársak fő feladata az utasok elosztása a peron teljes hosszán és az ajtók záródásának biztosítása, hiszen óránként akár 48 vonatot is időben kell elindítani. A sikeres teszt után egy újabb csapat dolgozik majd felváltva a Hauptwache és a Konstablerwache állomásokon, amik a belváros közepén fekszenek.

Az Einstiegslotse néven bevezetett munkakör leginkább a juhászkutyáéra hasonlít
(fotó: © Andreas Varnhorn / DB AG)


Alkoholtilalom a vonatokon


Hannover | Németország – Január 1. óta tilos az alkoholos italok fogyasztása illetve nyitott üvegben történő szállítása Alsó-Szászország és Bréma tartományok alapáras regionális járatain. A lépést a megrendelőszervezetek és az utasok kérésére vezették be, így növelve a biztonságérzetet és a járművek tisztaságát. Márciustól a tilalmat megszegők 40 eurós büntetésre számíthatnak.


Dekriminalizálnák a jegy nélkül utazást?


Berlin | Németország – Még ősszel vetette föl NRW igazságügyi minisztere, hogy meg kéne változtatni a Büntető Törvénykönyvet, amely jelenleg szolgáltatás elcsalása néven bűncselekményként kezeli a bliccelést. Az új besorolás szerint szabálysértés lenne és csak a visszaesők számára maradna bűncselekmény. Ezt az ötletet melegítette föl a napokban a Bírók Szövetsége, akik szerint tavaly csak Berlinben 40 ezer ilyen ügyet kellett vizsgáljanak. Véleményük szerint a szabályozás túlhaladottságát mutatja az is, hogy általában csak a két éven belül legalább háromszor vétkezőket jelentik fel a közlekedési szolgáltatók, tehát de facto már most is az ötlet szerint működik a büntetés. Az érvek között szerepel, hogy egy napnyi elzárás – amit általában a bírság megfizetése helyett választanak az érintettek – 131 eurójába kerül az adófizetőknek, a pótdíj viszont csak 60 euró. A diskurzust tüzeli, hogy az ünnepek alatt négyen megszöktek, öten pedig nem tértek vissza időben a többnyire kisebb bűncselekményeket elkövetők számára fenntartott berlini Plötzensee börtönbe – minden harmadik fogvatartott jegy nélküli utazás miatt került ide.


Hivatalosan is költözhet Altona


Hamburg | Németország – Jól indult az év a DB-nek: megkapta az építési engedélyt az Altona Nord néven futó projekt, így nyáron megkezdődhetnek az első munkálatok a mai Hamburg-Altona fejállomás területén. A mostani S-Bahn-alagút megmarad, a vágányok helyén pedig 1900 lakás épül majd. A jelenlegi tervek szerint 2023-ra elkészülő új Diebsteich állomásról már korábban írtunk.


Óriási mozdonyvezető-hiánnyal küzdenek a vasúttársaságok


Berlin | Németország – Még mindig komoly mozdonyvezető-hiánnyal küzd a Deutsche Bahn, de számos magánvasút is. Az egyik reprezentatív szakszervezet, az Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG) szóvivője szerint a bérezés és a munka egyéb módon való megbecsülésének hiánya az, ami visszatartja a jelentkezőket. Az évvégi adatok szerint 912 mozdonyvezetői állás volt betöltetlen a különféle vasúttársaságoknál és mindösszesen 257 regisztrált, munkanélküli mozdonyvezetőről tudnak. Öt évvel ezelőtt is személyzeti gondok voltak már, de akkor még a 340 üres álláshely mellé 160 munkanélküli mozdonyvezető jutott. Pedig a bérezés, legalábbis Kelet-Európából nézve nem rossz: a DB-nél átlagosan évi 29 ezer és 48 ezer euró között mozog a karácsonyi jutalommal és pótlékokkal a mozdonyvezetők bére.
A hiba ott is keresendő, hogy a vasúttársaságok alapvetően „kész” mozdonyvezetőket akarnak foglalkoztatni, legrosszabb esetben is csak a külföldi, gyakorlattal rendelkező kollégák átképzéséről lehet szó, önálló tanfolyamokat nagyon ritkán indítanak. Így aki mozdonyvezetői posztra pályázik, az lényegében csak magánúton tudja valamilyen módon megszerezni valamely képzőhelynél a jogosítványát a vasúti járművekre.


Újabb emeletes kocsikat vesz Izrael


Tel-Aviv | Izrael – Újabb adag, összesen 54 emeletes kocsira vonatkozó rendelésről állapodott meg az izraeli vasút (Israel Railways, רַכֶּבֶת יִשְׂרָאֵל, IR) és a Bombardier. A mostani megállapodás része a még 2010-ben kötött keretszerződésnek, amely összesen 104 millió eurónyi rendelésre ad lehetőséget. A tervek szerint a kocsik 2020-ban állhatnak majd forgalomba Tel-Aviv és Jeruzsálem között. A rendelés keretében 11 vezérlőkocsi, 11 akadálymentesített betétkocsi és további 32 hagyományos emeletes kocsi érkezik majd a Közel-Keletre.


Zoologischer Garten: átmenetileg zárva


Berlin | Németország – Szilveszterkor tűz keletkezett a berlini Zoologischer Garten állomás egyik üzemi helyiségében. Emiatt le kellett zárni az állomást, ám az S-Bahn forgalmát hamarosan ismét felvette a DB AG, a regionális és távolsági vonatok azonban továbbra is csak áthaladnak a pályaudvaron. A vasúttársaság közlése szerint ugyanis nagyon sok kábel és egyéb eszköz megsérült, illetve megsemmisült, ami a biztonságos utasforgalomhoz szükséges, többek között a peronok világítását is újjá kell építeni. Az itt megálló vonatokra a szomszédos Hauptbahnhofon vagy Charlottenburgban, esetleg a távolabbi Spandauban lehet felszállni, ahova a gyorsvasút járataival lehet eljutni. Hogy pontosan mikor állhatnak meg ismét a vonatok az egykori Nyugat-Berlin főpályaudvarán, arról a DB AG nevében nyilatkozó sajtósok nem mondtak konkrét dátumot, de úgy számítják, hogy néhány héten belül felvehetik újra az utasforgalmat a Zoologischer Garten regionális peronjain is.


Búcsúzik a CapaCity


Prága | Csehország – Január első hetének végén elbúcsúzik Prágától a DPP által üzemeltetett egyik próbajármű, egy öt ajtós Mercedes-Benz CapaCity csuklósbusz. A jármű a prágai nemzetközi repteret és a Veleslavín vasútállomásnál lévő metróállomást összekötő 119-es viszonylaton szolgált, illetve szolgál egészen január 7-éig. A kocsi 2017 nyara óta szolgált Prágában, további sorsa és a teszt eredménye előre ismeretlen. A busz menetrendje az MHD86 oldalán böngészhető, ha valaki a hétvégén még szeretné elkapni a különleges járművet.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.