2018. 06. 25.

InnoTrans 2018 – Előzetes a Stadlertől

Páros év lévén idén szeptemberben is megrendezésre kerül az InnoTrans, a legnagyobb nemzetközi kötött pályás szakkiállítás a berlini vásárközpotnban. Szokásunkhoz híven már a vásár előtt bemutatjuk, milyen újdonságokkal készülnek a gyártók, milyen járműveket fognak bemutatni a kétévente esedékes seregszemlén. Sorozatunk első részében az elmúlt években a kötött pályás járműgyártás egén egyre fényesebben világító svájci Stadler Rail járműveit vesszük sorra.



A Stadlert a hazai olvasónak igazán nem kell bemutatnunk, a svájciak jókor (= a MÁV járműhelyzetének egyik mélypontján) érkeztek jó termékkel (FLIRT), majd jól felimerve a viszonylag kedvező hazai beruházási környezetet (olcsó munkaerő) és politikai irányokat, helyi gyáregységgel be is betonozták magukat. „Win-win” szituáció, mondhatjuk erre, és végső soron globálisan is ez történt: különleges(pl. fogaskerekű járművek) szegmesekre specializált gyártóból szívós munkával küzdötték fel magukat a nagyok közé - ahol nem végletesen árérzékeny a piac és a minőséget sem vetik meg, mindig esélyes a svájci cég. A 2018-as berlini felhozatal is szépen mutatja, hogy a „nagy trió” (Siemens, Alstom, Bombardier) mellé felzárkózva a Stadler is minden szegmensben játszik - legújabban a nyugat-európai mozdonyok piacán is. A 2016-ban bemutatott UKDual után itt az első Stadler-féle EuroDual mozdony a nemrégiben megvásárolt valenciai (ex-Vossloh) üzemből: a Havelländische Eisenbahn 10 új mozdonyának első példányát hozzák el Berlinbe. Az üzletről mi is beszámoltunk e hasábokon - a gép érdekessége, hogy a Bombardier és Siemens megoldásaitól, illetve a korábbi UKDual modelltől eltérően nem csak „last mile” dízelüzemet tud: 2800 kW teljesítménnyel teljes értékű dízelgépet is kap a megrendelő; igaz, hattengelyes, nagy tömegű mozdony képében.

A hagyományosabbnak mondható vonalon idén is lesz persze FLIRT, vagy legalábbis olyasmi: a svájci Südostbahn Traverso fantázianevű motorkocsijai jönnek Berlinbe, melyek módosított FLIRT-járműveknek tekinthetőek. A járművek újfajta forgóvázakat kapnak majd a korábbi FLIRT-modellekhez képest - a futó forgóvázak a korábbinál könnyebben cserélhető kivitelűek lesznek, és módosítanak a hajtott forgóvázakon is. Az öt- és hatkocsis vonatok 2019 decemberétől állnak majd forgalomba a St. Gallen–Luzern vonalon.
A másik FLIRT-variáns ennél sokkal érdekesebbnek ígérkezik, ugyanis elhozzák majd a Greater Anglia szolgáltatási területre készülő FLIRT UK család egyik tagját, az ötrészes, „kétéltű”, dízel-villamos variánst. A dízelüzemhez szükséges gépcsoport a szerelvény közepén, egy külön erre a célra szolgáló rövid szekcióban kap majd helyet; a járműről korábban írtunk már, beleértve a jellegrajzokat és műszaki paramétereket.
Marad egy pillanatra a nagyvasútnál: a szintén sikersztorinak mondható emeletes KISS-család legújabb tagja is debütál majd Berlinben, a svéd Mälab a Stockoholm környéki régiók (Stockholm, Sörmland, Örebro és Västmanland régiók) számára rendelt 33 darab négyrészes szerelvény egyik példányát hozza a gyártó.

A „nem annyira nagy vasutak” kategóriájában, ahol a Stadler mindig is erős volt, idén a méteres nyomtávó Bern-Solothurn vasút (a mi fogalmaink szerint HÉV) 2016-ban megrendelt szerelvényeit mutatja be a Stadler Berlinben. A 60 méteres, kissé meghökkentő formatervű (némileg az Alstom hajóorrot idéző formavilágú villamosaira hasonlító) szerelvények 1250 Voltos feszültségről üzemelnek, részben alacsonypadlósak, a 14 megrendelt jármű pedig 2018 és 2020 között váltja le a hetvenes évek óta itt szolgáló vonatokat.
Az átmeneti kategóriákat erősíti még a berlini S-Bahn hálózatra szánt új járművek egyik példánya. Amint arról még 2015-ben beszámoltunk, a Stadler pankowi üzeme és a Siemens által alakított konzorcium megbízást kapott új S-Bahn szerelvények szállítására, ráadásul egy 1380 kocsira szóló megatender keretében. Bár ennyi járművet valószínűleg nem hívnak le mostanában, az első 106 szerelvény (302 kocsi) már fix megrendelésként gyártás alatt áll. A most kiállítandó jármű az első 30 kocsis előszéria részeként került legyártásra, melyet 2020-ig kell szállítania a meglehetősen szokatlan gyártói formációnak (erről lásd korábbi írásunkat).

Villamos idén nem lesz a Stadler részéről, pedig egy hódmezővásárhelyi tram-train igazán elfért volna a berlini vásárvárosban. Helyette metró lesz, abból viszont nem is akármilyen: a „szuperzsugorított” űrszelvényű Glasgow metróhálózatára szánt új járművek egyikét hozza bemutatni a gyártó. Ez nem tűnik nagy áldozatnak, némi malíciával azt is mondhatnának, hogy a világszinten igen elterjedtnek számító 1220 milliméteres (!) nyomtávú glasgowi metró szerelvénye egy nagyobbacska kartondobozba is belefér. Magasabb vásárlátogatóknak előre szólunk: már a jármű megközelítése során, jó előre húzzák le a fejüket! A viccet félretéve: a 10 és fél kilométeres metróvonal (valójában egy körgyűrű) az eszement módon kis űrszelvényen kívül mindenben világszintű lesz a felújítást követően, az új vonatokat például már eleve vezető nélküli üzemmódra gyártják.

A vásárra kilátogatók a Stadler-járművek bemutatóinak menetrendjét az ezen a honlapon találhatják meg.


Magyarics Zoltán

1 megjegyzés:

  1. A bátrak mernek Stadlert venni, a nulla közeli ütközés-állóság miatt. Bömbi EMU ütközött tehervonattal -> selejtezik a sóderes vagonokat, KISS EMU ütközött tehervonattal -> KISS vonófeje levált, FLIRT ütközött EMU-val -> végig a töltés oldala koporsókkal. Kínai koppintott autóknak jobb NCAP töréstesztje van! MÁV padló átütéses FLIR esetét meg se említsük? És ez a Stadler cég akar most az aktív biztonság, a vasúti biztosító berendezések piacára belépni, akik pelyvába se veszik a passzív biztonságot, az ütközés-állóságot? A hatóságok talán épp a cikkben is említett politikai hátszél miatt nem merik megszorongatni őket? Hogy tudnak ezek a Stadleres emberkék nyugodtan aludni, miközben törékeny járműveikkel az utasok életét veszélyeztetik nap mint nap?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.