2018. 05. 12.

Csak egy kép – Visszatérés Nyugat-Berlinbe

Mostani írásunk címe akár egy alsó-középkategóriás krimi vagy kémregény címe is lehetne, de a RegionalBahn nem tör ilyen kétes irodalmi babérokra. Ellenben valóban visszatérésről írunk, hiszen hosszú szünet után tért vissza Nyugat-Berlinbe a villamosvasút. Egy képet hoztunk arról a szakaszról, amelynek segítségével a sárga szerelvények ismét betették a kereküket az évtizedekig elszigetelt városrészbe.


1967-ben végleg elbúcsúzott a város nyugati részétől a berlini villamos. A szomorú évforduló kapcsán mi magunk is megemlékeztünk a történtekről, most nem is mennénk bele ezekbe a részletekbe. Az 1989-es határnyitás és a város, az ország 1990-es egyesülése után viszont komoly fejlődésnek indult a régi-új főváros. Emlékezetes, ekkoriban mondták a szarkasztikus berliniek, hogy a város önmagában egy hatalmas építkezés – ez pedig a mai napig nem változott.
A közlekedés is fejlődött, bár új viszonylatok nem nagyon láttak napvilágot: elsősorban a régi, kettévágott, szétszakított kapcsolatok újjáépítése kapott főszerepet. Emlékezetes, az S-Bahn-hálózat érdemben csak néhány éve, az azóta sem átadott BER alá vezető vonallal bővült, miközben pedig folyamatosan építkeztek, pótolták az évtizedes adósságokat: összekötötték a Ringbahn ágait, újjáépítették a régi vonalak nagy részét.
A szétszakított kapcsolatok közé lehetne sorolni a villamosokat is, ám itt közel sem volt olyan nagy sebességű a hálózat fejlesztése. És igazából nem is a régi hálózat visszaépítése, hanem egy új, korszerű villamoshálózat megalkotása volt a cél és maradt a mai napig, még akkor is, ha a költségvetés meglehetősen szűkös. E szűkös költségvetés is lehet az oka annak, hogy Nyugat-Berlinbe, annak Wedding kerületébe 1997-ben térhetett vissza a villamos: a szerelvények Kelet-Berlinből az 1989. november 9-i estén főszerepet játszó Bornholmer Brückén érkeztek és meglehetősen hosszú pályán érték el Wedding központját és azon túl a fontos célpontnak számító Virchow-Klinikumot.

(fotó: Halász Péter)

Felvételünkön 2017. augusztus 13-án érkezik az M13-as viszonylaton közlekedő 4013-as pályaszámú rövid Flexity, a BVG rendszere szerint F6Z típusú kocsi a Virchow-Klinikum végállomásra a közút közepén lévő zöldsávban vezetett pályán. Érdemes megfigyelni a hosszláncos felsővezetéket: az új építésű villamosvonalakon szinte kivétel nélkül ilyet telepített a BVG. A vágányok közötti fű pedig telepített, a kocsik csendes közlekedéséről a sínszálak melletti gumibetétek hivatottak gondoskodni.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. én ezzel utaztam - még két kilométer kéne neki, és elérné a tegeli repteret.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igaz, de ugye azt meg hosszú távon be akarják zárni, mint repteret...

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.