2018. 09. 10.

InnoTrans 2018 – Előhang 1.

Bő egy hét múlva nyit a világszinten legnagyobb kötöttpályás seregszemle, a berlini InnoTrans. A korábbi előrejelzésekben a Siemens és Stadler részéről várható járműveket vettük sorba, mai bejegyzésünkben pedig számba vesszük, mi minden várható a többiektől. A vonali mozdonyokkal szemben élénk kínálat lesz tolatómozdonyokból, jön az ÖBB Talent 3-as motorkocsija és a Škoda Transportation emeletes ingavonata, valamint először hoz járművet a kínai CRRC holding.



Egy hét múlva, szeptember 17-én már a másnapi nyitást megelőző programok (megnyitóünnepség, sajtókonferencia) zajlanak a berlini vásárvárosban, így ideje áttekinteni, mire számíthat az olvasó jövő heti vásári tudósításainkban. A nyár folyamán már számba vettük, mit hoz majd a két legtöbb járművet felvonultató cég - a hagyományosan erős kültéri jelenléttel bíró Siemens és az elmúlt években látványosan feltörő Stadler. Utóbbi kapcsán máris le kell szögeznünk: több hagyományos gyártó is gyakorlatilag kivonult a berlini vásárról, ilyen vagy olyan megfontolásból, így a nagyok közül az Alstom és a Bombardier jelenléte már csak halvány árnyéka a korábbinak. Elült a 2012-2014 körül tapasztalható „lengyel hullám” is, amikor a PESA, NEWAG, vagy a ZNLE jelentős területet foglalt el a kültéri járműbemutatón - néhány külföldi tendert leszámítva ők mára a helyi piac hősei lettek. Az a piaci trend is folytatódik, hogy vonali mozdonyt már alig mutat be valaki - a német piacra szánt „minimál-Vectron” (Siemens Smartron) és a Stadler HVLE EuroDual gépeken kívül gyakorlatilag csak tolatómozdonyok lesznek, ahogy 2016-ban is minimális volt a felhozatal vonali mozdonyokból.

Elsőként nézzük át a hagyományos szereplőket! Az Alstom már második alkalommal nyúl az „egy tolatómozdony + egy motorvonat” képlethez - az SBB Infra megrendelésére készülő kétéltű Prima H4 tolatómozdony mellett idén az olasz Trenitalia megrendelésére készülő Coradia-variáns, a Pop lesz terítéken. Az új Coradia-generáció egyébként Stream névre hallgat, új dizájnt kapott, és a gyártó kifejezetten az európai piac igényeire szabta - ennek jegyében a 160 km/óra maximális sebességű regionális változat mellett 200 km/óra sebességű távolsági kivitel is rendelhető. A Coradia-platform továbbfejlesztése során a hangsúly a súlycsökkentésen volt, ez tetten érhető egyrészt az alumínium kocsiszekrény alkalmazásában és a belső felépítés optimalizásában. Hogy ez utóbbi mit jelent, arról a helyszínen igyekszünk többet megtudni...
A nagyok közül egyszerűen áttekinthető a Bombardier ezévi bemutatója: ÖBB Talent 3 „CityJet”, melyre 2016-ban írták alá a keretszerződést, idén pedig további részleteket is megtudhattunk a lehívott járműveik paramétereiről. A korábban nagy játékosnak számító gyártó vélhetően spórol is azzal a húzással, hogy az érdeklődő közönséget inkább henningsdorfi gyárába invitálja egy rövid sajtótúrára, mintsem hogy sokadjára is kivigyen néhány TRAXX-ot a vásárvárosba.
A kisebb, ám hagyományos játékosok közé számolhatjuk a cseh Škoda Transportationt. Ők ezúttal a már leltári tárgynak számító ForCity villamos Chemnitz számára készülő, 31 méteres változatát hozzák, valamint végre itt lesz a DB AG megrendelésére készülő emeletes ingavonat egy példánya is.
Ha már csehek, bizonyos értelemben leltári tárgynak minősűl a CZ Loko EffiShunter tolatómozdonya is; igaz, ők legalább cserélgetik a különféle változatokat a kétévente megrendezésre kerülő kiállításon. Ezúttal a nehéz tolatómozdonyok kategóriájában induló EffiShunter 1000 jön, melyet főleg bánya-, acél- és olajipari felhasználásra javasolnak. A Caterpillar C32-es dízelmotorjával szerelt, villamos erőátvitelű gép teljesítménye 895 kW, és 100 km/óra végsebességének köszönhetően tolató és vonali feladatkörök ellátására is alkalmas. Érdekesség, hogy ez a masina a CZ Loko ezredik legyártott mozdonya - ennek megfelelően szeptember 18-án 13 órakor ünnepélyes „keresztelőre” is sor kerül majd.

A tolatómozdonyoknál maradva: ebben a járműkategóriában idén is lesz kínálat, szemben a vonali gépekkel. A szintén őshonosnak számító Zweiweg GmbH leányvállalata, a Gmeinder ezúttal a DE75BB típusjelű konfigurációt hozza Berlinbe. A szimmetrikus elrendezésű négytengelyes tolatómozdony korunk trendjeinek megfelelően számos meghajtási változatban kérhető: a két azonos hosszúságú géptérben elhelyezhető két azonos dízelmotor (ez az angolszász szakirodalomban „genset” néven közismert megoldás), de akár dízelmotoros-akkumulátoros, dízelmotoros-harmadik sínes vagy dízelmotoros-felsővezetékes kombináció is rendelhető. A helyszínen igyekszünk körüljárni azt a kérdéskört, hogy milyen alkalmazásokra vesznek (vennének?) a megrendelők a korábban egzotikusnak hajtási megoldásokkal készülő tolatómozdonyokat...
A hagyományos kiállítók mellett két újonc is érkezik majd. Egyikük a török ASELSAN A.S. és Tülomsas kooperációjában készülő HSL700-as tolatómozdony, mely lítium-ion akkumulátoros hibrid mozdonyként születik újjá a Török Vasút (TCDD) DE11000 sorozatú dízel-villamos tolatómozdonyának alapjain. A mindössze 300 kW teljesítményű dízelmotorral szerelt gép a tervek szerint igazi plug-in hibdriként üzemel majd, azaz a gyakori indulásokat és megállásokat igénylő, lassú tolatási mozgásoknál pusztán akkumulátorról megy majd, szükség esetén pedig a soros hajtásláncra dolgozik majd rá az így mindig optimális fordulatszámon üzemelő dízelmotor, 700 kW-ra tornázva a leadott teljesítményt; Toyota Prius a síneken, mondhatnánk látatlanban, de majd kiderül, milyen ördög lakozik még a részletekben.
A másik tolatómozdony szintén érdekes, de kicsit másképp: először hoz ugyanis járművet Berlinbe a CRRC kínai holding, mely a világ messze legnagyobb vasúti járműgyártója. Nem is akármilyet és akárkinek: a modern trendeknek megfelelően lítiumionos akkumulátorokkal szerelt hibrid tolatómozdonyt a DB AG részére sikerült eladni, ahol elsősorban telephelyi tolatómozdonynak szánják - első körben a hamburgi S-Bahn hálózaton.

Mai áttekintésünk végére még egy érdekesség jut, szintén a CRRC-től - a kínai óriás metrót is hoz Berlinbe, méghozzá a szerényen New Generation Metro (új generációs metró) fantázianevű járművet, mely az előzetes információk szerint egy akár 140 km/órás sebességre is képes, kifejezetten könnyű (javarészt szénszálas/kompozit anyagokból készült) és energiatakarékos metrószerelvény lesz. A szűkös információkból annyit tudtunk még leszűrni, hogy vezető nélküli üzemre is alkalmas lesz a csodametró. Hogy a Siemens, Stadler és a többi gyártó mérnökei fognak-e mérőszalaggal futkosni röviddel a nyitás után a kínai metró körül, azt majd a helyszínen meglátjuk, annyi viszont biztos: már csak méreténél fogva is érdemes figyelni arra, amit a kínai gyártó csinál (vagy ebből megmutat).


Magyarics Zoltán

6 megjegyzés:

  1. "Hogy a Siemens, Stadler és a többi gyártó mérnökei fognak-e mérőszalaggal futkosni röviddel a nyitás után a kínai metró körül..." - Gyalázat lenne.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a mutatványt eddig a keleti mérnököktől volt szokás látni, erre irányult a diszkrét poén. :)

      Törlés
    2. Pedig ezt az ablakba épített információs kijelzőt mindenkinek illenék másolnia.

      https://www.weibo.com/tv/v/Gyne7ucaS

      Törlés
    3. Nekem nem működik a link. A PESA Dart mosdójának tükrében van információs kijelző integrálva, ez is olyasmi?

      Törlés
  2. Mielőtt betölti az oldalt, várni kell pár másodpercet.

    De itt van képen is, remélem ez láthatóbb (ez az utastér ablaka):
    http://upload.ouliu.net/i/20180911204654nle9e.jpeg

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, már látom. Igen, ez nagyon vagány, és mennyi reklámot lehet majd ezen az utas arcába tolni! (Fapados repülős módon aztán pénzt kérni a kikapcsolásért. :) A PESA Dart hasonlót tudott, de az csak egy primitív monokróm budi volt ehhez képest.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.