2018. 04. 17.

Stadtbahnokat vásárol Dortmund

A Ruhr-vidék egyik szégyenfoltja a dortmundi Stadtbahn-hálózat: relatív koszos és elhasznált járművek, csúcsidőben a rövid szerelvények miatti tumultus jellemzik az egyébként érdekes és szerethető üzemet. Ezen kíván változtatni az üzemeltető városi holding két tucat új jármű beszerzésével és a megmaradók alapos felújításával.



Három évnyi előkészítés után révbe ért a DSW21 Dortmunder Stadtwerke AG: 10 eleve használtan beszerzett jármű kimustrálása és a megmaradó 64 teljeskörű felújítása mellett 24 újat szereznek be. A "C vágányra" a 2004-ben Bonnból vásárolt, 1974/1975-ös gyártású és eredetileg B100S sorozatú, de B80C/8 típussá alakított járművek kerülnek. A külső és a belső is megújul, a DSW21 ígérete szerint az átlagutasok nem fogják tudni megkülönböztetni a felújított és az új járműveket. Az új járműveket a bielefeldi Vamos-szal és a hannoveri TW3000-rel már bizonyított HeiterBlick és a düsseldorfi Kiepe Electric konzorciuma építi, valamint a meglévőket is ők újítják föl 2020 és 2028 között. A beruházás teljes összege 195 millió euró és az új járművek inkább az üzemvitel biztosítására, mintsem a kapacitásnövelésre szolgálnak majd, bár a Borussia Dortmund meccseinek idején is jól jönnek majd a plusz kocsik.

Az 1987-es gyártású DUEWAG B80C/6 éppen a kétvágányú, kizárólag tehervonatok által használt vasútvonalat keresztezi Obernette mellett. A Stadtbahn és a nagyvasút felsővezetékei duplán vannak kiszigetelve és a biztosítóberendezés az áramellátást is kapcsolja.

A megmaradó hat- és nyolctengelyes B80C-ket az esztétikai beavatkozásokon túl technikailag is feltuningolják, a futóművek átalakításával kettő centiméterrel kerülnek alacsonyabbra a kocsiszekrények, az új szintezőrendszer pedig gombnyomásra további három centiméterrel csökkenti a padlómagasságot. Ez a fejlesztés a 90-94 centiméter magas peronok és a most még 100 centiméter padlómagasságú járművek esetében jelentősen korlátozta a mozgásukban korlátozottak (kerekesszékesek, babakocsisok, stb.) önálló utazását. Fix ülőhelyből is kevesebb lesz, a mostani 72 helyett csak 56, de a többcélú terek lehajtható üléseket kapnak.

A beltér jelentős változáson esik át, eltűnik a '80-as éveket idéző beltér (fotók: Adorján Péter)

Indításjelzés gyanánt az ajtókat LED-csíkokkal szerelik fel, amik a közlekedési lámpának megfelelő színekkel tudatják majd az aktuális állapotot. Az utasinformációs rendszer is megújításra kerül, a mostani egysoros kijelzők kijelzők helyett monitorok kerülnek be.

Adorján Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.