2018. 05. 09.

Akár 950 új busz Berlinnek

Megrendelő és gyártó is örül a tegnap megkötött szerződésnek. A Berliner Verkehrsbetriebe és a Daimler AG között kötött szerződés mennyisége alapján szinte a teljes jelenlegi egyszintes flottát kiválthatnák, de ez a folyamat biztosan évekig fog tartani.





A 600 csuklós és 350 szóló egyszintes városi autóbusz szállításáról szóló szerződést hivatalosan tegnap jelentették be a felek, de a felügyelőbizottság már április 25-én jóváhagyta a beszerzést. A mostani a Daimler történetének legnagyobb darabszámú, egyedi megrendelését tartalmazó szerződés érdekessége, hogy gyakorlatilag egy kötelezettség nélküli keretszerződés. Bár hivatalosan a Hamburggal közösen elindított „e-busz-szövetség” és az elektromos buszok jövőbeli fejlődése miatt van szükség ennyire laza szerződésre, a BVG-nél így próbálják kivédeni, hogy minőségi hibákkal terhelt járművek kerüljenek a flottába. A mindössze néhány évvel ezelőtti beszerzéseknél a szóló buszok esetében a VDL Citea, a csuklós buszok esetében a Scania Citywide LFA győzedelmeskedett. A VDL esetében a gyártásnál használt ragasztó hónapokig érezhető, egyes esetekben rosszullétet okozó gőzeire és a vezetőtérben található éles fém peremekre, a Scania esetében a keményre hangolt futóműre, a hibás megmunkálás és az oldalsó műanyag elemek együttese miatt rejtve maradó korai korrózióra érkeztek panaszok.

A kiemelkedő minőségéről ismert Mercedes-Benz természetesen nem engedhet meg ilyen hibákat, így a járművezetők már most örülnek az új járműveknek. A Mercedes-Benz aktuális jelmondata – Das Beste oder nichts. / The best or nothing. / A legjobbat, vagy semmit. – szerint ilyen nem is létezhet, főleg nem egy 350 millió € összértékű szerződés esetében.
A BVG jelenlegi flottája elég változatos mind gyártó, mind típus szintjén.
  • egyre fogyó darabszámú 2002-es és 2003-as MAN A21-ek
  • 2002 és 2005 közötti első generációs Mercedes-Benz Citarók
  • 2006-os és 2009-es faceliftes Citaro LE-k
  • 2015-ös VDL Citeák alkotják a szóló flottát.
  • 2005 és 2009 közötti Solaris Urbino 18 III és
  • 2014 és 2018 közötti Scania CN320UA Citywide LFA szerepel a könyvekben, mint csuklós autóbusz.
A villamos- és metrópótlások járműszükségletét a gyártókkal kötött lízingszerződés keretében
  • 2016 óta 5 Mercedes-Benz Citaro 2 G,
  • néhány hete pedig további 10 MAN A23 Lion's City G fedi le.
Amennyiben lehívják az összes járművet, számszerűen kiváltható a mostani teljes csuklós állomány és a tervezett elektromos járművek nélkül csak a 110 Citea maradna meg a szólók közül. Egy közel négy milliós, hatalmas területű városban természetesen nem ilyen egyszerű a beszerzési matematika, hiszen évek óta növekszik az utasok száma, sűrítik a vonalakat és ehhez rövid távon is több jármű szükséges.

Teljesen nem ismeretlen a típus a városban, főleg a déli részeken lakó utasoknak már lehet vele tapasztalatuk, hiszen az alvállalkozó Bus-Verkehr-Berlin (BVB) és az Omnibusgesellschaft Hartmann (OGH) már 2015 illetve 2016 óta használják a típus szóló változatát.

A BVB egyik 2015-ben beszerzett szóló kocsija az Ostbahnhof előtt, amikor még megvolt az új autó tipikus illata.
Az első Euro 6-os szériának még hosszú szarvai voltak. (fotó: Adorján Péter)

A városképhez szinte a buszközlekedés kezdete óta hozzátartozó emeletes buszok terén nem állnak ilyen jól: jelenleg a főműhelyként funkcionáló Lichtenberg telepen kényszerből felújítják a 2005 és 2009 között gyártott 415 MAN A39 Lion's City DD-t, mert a potenciális gyártók ajánlatai eddig túl drágának bizonyultak. Az újítások közé tartozik a motorok környezetvédelmi besorolásának újabb szűrők és AdBlue-rendszer beépítésével történő javítása mellett a felső szélvédő jobb felső sarkára szerelt gallytörő keret, amit az útmenti fák okozta károk ellen vezettek be.

Lízingelt buszok, mint rászoktatás
A lízingelt buszok is a növekvő utasszámok hatásaként jelentek meg a városban. Néhány éve még volt annyi tartalék a rendszerben, hogy két-három egyidejű villamos- és/vagy metrópótlást is sikerült saját eszközökkel levezényelni, de az Európa-szerte tapasztalható járművezető-hiány és a folyton növekvő kiadási arányok miatt 2014-ben arra kényszerült a BVG, hogy megvásároljon 11 korábban Amszterdamban szolgált Volvo B7LA alvázas Berkhof Jonckheer típusú buszt, amiket bérelt járművezetők kezeltek. 2016-ban változott a koncepció és inkább lízingeltek a Daimler AG-tól 5 Mercedes-Benz Citaro 2 G-t és az addigra saját járművezetők is lettek a kocsikra. A fehér színű csuklós Citarók ritkaságuk, minőségük és ergonómiájuk miatt nagy népszerűségnek örvendenek, a járművezetők általában önként vagy első megkérdezésre elvállalják a túlórát eredményező – az ottani szokásrend szerint később extra pihenőnapot jelentő – szolgálatokat.
Szintén még új korukban készült képeket mutatunk, bár manapság is ilyen állapotúak. A 4040-es számú példány az U7-es metró déli szakaszán pótolt 2016 szeptemberében, a képen a Britz Süd állomástól induló Fritz-Eller-Allee belső sávjában halad.
Rudow végállomáson fordul a 4039-es kocsi, 2016 óta a Citaro alapesetben rövid szarvval készül. A háttérben az OGH egyik 2009-es évjáratú Citaro LE-je tölti pihenőjét.
(fotók: Halász Péter)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.