2018. 11. 30.

Hétvégi gyors – 2018. november 24-30.

Készül az első új nünrbergi metró; a Bombardier szállítja az új bécsi HÉV-eket; a csehek különleges párducot vettek Pilzenbe és a MÁV-START győzelmi jelentései sajtóközleményei is adnak témát hírösszefoglalónknak.


Újabb 6 G1


Nürnberg | NémetországKét éve rendelte meg a nürnbergi VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft a negyedik generációs metróit, első nekifutásra 21 darabot. Idén tavasszal már kezdett formát ölteni a bécsi gyárban a G1, de az öregedő DT1-ek és DT2-k és a növekvő utazási igények miatt azonban még az átadás előtt lehívták az első opciós mennyiséget. A szerződés alapján lehetőség van további 7 szerelvény rendelésére is, de akár az automatikus üzemre átállás is benne lehet a rendelésben. Utasforgalomban legkorábban 2021-ben találkozhatunk majd az új típussal.

Az első darabok már egészen jól néznek ki. (fotó: Siemens AG)


MÁV-START: Folytatódik a harc a bliccelés ellen


Budapest | Magyarország – A MÁV-START sajtóközleményt adott ki a bliccelés elleni harc állásáról. Természetesen minden is javul (elvégre nem adtak volna ki közleményt): „míg 2016-ban 45 ezer, addig 2017-ben 36 ezer, idén október 31-ig pedig 27 ezer menetjegy nélkül utazót szűrtek ki a jegyvizsgálatok során. 2018 januárja és októbere között a bliccelőkre kiszabott bírság értéke megközelítette a 280 millió forintot; a tetten értek 3,2 millió kilométert utaztak bliccelve.” Az alaphelyzetet viszont jól jellemzi a Dunakeszi kísérlet eredménye: „A vasúttársaság bliccelés ellen bevezetett intézkedéseinek köszönhetően nőtt a menetjegyvásárlók száma. Legutóbb, november első felében Dunakeszin tartottak fokozott jegyellenőrzést, ennek hatására a jegyek eladása 35, a bérleteké 72 százalékkal nőtt az előző év hasonló időszakához viszonyítva.” Ez finoman szólva is röhejes és lesújtó egyúttal - ennek fényében simán indokolhatónak tűnik a Nyugatis karám, de valószínűleg az aknazárral kombinált peronkapus megoldás sem tudná kiküszöbölni az utasok bliccelési hajlandóságát. A célkeresztben továbbra is Budapest elővárosa, év végéig 13 alkalommal folytatnak még kiemelt ellenőrzést a régióban, ami a számokat látva minimum indokolt. Távolsági viszonylatban is van még tennivaló, itt a miskolci vonalat emeli ki a közlemény a blicceléssel legfertőzöttebbnek.


MÁV-START: Tele van a TELEVONAT


Budapest | Magyarország – Uborkaszezonra szaglik ez az ősz, a MÁV-START már legalább harmadjára sugároz győzelmi híradót a Nyíregyháza–Budapest TELEVONAT fedélzetéről. „Meglepő” módon a kedvezményes tarifával, ámde a záhonyi sittesekhez képest minőségibb járművekkel (FLIRT) operáló vonat népszerű lett a hétvégi távolsági ingázók körében. Sőt, ez az egy vonat már önmagában mérhető növekményt hozott, idézzük: „A járatnak köszönhetően a vasárnapi délutáni csúcsidőszakban a Nyíregyháza–Debrecen–Budapest viszonylaton közel 27%-kal nőtt az utasforgalom 2017 hasonló időszakához képest.” A telekocsi alternatívájaként pozicionálható járat kapacitását egy harmadik FLIRT-egység bevetésével 600 főre bővitik a nagyobb forgalmú hétvégéken, a jegyár pedig továbbra is igen kedvező - mobilos vagy internetes vásárlás esetén már 2000 forint alatt letudható a Debrecen–Budapest táv, ami megítélésünk szerint abszolút versenyképes. A jövő valószínűleg fényes, ide jöhet majd az 1200 férőhelyes csatolt KISS!
Komolyra fordítva a szót, a hír háttere magánál a hírnél is érdekesebb. A MÁV-START és a tarifákat szabályozó illetékes minisztérium között hosszú éveken át ment a huzavona az internetes és mobiljegyek kedvezményéről, illetve a keresletalapú, dinamikus (yield management) árazás belföldi meghonosításáról. Míg ajegyváltási módozatokhoz kötött kedvezmények óvatosan, de jókora késéssel csak megvalósultak értelmezhető mértékben, a dinamikus árazás továbbra is jobbára tabunak számít. A nagy kísérlet éppen a TELEVONAT, így a mostani közleményt valószínűleg minisztériumi egyeztetéseken is sokat fogják még lobogtatni, mint érvet a rendszer további kiterjesztése mellett. A magunk részéről támogathatónak tartjuk a dolgot, bár szélesebb körben kicsit nehezen férhet majd össze a Szent Szociális Kedvezményrendszer megtartásával, így célszerű lenne a yield management szélesebb körű bevezetését összekötni a kedvezményrendszer átgondolásával (ami sajnos politikai aknamező). Egy jól irányzott dinamikus árazási rendszer kicsit csökkentheti a nyomást a járműállomány időnként látványos elégtelenségén is, amennyiben tarifális eszközökkel segít „szétteríteni” a forgalmi csúcsokat.


A Bombardier szállítja a WLB új járműveit


Bécs | Ausztria – Bejött a többszörösen is papírforma, a Bombardier szállíthatja majd a Wiener Lokalbahnen új, TW500 típusú villamosait, írja a Metro Report International. A szerződés 18 darabos fix rendelésről szól, 16 darabos opcióval, az első járművek pedig 2021-től állnak majd forgalomba. A Bombardier kétszeresen is házon belül van, hiszen egyrészt a WLB 14 darab 400-as sorozatú alacsonypadlós járművét is ők szállították, másrészt Bécsben rendelkeznek villamosgyártó üzemmel. A most megrendelt járművek egyrészt a nyolcvanas-kilencvenes években beszerzett, 100-as sorozatú magaspadlós kocsikat váltják majd le, másrészt a teljes vonalon, Badenig bevezetendő 7,5 perces alapütemhez szükséges járműtöbbletet is biztosítják majd - jelenleg 15 perces a teljes vonalra vonatkozó alapütem, a sűrítők Wiener Neudorf állomáson fordulnak.


Új Párducok jöttek Pilzenbe


Plzeň | Csehország – A pilzeni régió és a České Dráhy közös tenderen választotta ki a közelmúltban az új járművek szállítóját a regionális forgalom számára. A nyertes persze ki is lehetett más, mint a Škoda Transportation? Az új vonatok decembertől állnak forgalomba és 2019 folyamán folyamatosan lecserélik a kilenc szerelvényre a Horažďovice předměstí–Plzeň–Kozolupy vonalon a mostani járműveket. A vonatok nem mellesleg nem a megszokott ČD-s Najbrt-fényezést kapták, hanem színesebb, kék-szürke-zöld-sárga gúnyában állnak szolgálatba.

Az első pilzeni RegioPanter
(fotó: Škoda Transportation)

Összeállította: Magyarics Zoltán, Adorján Péter, Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.